واکسیناسیون و تست های تشخیصی به هنگام مانع ابتلای مادران باردار به بیماری های عفونی در کنفرانس بیماری های عفونی در بارداری که توسط شرکت داروسازی دکتر عبیدی با حضور متخصصان زنان و نازایی، معاونت درمان علوم پزشکی، مدیرمرکز بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان و دیگر اساتید این عرصه برگزار شد، اهمیت پیشگیری، راهکارهای […]

واکسیناسیون و تست های تشخیصی به هنگام مانع ابتلای مادران باردار به بیماری های عفونی

در کنفرانس بیماری های عفونی در بارداری که توسط شرکت داروسازی دکتر عبیدی با حضور متخصصان زنان و نازایی، معاونت درمان علوم پزشکی، مدیرمرکز بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان و دیگر اساتید این عرصه برگزار شد، اهمیت پیشگیری، راهکارهای تشخیص و درمان بیماری های عفونی و چگونگی واکسیناسیون برای مادران باردار تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از اقتصاد بازار،دکترسیدمهدی احمدی، متخصص زنان و نازایی در حاشیه این گردهمایی به خبرنگار ما گفت: یکی از معضلات ما در زنان باردار، خطر ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی است. در ۲سال اخیر ابتلا به کرونا نیز مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است که سعی داریم طبق نظرات متخصصان بیماری های عفونی و زنان، به راهکارهایی برای پیشگیری، کنترل و درمان مادران باردار قبل از آنکه دچار خطرات جدی بلحاظ عارضه های ابتلا به این بیماری ها شوند، دست یابیم.

او توضیح داد: واکسیناسیون در بارداری، اندیکاسیون ها و عوارض ابتلا به بیماری ها در دوران بارداری، عارضه هایی که برحسب سن جنین و ماه های بارداری برای مادر و جنین خطرناک هستند، تست های تشخیصی، بررسی راهکارهای قانونی سقط جنین درصورت تشخیص ناهنجاری های غیرقابل درمان جنین و…از جمله موضوعات مورد بحث در این گردهمایی است که توسط متخصصان این عرصه مطرح می شود.

دکتراحمدی با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در هر زمان از بارداری، بیان کرد: زمان مشخصی برای تزریق این واکسن اعلام نشده و لازم است مادران باردار قبل از آنکه به این بیماری مبتلا شوند، با استفاده از واکسن های ۳ظرفیتی، خود را در مقابل ابتلا به آنفلوانزا ایمن سازند. ضمن آنکه، متخصصان عفونی باتوجه به خطرات بیماری برای جان مادر و جنین، احتمال سقط و زایمان زودرس نیز توصیه کرده اند که واکسن ۳ظرفیتی آنفلوانزا باید به سهولت در دسترس مادران باشد.

عضو هیات مدیره کلینیک باروری اصفهان درباره موارد ابتلا به سرخجه و عوارض آن اظهار کرد: آمار دقیقی در دسترس نیست. ولی تست های تشخیصی قبل از بارداری انجام می شود و اگر فرد قبلا مبتلا به سرخجه نشده باشد، اقدامات لازم برای واکسیناسیون و ایمنی انجام می شود.

دکتر احمدی یادآور شد: چنانچه، در دوران بارداری، ابتلای مادر به سرخجه تشخیص داده شود، آزمایش های تشخیصی سلامت جنین و بررسی امکان سقط با مجوز پزشکی قانونی پیگیری می شود.

در این همایش، دکتررضا فدایی، مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان به موضوع واکسن گریزی اشاره کرد و گفت: علاوه برتفاوت عقاید و برخی مداخلات نادرست، شاید عامل اصلی را بتوان به نادر شدن برخی بیماری ها ازجمله سیاه سرفه و بیماری هایی که بخاطر آنها واکسن تجویز می شود، دانست.

او، عامل مداخلات ناشی از گرایش های سیاسی بویژه نسبت به واکسن هایی که از خارج وارد می شوند را از دیگر دلایل واکسن گریزی اعلام کرد و توضیح داد: آزمایش های لازم قبل برای واکسن وارداتی انجام می شود. ضمن آنکه ما هم صادرکننده کالاهایی هستیم و نباید این نگاه وجود داشته باشد.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت در صحبت از دوره های واکسیناسیون کودک از بدو تولد تا ۱۸ماهگی و بعد از آن، بیان کرد: برخی، ابتلای کودک به بیماری ها را مرتبط با واکسن عنوان می کنند که استدلال درستی نیست و طبق بررسی ها، عارضه جدی که واکسن مسبب آن باشد، گزارش نشده است. درواقع، منافع واکسیناسیون بلحاظ جلوگیری از ابتلا به بیماری ها هزاران بار بیشتر از مداخلات نادرست واکسن گریزی است.

دکترفدایی درباره وضعیت سرخجه در کشور گفت: بیش از ۱۵سال است که موردی پیدا نشده و این بیماری حذف شده است. البته، درصورت تجویز پزشک، این واکسن با معرفی نامه به بانوان قبل از بارداری در مراکز بهداشت استان تزریق می شود.