رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت ۸ آزمایشگاه تخصصی در بخش هسته‌ای گفت: بناست که راکتور ۱۰ مگاواتی در شیراز احداث شود که اگر چنین شود یک موفقیت بزرگ است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمد موذنی ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه اگر […]

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت ۸ آزمایشگاه تخصصی در بخش هسته‌ای گفت: بناست که راکتور ۱۰ مگاواتی در شیراز احداث شود که اگر چنین شود یک موفقیت بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمد موذنی ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه اگر ناامیدی در جامعه ایجاد شود رشد و پیشرفت یک جامعه متوقف می‌شود، اظهارداشت: بزرگ‌ نمایی مشکلات و کمرنگ کردن پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها سبب ایجاد ناامیدی در جامعه می‌شود در این راستا میزان سیاه‌نمایی و انتشار خبرهای ناامیدکننده در کشور ما در مقایسه با میانگین جهانی ۸۰ برابر بیشتر است و این اهمیت کار رسانه را نشان می‌دهد که می‌تواند امید جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران راجع به چالش‌های جابه‌جایی دانشکده ادبیات این دانشگاه گفت: ساختمان ادبیات فارسی هیچ وقت قرار نبوده که از مجاورت آرامگاه حافظ جابه‌جا شود؛ این ساختمان قرار بود که به استانداری برای استقرار بخشی از سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار شود اما منتفی شد و در حال حاضر بناست که به صورت کامل به دانشگاه برگردد‌.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه امروز هر ۴ ضلع چهارراه ادبیات با کاربری آموزشی باقی خواهد ماند، افزود: دانشگاه شیراز توسعه داشته در گرایش‌های مختلف اما توسعه فضای فیزیکی متناسب نبوده است.

موذنی درباره انتقال بخشی از دانشکده ادبیات به بخشی از خوابگاه شهید چمران عنوان کرد: مجبور به استفاده از برخی از فضاها شدیم و استقرار کنونی دانشکده ادبیات در بخشی از خوابگاه چمران بوده اما بنای دانشگاه در آینده این است که یک ساختمان مستقل داشته باشد اما تا وقتی اتفاق نیفتاده مجبور به استفاده از این شرایط هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز پراکندگی دارد اما بنا این است که تمام دانشکده‌ها در پردیس جمع شود، تصریح کرد: در طرح جامع دانشگاه قرار است که همه دانشکده‌ها به پردیس مرکزی منتقل شوند. 

رئیس دانشگاه شیراز درباره مهاجرت نخبگان اظهارداشت: این پدیده در همه کشورها وجود دارد کشور ما هم به دلیل مسائل و مشکلات خاص خود این قضیه پررنگ‌تر اتفاق می‌افتد، مهاجرت نخبگان دو دلیل اصلی دارد؛ یکی معیشتی است اما دلیل مهم‌تر این است که نخبگان احساس کند در کشور خود مفیدتر است و اگر این شرایط ایجاد شود مهاجرت رخ نخواهد داد.

موذنی با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای ماندگار نخبگان انجام داد گفت: طرح دستیار فناوری در شیراز در راستای حفظ نخبگان اجرا شده است که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق رخ می‌دهد.: طرح دستیار فناوری در شیراز در راستای حفظ نخبگان اجرا شده است که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق رخ می‌دهد.

وی درباره تناسب دانشجو و اساتید در دانشگاه افزود: برای هر ۲۳ نفر دانشجو یک استاد در دانشگاه وجود دارد و دانشگاه شیراز تلاش دارد که استانداردها را رعایت کند همچنین۳۵۰ نفر دانشجوی خارجی در ۴۵ رشته و گرایش مشغول تحصیل هستند که در یک سال اخیر افزایش داشتیم همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که دانشجویان خارجی را بیشتر کنیم.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه تلاش این است که به جایگاه گذشته در جذب دانشجویان خارجی برگردیم، افزود: سیاست در انتخاب روسای دانشکده‌ها این است که بتوانند دانشجوی خارجی بیشتری جذب کنند‌ البته در دانشگاه شیراز صندلی خالی عملا نداریم اما در برخی از رشته‌ها کاهش تعداد دانشجو داریم که در برخی از رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی این اتفاق افتاده است اما اینکه به دلیل نبود دانشجو رشته‌ای تعطیل شود چنین نبوده است.

موذنی با بیان اینکه در دانشگاه شیراز مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و مهندسی راه‌اندازی شده که به دانشجویان خدمات مشاوره‌ای و بازاریابی و فرایند تبدیل ایده به محصول را ارائه می‌دهند، گفت: هدف این است که ایده تبدیل به یک محصول شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در بخش مهندسی هسته‌ای از قدیمی‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور است، افزود:۸ آزمایشگاه تخصصی در بخش هسته‌ای داریم و بنا است راکتور ۱۰ مگاواتی در شیراز احداث شود که اگر چنین شود یک موفقیت بزرگ است.

علی حفیظی، معاون فرهنگی دانشگاه شیراز نیز درباره اقدامات این بخش از دانشگاه نیز گفت: به واسطه فشارهای روحی و روانی در ۲ سال اخیر هویت بخشی دانشجویی برای امسال برنامه‌ریزی شده و قبل از شروع نیم سال اول اجرا می‌شود که تا ۱۳ آبان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مرکز مشاور و تربیت بدنی نیز در این برنامه هویت‌بخشی حضور دارند، گفت: اولین دانشگاهی بودیم که خوابگاه را باز کردیم و برنامه‌های مشاوره‌ای و ترکیبی ورزشی و فرهنگی را برای دانشجویان داریم‌.

معاون دانشگاه شیراز درباره وضعیت‌خوابگاه‌های دانشگاه شیراز نیز افزود: خوابگاه‌های دانشگاه شیراز نماد خوابگاه‌های دانشجویی کشور هستند و نزدیک به ۴۰ سال از قدمت آنها می‌گذرد در یک سال گذشته ۱۹ هزار مترمربع از این فضا با ۵۲ میلیارد تومان تعمیر شده و تعمیرات دیگر خوابگاه‌ها و بازسازی آنها نیز در حال انجام است با این حال کمبود ظرفیت خوابگاهی به صورت جدی در دانشگاه شیراز وجود دارد.

‌اسلامی: قدرت صنعت هسته‌ای ایران تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشت/‌ دشمن دست از حرکت‌های ایذایی بردارد