تاکید استاندار کردستان بر اتمام پروژه زنجیره فولاد قروه در موعد مقرر/ جنگ وجدال بر سر کلنگ زنی وقیچی کردن در کردستان زیاد است استاندار کردستان در سفر یک روز خود به شهرستان قروه ضمن بازدید از طرحهای تولیدی، چندین پروژه عمرانی،رفاهی و مسکن را افتتاح کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از […]

تاکید استاندار کردستان بر اتمام پروژه زنجیره فولاد قروه در موعد مقرر/ جنگ وجدال بر سر کلنگ زنی وقیچی کردن در کردستان زیاد است

استاندار کردستان در سفر یک روز خود به شهرستان قروه ضمن بازدید از طرحهای تولیدی، چندین پروژه عمرانی،رفاهی و مسکن را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیلی زارعی‌کوشا روز شنبه با سفر به شهرستان قروه، طی بازدید از پروژه کارخانه زنجیره فولاد کردستان، اجرای این پروژه یکی از مطالبات اصلی استان عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این مجموعه در راستای بهره‌مندی مردم استان و شهرستان از منابع خدادادی و بحث فرآوری و تولید سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

وی افزود: توقع و انتظار ما این است که پروژه مذکور با قدرت پیش برود و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده و مزیت تولید فولاد را عاید قروه کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از راهبردهای حاکمیت و دولت سیزدهم جهت جبران عقب‌ماندگی مناطق، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی مبتنی بر ظرفیت‌های هر منطقه در کنار توجه به شکل‌گیری زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی است.

پرویز اوسطی با اشاره‌ به اینکه اقتصاد استان کردستان تک‌بعدی کشاورزی است گفت: یکی از دلایل فقر مردم ما نبود تنوع در اقتصاد استان است لذا با درآمد صرف کشاورزی پیشرفت میسر نخواهد شد لذا با بهره‌گیری از منابع و پتانسیل‌های معدنی موجود در استان قطعا اقتصاد استان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.

وی در ادامه به مزیت زنجیره فولاد قروه اشاره و تصریح کرد: این پروژه با توجه به ذخایر ۱۰۰ میلیون تنی در این شهرستان می‌تواند زنجیره ارزش و صنایع اقماری را تکمیل کند.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش مالی پروژه تعیین تکلیف شده است، گفت: ۴۴ درصد سهم اصلی این شرکت مربوط به ایمیدرو و مابقی متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه فلزات و معادن ایران است و خوشبختانه مشکل مالی ندارد.

اوسطی یکی از مشکلات عمده قروه را ورود دانش فنی خارجی به مجموعه و تامین منابع ارز خواند و افزود: در صورت تاخیر در تامین این منابع پروژه عقب خواهد ماند لذا امیدواریم در بازه زمانی سه سال به نتیجه برسد.

اشتغال ۱۰۰ درصد بومی زنجیره ولاد قروه، بهسازی راه‌ دسترسی سریش‌آباد، تداوم کمک‌‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر سخنان اوسطی بود.

محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان نیز در این جلسه در توضیح زیرساخت‌های این پروژه گفت: خوشبختانه برای دوران ساخت پروژه، ۱/۶ مگابات تامین برق و با اجاره دو حلقه چاه تامین آب شده است و برای دوران بهره‌بردای نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه فولاد قروه دارای ظرفیت تولید یک میلیون تن ورق گرم فولاد در سال است، گفت: سرمایه‌گذاری پروژه ۱۷ هزار میلیارد تومان است که در قالب ارزی ۲۳۲ میلیون یورو و ریالی هفت هزار میلیارد تومان است و بر اساس پیشبینی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

