شرکت چینی بایدو از راه اندازی «بات ارین» خبر داد که رقیبی برای هوش مصنوعی جی‌پی‌تی آمریکا محسوب می‌شود و توانمندی آن را به چالش می‌کشد.
 بایدو با راه اندازی هوش مصنوعی ارین بات ثابت کرد تلاش چین برای رقابت با جی پی تی به خوبی پایه ریزی شده است. یان هونگ رابین لی یکی از بنیانگذاران، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بایدو در اظهارات مقدماتی خود در مورد این موضوع صحبت کرد.
لی در این مورد گفت: «بسیاری از مردم از من می‌پرسیدند که چرا این محصول را در حال حاضر منتشر می‌کنیم. آیا ما واقعا آماده ایم؟ در واقع، طی یک دهه گذشته، بایدو در زمینه تحقیق و توسعه ربات ارین سرمایه گذاری کرده است. در واقع، نسخه اولیه در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد و هر سال یک نسخه جدید راه اندازی می شود … دیگران – از جمله گوگل. ، فیس بوک و غیره – هیچ محصولی در همان سطح ندارند. بایدو اولین کسی است که چنین محصولی را در چنین سطحی عرضه می کند.»
او ادامه داد: «انتظارات ما از ارین بات نزدیک به جی پی تی یا حتی GPT-4 است.در طول آزمایش داخلی اولیه خود، ما قابلیت های ERNIE Bot را تجربه کردیم. ما احساس می کنیم این بات هنوز کامل نیست. پس چرا امروز آن را راه اندازی می کنیم؟ زیرا تقاضاهای زیادی در بازار وجود دارد. برای خطوط تولید مختلف از جمله جستجوی اینترنتی، ابر هوش مصنوعی، رانندگی خودکار و … همه منتظر این فناوری هستند، مهمتر از آن، مشتریان و شرکای ما منتظر چنین فناوری و محصولی هستند، آنها از ما می خواهند که چنین محصولی را عرضه کنیم، البته برای مدل های بزرگ، پس از عرضه محصولات، آنها بازخورد واقعی از کاربران خواهند داشت و با بازخورد کاربران، قابلیت های خود را خیلی سریع تکرار می کنند و بهبود می بخشند. امیدواریم ERNIE Bot به سرعت رشد کند و در اسرع وقت ارزشی برای مشتریان و کاربران ما فراهم کند تا همه بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.»
او به ارائه پنج قابلیت کوتاه و از پیش ضبط شده این هوش مصنوعی پرداخت. در اولین مورد، او از این هوش مصنوعی خواست تا خلاصه داستان کتاب علمی تخیلی Three Body توسط Cixin Liu را بیان کند. او از هوش مصنوعی پرسید چگونه می‌تواند این کتاب‌ها را از منظر فلسفی بررسی کند و چه وجوه مشترکی بین شخصیت های اصلی وجود دارد.
کار دوم بیشتر کسب و کار محور و خلاقانه بود، درخواست نام های تجاری پیشنهادی و شعارهای مرتبط برای یک شرکت خدماتی با فناوری پیشرفته، و همچنین تهیه یک خبرنامه اولیه برای شرکت با ۶۰۰ کلمه. سومین کار “استدلال منطقی ریاضی” و نمایش توانایی آن در یافتن ایرادات داده های ورودی به این شرکت بود.
چهارمین کار ارین بات در ارتباط با زبان چینی و همچنین توانایی آن برای کار در محدودیت‌های خلاقانه بود. یک اصطلاح معروف چینی  وارد شد و هوش مصنوعی به درستی آن را به عنوان تمثیلی برای اقتصاد عرضه و تقاضا تشخیص داد. ارین بات سپس توانست یک شعر چینی بنویسد، که در آن هر کاراکتر این اصطلاح در هر جمله شعر وارد شده بود.
در نهایت از آن خواسته شد تا پوستری برای کنفرانس حمل و نقل هوشمند جهانی ۲۰۲۳ طراحی کند که به نظر می رسید با سرعت چشمگیری انجام می شد. سپس پرسیده شد که کدام شهرها برای توسعه حمل و نقل هوشمند مناسب هستند. سپس به آن گفته شد که پاسخ خود را به گویش سیچوان بخواند، که همه این کارها انجام شد. سپس، لی به سادگی به آن گفت که «از این محتواها ویدیو بساز». ارین بات این کار را با سرعت خیره کننده ای انجام داد و حدود ده ثانیه طول کشید تا ویدئو برای پخش آماده شود.
در مجموع این ربات هوش مصنوعی توانایی های منحصر به فردی دارد و رقیبی توانمند برای نمونه های آمریکایی محسوب می شود. انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ استفاده از ارین بات در چین به میزان چشمگیری توسعه یابد.