۱۵۰ دستاورد دانش و پژوهش عرصه انرژی هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ ثبت شد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این مطلب که ۱۴۰۱ سالی پر نشاط و پر تحرک برای سازمان انرژی اتمی بود، گفت: بیش از ۱۵۰ دستاورد دانشی، پژوهشی و فناورانه در سال جاری ثبت شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید […]

۱۵۰ دستاورد دانش و پژوهش عرصه انرژی هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ ثبت شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این مطلب که ۱۴۰۱ سالی پر نشاط و پر تحرک برای سازمان انرژی اتمی بود، گفت: بیش از ۱۵۰ دستاورد دانشی، پژوهشی و فناورانه در سال جاری ثبت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد اسلامی در توضیح اجمالی دستاوردهای انرژی اتمی در سال ۱۴۰۱، گفت: در تولید مشتقات آب سنگین یا رادیوداروها اقداماتی در سازمان انجام شده که تنها یک یا دو کشور آن را انجام دادند و الان کشور ما در این حوزه ها وارد شده است.

وی افزود: دستاوردهای ۱۴۰۲ از ژئوفیزیک هوا برد تا اکتشاف معادن یا الکترومغناطیس که برای اولین بار در صنعت نفت انجام شد و سایر بخش ها را شامل می شود. یا در فرایند چرخه سوخت هیچ وقت این ظرفیت را نداشتیم یا توان بالا و حداقل ضایعات نداشتیم. همچنین پویایی و نشاط و تحرک منسجمی در ساخت نیروگاه ها را در کشور شاهدیم. ساخت محفظه استاندارد و ایمن حمل سوخت نیروگاه بوشهر را امسال داشتیم که از هشتم تا ۱۸ فروردین باید تست و بارگیری اش انجام شود. محفظه ذخیره سوخت مصرف شده نیروگاه بوشهر پر شده و باید فکری می‌کردیم برای اولین بار است که این محفظه در داخل تولید و ساخته شده است.

وی گفت: در کاربرد پرتوها توانستیم کل اقلام و نیازهایش را در داخل تولید کردیم. برنامه ما این بود که ده ساله در کاربرد پرتوها کار انجام دهیم اما الان پنج ساله می توانیم کارها را پیش ببریم.

اسلامی ادامه داد: در پلاسما تراپی که برای سرطان سینه به کار می‌رود در چند ماه بیش از ۳۰۰ بیمار از ان استفاده کردند و در زمینه های دیگر هم کار برد دارد. عمر ایجاد شرکت پلاسما دو سال است و در این مدت حجم زیادی از کارها انجام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: تحولی که در حوزه پژوهش انجام شده است قابل توجه است. ۲۳۰ پروژه علمی پژوهشی و مرزی دانشی در سازمان در دست اقدام است این پروژه در حوزه کوانتوم و گداخت و ایزوتوپ پایدار هستند