عملیات اجرایی آسفالت جاده دسترسی به شهرک تعمیرکاران و طرح گردشگری سراب قروه ۲ طرح گردشگری بود که عملیات اجرایی آن با حضور استاندار کردستان آغاز شد.
در ادامه سفر استاندار به قروه، شهردار قروه روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی آسفالت جاده دسترسی به شهرک تعمیرکاران قروه اظهار کرد: این طرح شامل بلوار کردستان به طول ۱.۵ کیلومتر است که عملیات خابرداری انجام شد.
شهرام عبدالملکی با بیان اینکه زیرسازی شروع شده است، اضافه کرد: از محاسن این طرح، رعایت پدافند عیرعامل در حوادث غیرمترقبه و برخورداری روستاهای اوریه و شانوره از راه میانبر است.
وی عرض این بلوار را ۱۵ متر اعلام کرد و گفت: انتقال تعمیرکاران و صنوف در آینده به این منطقه انجام می شود که مشکل اصلی آنان عدم دسترسی به جاده مناسب بود.
شهردار قروه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: شهرداری توان تامین تمام این اعتبار از منابع داخلی را ندارد، ضمن اینکه تامین مصالح و قیر از مشکلات بزرگ این طرح است.
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: رویکرد استاندار برای حضور به موقع در پروژها الگویی برای همه مدیران برای حضور در جمع مخاطب است.
پرویز اوسطی ادامه داد: مشکل شهرک تعمیرکاران با ۷۰۰ نفر ایجاد این جاده دسترسی بود که کار اجرایی ان با پیشرفت خوبی در دست اجراست.
وی با بیان اینکه در تامین قیر مشکل خاصی وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد این طرح تا هفته دولت بهره برداری شود.
در ادامه با حضور استاندار کردستان، طرح گردشگری سراب قروه نیز آغاز شد که این طرح شامل ۱۴ غرفه غذاخوری سنتی، ۱۰ سوییت اقامتی ارزان قیمت ۶۰ متری برای اسکان مسافران ورودی به استان است.
شهردار قروه در این رابطه اظهار کرد: قرار است ۱۲ هزار اصله درخت در ضلع غربی سراب غرس شود.
عبدالملکی ادامه داد: مجموعه ورزشی کاملی در نزدیک بیمارستان راه اندازی شده که مجموعه وسیع‌تری برای سراب قروه است.
وی از ایجاد پیست پیاده روی و دوچرخه سورای در کل دور دریاچه سراب خبر داد و گفت: جاده دسترسی به سراب نامناسب است که در صدد ایجاد لاین دوم برای آن هستیم.
شهردار قروه اضافه کرد: ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نیاز اصلی این مجموعه گردشگری تخصیص کامل آن اس، ضمن اینکه نبود آب آشامیدنی از بزرگترین مشکلات این مجموعه است.
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: دغدغه همه تا چند سال قبل خشک شدن سراب بود که طرح بزرگ حوصه شیخ جهپعفر و جنیان در دستور کار است.
اوسطی افزود: انتطار می رود این طرح به یکی بزرگترین مجموعه های گردشگری استان و کشور تبدیل شود
وی با بیان اینکه دنبال ثبت ملی سراب به عنوان یک اثر طبیعی هستیم، اضافه کرد: در نگاه بلند مدت مجموعه را به سمت روستای اوریه و پیرپیشه و بالوانه و مشیر آباد و شانوره به جاده کنگره و کرمانشاه متصل و مسیر گردشگری بین دو استان ایجاد می کند.
استاندار کردستان هم گفت: سراب قروه ظرفیت و گنجینه ای برای استان است که موضوع توسعه با مطالعات دقیق و همه ملاحظات زیست محیطی و تسهیل شرایط برای تفریح مردم شهر قروه در نظر گرفته شده است.
زارعی کوشا اظهار کرد: شورای شهر قروه در بودجه امسال خود بخشی از اعتبار مورد نیاز را تدوین کرده اند که تخصیص آن منوط به درآمدهاست و دولت هم کمک خواهد شد.
وی گفت: پارسال کمک مالی به شهرداری ها ۱۲۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود که از ۳۰۰ به ۶۷۰ میلیارد تومان رسید.
استاندار کردستان تاکید کرد: فرمانداران در موضوع مدیریت شهری و سرمایه گذاری گردشگری با مشارکت شورا و شهرداریها برنامه ریزی کنند.
زارعی کوشا افزود: سراب در اولویت این برنامه هاست که از نطر دارا بودن شرایط گردشگری منحصر بفرد است و توسعه آن با تاخیر مواجه است که باید سالها قبل انجام می گرفت و مجموعه استان برای مصالح و قیر پای کار است.
وی ادامه داد: در هر موضوعی که مزیتی برای شهرستان ایجاد کند، آماده کمک به فرمانداری، شهرداری و شورای شهر هستیم.
وی با بیان اینکه سراب قروه برای تکمیل زنجیزه گردشگری حلقه اصلی بشمار می رود، اضافه کرد: امسال باید سال پررونقی برای مدیریت شهری باشد که پروژه‌های عمرانی در کمترین زمان با کار جهادی بهره‌برداری شود.
در ادامه این سفر پر برکت، ۷۲ واحد مسکن در قالب نهضت ملی با حضور استاندار کردستان در ۲۴ بلوک در قروه افتتاح و به متقاصیان تحویل شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در آیین افتتاح ۷۲ واحد مسکن ملی در قروه اظهار کرد: تسهیلات هر واحد مسکن سه میلیارد ریال است که در قالب گروههای ساخت سه نفره با اعتبار مجموع ۴۷۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در هفت هزار و ۹۲۰ مترمربع احداث شده است.
سعید رسولی ادامه داد: سیاست پروژه‌های گروه ساخت از طرحهای موفق نهضت ملی است که برای پیشبرد این نهضت، بنیاد مسکن در مقاطع مختلف پا به پای دولت با تمام توان خود ایفای نقش کرده است.
وی افزود: بنیاد مسکن در چهار محور نهضت ملی شامل مسکن روستایی با چهار هزار واحد، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، شهرهای زیر ۱۰۰ هزار در قروه، دهگلان، کامیاران و بیجار ۳ هزار و ۴۰۵ واحد تعریف شده و پروژه ۷۲ واحدی به عنوان اولین واحد نهصت ملی، در حال ساخت مسکن ملی است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: قروه به عنوان پیشران و موفق کار نهضت ملی را در دست انجام دارد که مسوولان بصورت جهادی در حال اجرای کار هستند.
رسولی ادامه داد: در قروه با همن دستگاههای خدمات رسان مشکلی برای تامین انشعاب ها و زیرساخت کوچکترین مشکلی وجود نداشت.
وی اضافه کرد: در شهرستان قروه ۷۸۴ واحد در فاز اول برای مسکن ملی متقاضیان شدند که از ۹۹ واریز وجه داشتند و عملیات اجرایی ۷۱۲ واحد آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان افزود: خدماتی که بنیاد مسکن به عنوان کارگزار طرحهای گروه ساخت در اختیار متقاضیان قرار داده شده در حوزه تامین و واگذاری زمین، نقشه‌برداری طراحی، پیگیری کمیسیون ماده ۵ و تحویل قطعات بر اساس قرعه‌کشی، معرفی به شهرداری و اخذ پروانه ساخت و معرفی به بانک و نظارت بر اجرای طرح است.
ساخت بیش از ۸۷ هزار واحد مسکن ملی در کردستان
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: از مهمترین برنامه های عمرانی کشور در دولت سیزدهم ۸۷ هزار و ۲۳۹ در پنج گروه روستایی، استیجاری، خودمالکی، دولتی و بافتهای فرسوده در استان است.
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی عملکرد مجلس سیزدهم را در زمینه رفع مشکل مسکن خوب ارزیابی کرد و گفت: طرح ملی مسکن زمینه کار و تلاش مدیران را فراهم کرد.
پرویز اوسطی اضافه کرد: باید این نهضت را به گونه ای پیش ببریم همه افراد فاقد مسکن، صاحب مسکن شوند.
وی یادآور شد: در فرآیندهای اجرایی و دستورالعملها مشکلاتی وجود دارد که کار را کند می کند و اگر در استان چنین موضوعی وجود دارد در کمیسیون عمران پیگیری و مرتفع شود.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح فرابخشی است و همه دستگاههای اجرایی باید با هم افزایی لازم پای کار بوده و تلاش ها مضاعف شود.
اوسطی با بیان اینکه پیش بینی زمین مورد نیاز برای همه متقاضیان فعلی و بعدی در دستور کار است، اظهار کرد: تامین مصالح مورد نیاز مسکن ملی در کشور با توجه به حجم زیاد این طرح، ضروری است تا با گرانی و کمبود مواجه نشویم.
وی تامین تسهیلات و افزایش آن تا ۵۵۰ میلیون تومان را قابل تقدیر دانست و گفت: نگرانی از این است که شبکه سودجویی و دلالی مسکن، امتیاز مسکن ملی را به دلیل عدم تامین تسهیلات مورد نیاز و ناتوانی متقاصی در تامین آورده، صاحب آن شوند و قانون جایگاه خود را از دست بدهد.
طرح های مسکن ملی قروه بسیار مطلوب است
استاندار کردستان نیز در ادامه گفت: با توانمندی بنیاد مسکن و به کمک متقاصیان کار این ۷۲ واحد به پایان رسیده که جای قدردانی دارد.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: تدبیر تامین زمین برای ادامه این مسیر در قروه انجام شده و با تلاش و پیگیری فرماندار و نطارت معاونت عمرانی مشکلی در این زمینه در قروه نداریم.
وی با اشاره به اینکه ۷۱۲ متقاضی از سال ۹۸ باقی مانده بود که زمین آن تامین شده و برخی شروع به ساخت شده است، اضافه کرد: طرحهای قروه دارای کیفیت بسیار مطلوبی است که با طرحهای گذشته قابل مقایسه نیست.
استاندار کردستان تاکید کرد: حق مردم و تکلیف ماست که همه واحدهای مسکن ملی به این شیوه احداث شود.
استاندار کردستان در ادامه از شرکت گل دشت، مجری طرح گاوداری ۶ هزار راسی قروه بازدید کرد.
اسماعیل زارعی کوشا کشت قراردادی را برای استان حائز اهمیت دانست و گفت:این طرح گاوداری از مصوبات سفر رهبری است که باید به سمت انتفاع مردم پیش برود.
واحد گاوداری سه هزار راسی مولد و به صورت گله، ۶ هزار راسی، بزرگترین واحد گاوداری شیری صنعتی و بار میکروبی، سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسیده است و به طور میانگین ۱۰۰ لیتر شیر در روز تولید می کند.
بنیاد ۱۵ خرداد ۱۵۰ میلیارد تومان برای این طرح سرمایه گذاری کرده و ۳۸.۵ میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه بخش کشاورزی تامین شده است.
این واحد گاوداری برای ۱۲۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.
استاندار کردستان گفت: استان به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و انقلابی که برای تحول و توسعه در منطقه شکل گرفته، نیازمند همراهی مردم است.

