مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان از سنجش کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان امروز یکشنبه بیست‌وپنجم تیرماه براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه پایش فعال خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، جمشید لقایی  درباره وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای […]

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان از سنجش کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان امروز یکشنبه بیست‌وپنجم تیرماه براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه پایش فعال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، جمشید لقایی  درباره وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز شاخص کلی آلودگی هوا برابر ۱۳۲ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. آلاینده غالب هوای کلان‌شهر اصفهان، ذرات معلق ۲.۵ میکرون است.

وی افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های خیابان زینبیه با شاخص ۱۵۹ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۵ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان تصریح کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های کردآباد با شاخص ۱۴۶، انقلاب با شاخص ۱۴۵، خیابان ولدان با شاخص ۱۴۳، رهنان با شاخص ۱۳۹، فرشادی با شاخص ۱۳۴، خیابان کاوه و ۲۵ آبان با شاخص ۱۳۳، فیض با شاخص ۱۳۱ و میرزاطاهر با شاخص ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد. ایستگاه پارک زمزم با شاخص ۹۸ و سپاهان‌شهر با شاخص ۹۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) است.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۴۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه خرازی با شاخص ۱۶۱ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت شده است. ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۳۹، پروین با شاخص ۱۴۵ و رودکی با شاخص ۱۲۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر، مبارکه و قهجاورستان است که دستگاه سنجش کیفی هوا در قهجاورستان با قرار گرفتن روی عدد ۱۶۳ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد. شاهین‌شهر با شاخص ۹۲ و مبارکه با شاخص ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) است. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای سجزی، کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.