چاره‌اندیشی برای کنترل بی‌حجابی در مدارس کردستان/وضعیت حجاب برخی معلمان و دانش آموزان مناسب نیست به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان عنوان کرد: گاها مشاهده شده که برخی از معلمان به اهمیت حجاب و عفاف در مدارس پایبند نیستند و این […]

چاره‌اندیشی برای کنترل بی‌حجابی در مدارس کردستان/وضعیت حجاب برخی معلمان و دانش آموزان مناسب نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان عنوان کرد: گاها مشاهده شده که برخی از معلمان به اهمیت حجاب و عفاف در مدارس پایبند نیستند و این رویکرد نادرست، روی ذهن دانش آموز هم تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرگزاری آریا؛ جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان با محوریت حجاب و عفاف با حضور دکتر سیدعلی‌اصغر حسینی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، هاشم ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش کردستان و زینب زاله مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری کردستان در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با بیان اینکه، نوک پیکان انتقاد از وضعیت حجاب برخی دانش آموزان در مدارس و خارج از مدرسه به سمت آموزش و پرورش است، افزود: البته بخشی از این انتقادات و توقعات درست و بخشی هم نادرست است چرا که حجاب معلول عوامل متعددی است، اما هر چه است باید قبول کرد که وضعیت حجاب و عفاف در مراکز آموزشی و مدارس از سوی برخی معلمان و دانش آموزان در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان از آغاز اجرای مرحله اول بازدیدهای محسوس و نامحسوس ستاد امر به معروف از ادارات استان از هفته آینده خبر داد و گفت: در این بازدیدها، وضعیت پوشش کارکنان خانم و آقا و همچنین ارباب رجوع آن اداره مدنظر خواهد بود.

دکتر حسینی مرحله دوم این بازدیدها را مختص مدارس و مراکز آموزشی عنوان کرد و گفت: برخی گمان می کنند موضوع حجاب و عفاف به حال خود رها شده و هر گونه که دوست دارند می توانند در منظر عموم و محل کار حاضر شوند.

وی با اشاره به جنگ ادراکی دشمن، بهترین راهکار مقابله با این جنگ ادراکی را جهاد تبیین عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این جهاد در حوزه آموزش و پرورش و در بین معلمان بسیار ضرورت دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در تاریخ قوم کُرد، گفت: در پیشینه قوم کُرد از چند هزار سال قبل تاکنون هیچ نوع بی حجابی و پوشش نامناسب دیده نشده است، اما امروز دشمن بر اذهان این قوم هم تأثیر گذاشته و نگرش آنها در مورد حجاب و عفاف را تغییر داده است.

وی افزود: گاها مشاهده شده که برخی از معلمان به اهمیت حجاب و عفاف در مدارس پایبند نیستند و این رویکرد نادرست، روی ذهن دانش آموز هم تاثیر منفی می گذارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در ادامه سخنان خود، فرهنگیان را خط مقدم جهاد تبیین برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود و مطلوب در این زمینه، بر تشکل‌محوری و استفاده تشکیلاتی از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

دکتر حسینی با تاکید بر همگرایی برای حصول نتیجه مطلوب، خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش عنوان کرد: در موضوع حجاب و عفاف ما را در کنار خود بدانید چرا که در عرصه کمک به آموزش دانش‌آموزان و فرهنگیان، از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم.

هر فرهنگ و عقیده ای که قرار است در دانش آموزان نهادینه شود باید در سن پیش دبستانی باشد

هاشم ناظمی جلال رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان نیز موضوع عفاف و حجاب را یکی از مهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مباحث اجتماعی در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر قرار است در جامعه تغییر مثبتی ایجاد شود، اصلاح روندهای ترویج حجاب و عفاف یکی از ضرورت‌ها و الزامات این تغییر است.

ناظمی‌جلال آموزش و پرورش را مهم‌ترین محل و ملجا ترویج مقوله حجاب دانست و با بیان اینکه کار در آموزش و پرورش، ریشه‌ای و زیربنایی‌است، تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت را مصلح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فرهنگی عنوان کرد.

وی در ادامه سخنان با اشاره به دوره ابتدایی به عنوان دوره حساس نهادینه‌سازی باورها و اعتقادات کودکان، سرمایه‌گذاری در این دوره را مهم ارزیابی کرد و گفت: نیاز داریم دختران دانش آموز را با آموزه‌های اصیل حجاب و عفاف و همچنین باورهای سنتی و فرهنگی آشنا سازیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های حجاب و عفاف را مبتنی بر ظرافت و حساسیت خاصی دانست و ضمن تاکید بر توجه به اصول مختلف روان‌شناختی در تربیت دانش‌آموزان، از تلاش آموزش و پرورش برای عملیاتی ساختن آن‌ها خبر داد.

