سیطره احزاب افراطی و خاخام‌های صهیونیست بر ارتش اسرائیل یکی از معضلاتی است که به‌ویژه در مرحله جدید و با روی کار آمدن یک کابینه فاشیستی، اشغالگران مجبورند با آن دست و پنجه نرم کنند؛ معضلی که حتی زنگ خطر انحلال ارتش را به صدا درآورده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران ، گروه […]

سیطره احزاب افراطی و خاخام‌های صهیونیست بر ارتش اسرائیل یکی از معضلاتی است که به‌ویژه در مرحله جدید و با روی کار آمدن یک کابینه فاشیستی، اشغالگران مجبورند با آن دست و پنجه نرم کنند؛ معضلی که حتی زنگ خطر انحلال ارتش را به صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران ، گروه بین‌الملل بعد از بازگشت احزاب راست افراطی رژیم صهیونیستی به عرصه قدرت این رژیم و روی کار آمدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» که به‌تعبیر محافل و کارشناسان اسرائیلی، یک کابینه فاشیستی است، نگرانی‌های زیادی درباره پیامدهای سیاست‌های افراطی اعضای این کابینه بر وضعیت نهادهای نظامی و در رأس آنها ارتش اسرائیل مطرح شده است.

بعد از گذشت یک ماه از پیروزی احزاب راست افراطی اسرائیل در انتخابات کنست ارتش این رژیم عملاً در حال تقسیم شدن به دو بخش است؛ به این صورت که شماری از نظامیان از «ایتمار بن گویر» رئیس افراطی حزب قدرت یهود که وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو خواهد بود حمایت می‌کنند و بخش دیگری از نیروهای ارتش همچنان وفادار به احزاب چپ هستند و معتقدند بن گویر قصد دارد همه قواعد حاکم بر ارتش و نهادهای نظامی اسرائیل را تغییر دهد، علاوه بر آن محافل در مؤسسه نظامی اسرائیل علناً درباره تجزیه و انحلال ارتش صحبت می‌کنند.

اعضای کابینه نتانیاهو که بارزترین آنها ایتمار بن گویر و «بزالل اسموتریج» رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی» هستند در همین ابتدای کار دچار اختلافات شدید با «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی شده‌اند. کارشناسان اسرائیلی معتقدند این اختلافات ناشی از تفاوت رویکرد فرهنگی احزاب راست افراطی اسرائیل با بخش بزرگی از جامعه این رژیم است و نه‌تنها در ارتش بلکه در سایر نهادهای مهم نیز شاهد تشدید این نوع اختلافات خواهیم بود که به‌معنای شکاف میان جامعه و کابینه اسرائیل است.

کودتای خاخامی علیه ارتش اسرائیل

در همین زمینه شبکه المیادین فصل دوم گزارش خود با عنوان «ارتش بحران‌زده» را به نقش سیاست‌های افراطی کابینه نتانیاهو بر گسترش شکاف در ارتش اسرائیل اختصاص داده نوشت، منابع عبری گزارش می‌دهند که خاخام‌های وابسته به حزب «صهیونیسم مذهبی» به شاگردان خود دستور داده‌اند که از خدمت سربازی در گردان‌های زرهی خودداری کنند، این تصمیم آنها در اعتراض به مشارکت ۳ نظامیِ زن در  دوره آموزشی ارتش اسرائیل بود که در آن شماری از نظامیان وابسته به صهیونیسم مذهبی نیز حضور داشتند.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این مسئله موجب اختلاف و درگیری میان نظامیان وابسته به صهیونیسم مذهبی و احزاب افراطی با سکولارها در ارتش شده است و بار دیگر هشدارهایی درباره آغاز  بحران «وفاداری دوگانه» (سردرگمی نظامیان در وفاداری به فرماندهان ارتش یا خاخام‌ها)  در ارتش اسرائیل مطرح می‌گردد.

این رسانه‌ها فراخوان مذکور برای خودداری نظامیان وابسته به صهیونیسم مذهبی از حضور در گردان‌های زرهی را نوعی کودتای خاخامی علیه ارتش توصیف و تأکید کردند، در پی تصمیم ارتش برای ادغام نظامیان زن و مرد در دوره آموزشی افسری، خاخام «یعقوب» از شاگردان خود خواست در این گردان عضو نشوند.