کردستان در اولویت اجرای برنامه‌های وزارت فرهنگ دارد/ گامهای مطلوب حوزه فرهنگ و هنر در دیدار ایران و ونزوئلا وزیر فرهنگ و ارشاد با هدف پیگیری و بازدید از روند اجرای تالار مرکزی سنندج و حضور در یادواره شهدای ۱۵ خرداد ۶۳ بانه و چند برنامه فرهنگی و هنری به کردستان سفر کرده بود، گفت: […]

کردستان در اولویت اجرای برنامه‌های وزارت فرهنگ دارد/ گامهای مطلوب حوزه فرهنگ و هنر در دیدار ایران و ونزوئلا

وزیر فرهنگ و ارشاد با هدف پیگیری و بازدید از روند اجرای تالار مرکزی سنندج و حضور در یادواره شهدای ۱۵ خرداد ۶۳ بانه و چند برنامه فرهنگی و هنری به کردستان سفر کرده بود، گفت: استان کردستان در اولویت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد مهدی اسماعیلی پیش از ظهر روز پنجشنبه در بدو ورود به استان کردستان در جمع خبرنگاران در فرودگاه سنندج اظهار کرد: کردستان به عنوان یک استان فرهنگی و اهل هنر شناخته شده است و به عنوان یک استان پیشتاز وقدوم در سطح کشور مشهور است.

محمد مهمدی اسماعیلی گفت: ما به عنوان خادم مردم دیار کردستان از برنامه‌هایی که در جهت پیشرفت وتوسعه حوزه فرهنگ و هنر این استان لازم است، استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سفر ایشان به کردستان برنامه‌های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر تدارک دیده شده و اجرایی خواهد شد، افزود: مصوبات سفر رییس جمهور به استان در حوزه فرهنگ و هنر و تاکید بر بررسی و پیگیری آن، در وزارت ارشاد، استان کردستان از اولویت‌های اصلی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این وزارتخانه با همه امکانات خود در حوزه فرهنـگ وهنر بیشتر از گذشته پای کار است.

وی با تشکر از استاندار فرهنگی کردستان در راستای پیگیری مصوبات برنامه های فرهنگ و هنری اضافه کرد: با کمک استاندار فرهنگ دوست این استان، قدم‌های خوبی برای توسعه فرهنگی و هنری استان برداشته شده و با حمایت‌های ایشان مسیر توسعه و رشد فرهنگی استان در حال طی شدن است.

راه‌اندازی رایزنی های فرهنگی ایران در کشورهای آمریکا لاتین از جمله دستاوردهای این سفر است

محمد مهدی اسماعیلی گفت: با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا به واسطه وجود دولت‌های ضدامپرالیستی که آماج شدیدترین فتنه ها، توطئه‌ها و تحریم‌ها بوده اند و با پشتیبانی مردمی توانسه‌اند تقریبا بخش عمده‌ای از مشکلات را پست سر بگذارند قرابت‌های راهبردی داریم.

وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر سه دیدار با شخصیت های فرهنگی و رسانه‌ای ونزوئلا داشته و اسفند پارسال نیز برای رونمایی از کتاب رهبر معظم انقلاب به ونزوئلا سفر کرده و خروجی خوبی داشته است، افزود:در سفر رییس جمهور به ونزوئلا گام های بلندی برای توسعه و تعاملات فرهنگی با این کشور داریم که به تفصیل ارایه خواهد شد و مهرماه سال جاری نیز نمایشگاه کتاب در ونزوئلا برپا می کنیم و روزهای فرهنگی خوبی را در این کشور برگزار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تلاش برای فعال کردن رایزنی فرهنگی در چند کشور آمریکای لاتین اشاره کرد و افزود: دولت همپای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و انرژی نگاه ویژه ای به حضور مستمر فرهنگی در این کشورها دارد و کشورهای آمریکایی با تمام وجود علاقه مند به حضور ما هستند و هر آنچه که پیشنهاد دادیم دولت‌های آمریکای لاتین پذیرش کردند و در تفاهم نامه مشترک پنج ساله منعقد شده همه موارد ذکر شده است.

تاریخ پرافتخار و غرور آفرین کردستان باید برای نسل های آینده بازگویی شود

وزیر کشور در ادامه سفر خود به استان فرهنگی کردستان عصر روز پنج شنبه باهدف حضور در اولین یادواره کشوری شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ شهرستان بانه در سالن ۹ دی ساعت پنج عصر وارد این شهرستان شد و در بدو ورود خود به شهرستان بانه ضمن بازدید از یادمان شهدای گمنام سیرانبند بانه، با نثار گل و عطرافشانی گلزار شهدای سیرانبند که یکی از جاذبه های معنوی وفرهنگی این شهرستان است و هر ساله میزبان کاروان های راهیان نور سراسر کشور است، را گرامی داشت.


                                                             
محمد مهدی اسماعیلی در سخنرانی خود که در جمع مردم شهید پرور وفرهنگ دوست شهرستان بانه در سالن ۹ دی اظهار داشت: بسیاری از جوانان روزهای التهاب آور کردستان را ندیدند و ما وظیفه داریم روایت‌های غرور آفرین شهدای عزیزمان را به نسل فعلی منتقل کنیم.

                                               
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی مقدمه‌ای است برای کارهای بزرگ‌تر و باید همه ابزارها به کمک این روایت‌ها بیاید.

اسماعیلی افزود: تاریخ پرافتخار کردستان مشحون از روایت‌های غرور آفرینی است که باید برای نسل‌های آینده بازگویی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از کردستان نام می بریم از یک حوزه تمدنی ایران بزرگ صحبت می‌کنیم چرا که این استان در ایجاد تمدن کشورمان نقش ویژه ای داشته است.

اسماعیلی اظهار داشت: روایت ایستادگی مردم قهرمان کردستان و شهر بانه برای همه اعصار و جویندگان       حقیقت شیرین است.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا شهری همچون بانه پیدا نمی‌شود که در یک روز ۶۰۳ شهید برای عظمت ایران تقدیم کرده باشد، افزود: خانواده شهدای گرانقدر در بانه روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند و بیش از ۹۰ حمله هوایی را پشت سر گذاشته اند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: خداوند متعال را شاکریم که در سال چهل و پنجم استقرار نظام اسلامی شاهد امنیت و آرامش پایدار در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی افزود: امروز ایران سرافراز ما به عنوان قدرت اول نظام سیاسی منطقه و قدرت تأثیر گذار در معادلات جهانی شناخته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: چند روز پیش در جمع جوانان ونزوئلا شاهد عشق و ارادت به انقلاب اسلامی ایران بودیم و امروز شاهد ابراز ارادت جوانان و نوجوانان بانه‌ای و کردستانی به نظام جمهوری اسلامی هستیم.

وی افزود: پس از گذشت ۳۴ سال از رحلت امام خمینی (ره) شاهد اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا هستیم در سایه منویات و رهبری عالمانه رهبر معظم انقلاب هستیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز دولت انقلابی با مسئولیت آیت الله رئیسی با تلاش شبانه روزی در پی حل مشکلات ایران اسلامی است و ما با تمام وجود خودمان را خادم مردم می‌دانیم.

در پایان این یادواره معنوی وفرهنگی از چند عنوان کتاب در حوزه فرهنگ ایثار وشهادت رونمایی شد.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان