سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا) عملیات پرتاب موشک «اس ال اس» همراه کپسول اوریون را برای دومین بار لغو کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری صداوسیما،امروز تلاش‌های ناسا برای انجام عملیات آرتمیس یک مانند هفته گذشته نافرجام ماند.دلیل لغو این عملیات اختلالی در فرایند سوختگیری بود. ناسا ۳ بار سعی کرد […]

سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا) عملیات پرتاب موشک «اس ال اس» همراه کپسول اوریون را برای دومین بار لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری صداوسیما،امروز تلاش‌های ناسا برای انجام عملیات آرتمیس یک مانند هفته گذشته نافرجام ماند.
دلیل لغو این عملیات اختلالی در فرایند سوختگیری بود. ناسا ۳ بار سعی کرد نشت در فرایند سوختگیری هیدروژن مایع در ابر موشک «اس ال اس» را برطرف کند.
هنگام انجام سوختگیری مهندسان ناسا نشتی در نقطه اتصال هیدروژن مایع به موشک «اس ال اس» ردیابی کردند.
مکان این نشتی با نشتی که در ۲۹ آگوست ردیابی شده بود، تفاوت داشت. جریان هیدروژن مایع به مدت ۳۰ دقیقه قطع شد تا کانکتور گرم شود و فرایند سوختگیری از سر گرفته شود. پس از آن دوباره سوختگیری هیدروژن مایع از سر گرفته شد.
اما بار دیگر این روند متوقف شد تا عملیات ردیابی مشکل نشتی ادامه یابد. طی فرایند سوختگیری دستی که به کندی انجام می‌شد تیم کنترل پرتاب دوباره متوجه نشتی شدند. آن‌ها سوختگیری را متوقف کردند تا نشتی را برطرف کنند. پس از آن برای دومین بار عملیات سوختگیری هیدروژن مایع از سر گرفته شد.
اما دومین عملیات سوختگیری نیز با شکست مواجه شد، زیرا فرایند مشکل یابی شکست خورد و مهندسان ناسا گزینه‌های دیگر برای برطرف کردن نشتی را بررسی کردند. پس از آن ناسا دوباره سوختگیری را از سر گرفت، اما به محض جریان یافتن هیدروژن مایع نشتی دوباره آشکار شد.
پس از آن ناسا انجام عملیات آرتمیس یک را لغو کرد.
بنا بر اعلام وبگاه اسپیس؛ ماموریت «آرتمیس یک» نخستین عملیات از پروژه آرتمیس است که طی آن ناسا فضانوردان را دوباره به ماه می‌فرستد. قرار است در آرتمیس یک فضاپیمای اوریون ۴۲ روز در مدار ماه بماند و به زمین برگردد.