اسماعیل زارعی کوشا در ادامه سفر یک روزه خود به شهرستان قروه، در جمع مردم شهر دزج اظهار کرد: هر آنچه در توان داشته باشیم برای ارائه خدمت شایسته به مردم انجام می‌دهیم.
وی افزود: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام است و هرکس آن را خدشه دار کند بزرگترین خیانت را انجام داده است.
استاندار کردستان یادآور شد: با تناقض افزایش نقدینگی و رشد تورم مواجهیم که مساله‌ای ملی و همین پرداخت تسهیلات را کند کرده است.
زارعی کوشا اضافه کرد: کردستان استان عمده صنعتی و کشاورزی نیست و برای همین منابع بانکی آن محدود است؛ همچنانکه ۶ دهم درصد منابع داریم و این مضیقه‌هایی را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: خط اعتباری جدیدی در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ ایجاد شده که امیدواریم امسال روند سریع‌تری به خود بگیرد.
استاندار کردستان اضافه کرد: بخش چاردولی به عنوان یکی از بخش های مستعد و ارزشمند قروه و دروازه ورودی استان است که در دوره‌های گذشته و دولت سیزدهم کارهای خوبی انجام شد.
زارعی کوشا افزود: میزان برخورداری از شاخص های توسعه راه روستایی و طرح هادی از میانگین استانی و کشوری بالاتر است و با قدرت شکل گرفته در مسیر توسعه استان این مسیر با سرعت طی خواهد شد.
وی یادآور شد: در حوزه راه روستایی ۲۰ درصد با متوسط کشوری فاصله داشتیم که با کارهای انجام گرفته پارسال رتبه اول کشور را کسب کردیم.
استاندار کردستان گفت: در حوزه طرح هادی نیز با همیاری مردم، شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها با امکانات کم و همدلی بالا، کارهای خوبی انجام شده است.
زارعی کوشا اظهار کرد: شناخت مشکلات ثمره کار میدانی است و حضور در بین مردم دستور رییس جمهور و مطالبه رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان اینکه تصمیمات واقع‌بینانه حاصل حضور در بین مردم است، ادامه داد: منتظر ابلاغ صوابط بودجه هستیم تا در جلسات شورای توسعه و برنامه‌ریزی تصمیمات مناسبی گرفته شود.
استاندار کردستان تاکید کرد: مساله تامین آب اشامیدنی اولویت اول ماست که پیگیر بهره برداری از سامانه انتقال آب از قوچم تا دزج هستیم و پیش بینی شده بود تا ۱۴۰۴ به اتمام برسد اما تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
زارعی کوشا ادامه داد: تخصیص آب برای توسعه بخش صنعتی از این محل می تواند نگرانی‌های گسترش تولید اشتغال و افزایش ثروت و درآمد از محل طرحهای تولیدی را کاملا از بین ببرد.
وی یادآور شد: ظرفیت خوبی در دزج برای مسکن ملی از نطر تامین زمین داریم ولی متقاضی نداریم و در بحث مقاوم سازی مسکن بانکها و بنیاد مسکن پای کار هستند و باید از این فرصت استفاده مطلوب شود.
زارعی کوشا گفت: انحصار و اولویت در راه‌اندازی شرکتها، کارحانه‌ها و کارگاههای بزرگ در استان باید با نیروهای بومی باشد و این خط قرمز ماست.
وی همچنین بر تلاش برای رفع مشکل آنتن دهی در تمام مناطق استان کردستان تاکید کرد.
استاندار کردستان از هدف‌گذاری برای توسعه‌ی شهر مالوجه و تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کار جهشی در این شهر خبر داد.