هاشم ناظمی‌جلال در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه فراگیر حوزه پرورشی و فرهنگی پرداخت و ضمن تحسین متولیان امر در خصوص تدوین و گردآوری این برنامه‌ها، بر ضرورت پیگیری و اجرای دقیق آن در استان تاکید کرد.

ناظمی‌جلال یکی از محورهای برنامه فراگیر را اجتناب از کار پراکنده در زمینه‌ برنامه‌های فرهنگی و پرورشی بیان کرد و با اشاره به موضوع حجاب و عفاف، گفت: لازم است نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، به یک گفتمان مشترک جهت اجرای برنامه‌ها دست یابند.

وی بررسی لایه‌های فرهنگی کردستان را موید اعتقاد محکم و متقن اقشار مختلف جامعه استان به حجاب عنوان کرد و با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ استان، بی‌حجابی ترویج نیافته است، گفت: مردم کردستان همواره از پیش قراولان عمل به آموزه‌های دینی و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بوده‌اند.

ناظمی جلال در پایان سخنان خود، در قالب مصوبات این نشست، به ضرورت برگزاری جلسات متعدد تخصصی و احصاء ظرفیت‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و با تاکید بر برنامه‌ریزی در این راستا، از معاونت پرورشی و فرهنگی استان خواست زمینه‌های تشکیل هیات اندیشه‌ورز بانوان را نیز فراهم آورند.

اغلب بی حجابی های دانش آموزان در خارج از مدرسه اتفاق می افتد

عزت‌الله طیبی راد دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان نیز، بدحجابی‌ها را عامل خدشه به ظواهر جامعه اسلامی توصیف کرد و با اشاره به وظایف همه دستگاه‌ها در موضوع حجاب و عفاف گفت: ما در آموزش و پرورش وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای مقابله با بی‌حجابی‌های احتمالی در سطح مدارس و ترویج بی‌عفتی به کار ببندیم.

طیبی‌راد ارسال شیوه‌نامه حجاب و عفاف به مدارس و پیگیری و ارزیابی اجرای کامل آن را یکی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه حجاب و عفاف عنوان کرد و اظهار داشت: تبیین و تشریح مقوله حجاب و عفاف، مطابق آیین‌نامه اجرایی مدارس در دستورکار معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان است.

وی کارایی اعمال قهری در موضوع حجاب و عفاف را ناچیز توصیف کرد و با اشاره به شرایط روان‌شناختی دانش آموزان دختر، تمرکز بر تبیین و روشنگری در این حوزه را کارساز دانست.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی هنری،غنی‌سازی اوقات فراغت از طریق برگزاری دوره‌های روشنگری، آموزش اولیاء و مربیان، الگوسازی ملی، منطقه‌ای و مذهبی و ارائه ابزارهای تشویقی را از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌هایی عنوان کرد که در دستورکار آموزش و پرورش استان است.

برای مقابله با بی حجابی دانش آموزان از خود آنها راهکار خواسته شود

زینب زاله مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری کردستان نیز با تشریح بعضی از آسیب‌های موجود در جامعه در زمینه حجاب و عفاف، آموزش و پرورش را خط مقدم مواجهه با این آسیب‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه در عین حال ظرفیت‌های بسیاری در عرصه تبیین و روشنگری در آموزش و پرورش وجود دارد، بر استفاده از ظرفیت بانوان فعال در این زمینه تاکید کرد.

زاله تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز بانوان را گامی رو به جلو برای استفاده از تجربیات و ایده‌های صاحب‌نظران دانست و افزود: حتی دانش آموزان نخبه نیز می‌توانند در این زمینه کمک نمایند.

وی نقش آفرینی دانش آموزان دختر در مدارس را عامل مهمی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله بی‌حجابی در مدارس بیان کرد و گفت: با نسل هوشمندی رو‌به‌رو هستیم که لازم است هوشمندانه با آنان رفتار نماییم.

در ادامه این نشست، دیگر اعضای حاضر نظرات و پیشنهادهای خود را در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب فعالیت‌های حوزه حجاب و عفاف در مدارس بیان کردند.