اسماعیل زارعی کوشا در جمع مردم مالوجه از توابع شهرستان قروه اظهار کرد: تلاش می شود مجوز فرآوری مواد معدنی در شهر مالوجه دریافت کنیم که بستربسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم می کند.
وی افزود: مالوجه از سال ۱۴۰۰ تبدیل به شهر شده و امیدواریم با اقدامات جهادی، تغییر ساختار از روستابه شهر در منظر و سیمای این منطقه قابل رویت باشد.
استاندار کردستان با بیان اینکه در این مسیر قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است، اضافه کرد: سال۱۴۰۰ تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان به شهرداری این شهر کمک شد که پارسال این رقم پنج میلیارد و ۹۰۰میلیارد تومان بود و امسال تاکنون ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان از محل ارزش افزوده به شهرداری مالوجهپرداخت شده است.
زارعی کوشا ادامه داد: معادل ۶ سال گذشته ماشین‌آلات از سازمان شهرداری‌ها برای استان دریافت شد کهمالوجه هم از آن سهم داشت.
وی با اشاره به اینکه آبراهه داخل شهر مالوجه از مدیریت بحران تامین اعتبار و ساماندهی می‌شود، یادآورشد: افتتاح پروژه نمایشی در دولت سیزدهم نخواهیم داشت  و طرحی تا تکمیل نشود افتتاح نخواهد شد.
استاندار کردستان تاکید کرد: کل نیاز شهر مالوجه به عنوان یکی از مهمترین مقاصد طرح آبرسانی، ۹ لیتربر ثانیه است و استفاده از این آب برای مصارف غیر شرب باعث شده که مصرف به ۳۰ لیتر بر ثانیه افزایشیابد.
زارعی کوشا افزود: مردم در مناطق محروم از نظر اشتغال مضیقه بیشتری دارند و کار و ظرفیت‌سازیمناسبی در آن انجام نگرفته است؛ بنابراین نیاز است جوانان مالوجه در همه مشاغل پای کار باشند وکارهای تولیدی و تبدیلی را کلید بزنند.
وی گفت: در بحث اشتغال کارگروهی ویژه زمینه های موجود برای اجرای طرحهای تولیدی در مالوجه رابررسی خواهد کرد.
استاندار کردستان تاکید کرد که طرح‌های مسکن ملی که کار آماده‌سازی آن انجام شده است، به سرعت عملیات اجرایی آن آغاز شود تا از برنامه عقب نمانیم.
 
 اسماعیل زارعی کوشا روز شنبه در ادامه سفر به قروه در شورای مسکن این شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز ۷۲ واحد که بنیاد مسکن متولی بود به عنوان اولین واحدهای نهضت ملی در قروه بهره برداری شد.
وی این واحدهای افتتاح شده مسکن ملی امروز در قروه را از لحاظ ساخت و مصالح بسیار با کیفیت توصیف کرد و افزود: این واحدها باید به الگویی برای دیگر طرح های مسکن ملی در استان تبدیل شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه با تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی مشکل تامین زمین در قروه حل خواهد شد، اضافه کرد: ۵۱۲ واحد از مسکن ملی باقی مانده که زمین آن باید تامین شود.
زارعی کوشا به مسکن روستایی نیز اشاره کرد و گفت: همه جای کشور ضمانت زنجیر‌ه‌ای برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی پدیرفته می شود و این مساله باید در کردستان هم انجام شود.
وی خواستار توزیع متقاضیان مقاوم سازی مسکن روستایی بین بانک ها شد و ادامه داد: در کردستان نسبت مصارف به منابع بانکی ۶ دهم درصد و این از مشکلات عمده استان است.
استاندار کردستان تاکید کرد: میز مشترکی با بنیاد مسکن در بانک ملی برگزار و مسایل و مشکلات مطرح و در همان جلسه برطرف شود.

استاندار کردستان شامگاه روز شنبه در ادامه سفر یک روزه وپرکار خود به شهرستان قروه در سالن اداره فرهنگ وارشاد اشلامی این شهرستان با اقشار مختلف مردم دیدار و گفتگو کرد.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان