جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی مرکز ارایه خدمات فرهنگی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و دفاعی است و باید این کارکردهای مختلف احیا شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان اصفهان، سرهنگ پاسدار مرتضی عمومهدی جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان […]

جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی مرکز ارایه خدمات فرهنگی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و دفاعی است و باید این کارکردهای مختلف احیا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان اصفهان، سرهنگ پاسدار مرتضی عمومهدی جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در جمع خبرنگاران، با گرامی‌داشت ۳۱ مردادماه در سالروز به آتش‌کشیده شدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها و روز جهانی مسجد و روز بسیج محلات، گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی ظرفیتی بزرگ برای گره‌گشایی از مسلمین و رفع حوایج مردم است‌.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی با نگاه تنگ‌نظرانه مسجد را صرفا محلی برای نیایش و عباداتی چون نماز می‌دانند در حالی‌که مسجد ظرفیتی برای عبودیت، خدمت، فعالیت‌های خیریه‌ای، کمک‌رسانی به مردم، گره‌گشایی و رفع نیازمندی‌های مردم است.
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان افزود: مسجد در صدر اسلام محلی برای اجتماع مسلمانان در امور دینی و اجتماعی، محل مشورت مردم با ولی خدا، محل قضاوت، پیگیری امور اقتصادی و اجتماعی، اعلام جهاد و اجتماع مسلمانان، اطلاع‌رسانی، آموزش و تربیت دینی بود.
وی اضافه کرد: مسجد النبی (ص) در مدینه به عنوان مرکز برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی در زمان رسول اعظم (ص) و مسجد کوفه به عنوان محلی برای اجرای قانون، قضاوت و مشورت، بصیرت آفرینی سیاسی در زمان حضرت علی (ع)، ۲ الگوی اصلی برای نقش‌آفرینی مسجد در صدر اسلام است.
سرهنگ عمومهدی ادامه داد: علاوه بر این الگو‌ها با نگاهی به نقش مسجد در عصر دوره‌های مختلف اسلامی مشاهده می‌شود همواره مراکز اقتصادی مثل بازار، مراکز علمی و آموزشی مثل مدارس و مکتب‌خانه‌ها، مراکز بهداشتی مثل حمام‌ها، مراکز ورزشی مثل زورخانه‌ها و ذکرخانه‌ها، مرکز ارایه خدمات اجتماعی مثل خیریه‌ها و موقوفات و حتی دارالحکومه‌ها در مجاورت با محوریت مساجد بنا می‌شده است که نمونه بارز آن در معماری عصر صفویه در میدان امام (ره) با محوریت مسجد امام (ره) مشاهده می‌شود.
وی به نقش مساجد در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مساجد در دوران انقلاب کانون مبارزه و آموزش و پرورش فکری و سیاسی بودند و در دوران دفاع مقدس نیز مراکزی برای بسیج نیروهای مردمی، آموزش، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پشتیبانی از جبهه‌های حق علیه باطل بودند.
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: امروز نیز لازم است مساجد به عنوان قطب‌های فرهنگی، معرفتی، بصیرتی و معنوی و خدمت‌رسانی در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم نقش‌آفرینی کند زیرا عبادت تنها به اقامه نماز نیست بلکه همه فعالیت‌های فرهنگی، معرفتی، بصیرتی و خدمت‌رسانی به نوعی عبادت است.
وی به نقش ارکان مسجد اعم از امام جماعت، هیات امنا، هیات مذهبی، بسیج و کانون فرهنگی در برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد شور و نشاط دینی در مسجد، گفت: امروز مسجد طراز انقلاب اسلامی، مسجدی است که در حل امور مردم و مسلمین، حل مشکلات، رفع نیازها و محرومیت‌ها برای نیازمندان پیشگام است و قطعا چنین مساجدی پر جمعیت و نمازگزاران علاوه بر شرکت در نماز جماعت، برگزاری مراسم سوگواری ائمه اطهار (ع)، برگزاری جشن، انجام‌ امور خیریه را نیز در دستور کار دارند.
سرهنگ عمومهدی خاطر نشان کرد: لازم است امروز نیز در شهرسازی‌ به ویژه در شهرهای جدید با نگاه محله محوری و مسجد محوری، مراکز علمی و آموزشی مانند مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی مانند درمانگاه‌ها و مراکز اجتماعی مانند دفترهای مشاوره با محوریت مسجد بنا شوند.
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌ سه‌هزار پایگاه بسیج محلات خواهر و برادر در استان اصفهان، اظهار کرد: این پایگاه‌ها برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و آموزشی، برپایی کلاس‌های قرآن، کلاس‌های معرفتی و بصیرتی، حلقه‌های صالحین، دفاعی و امنیتی اجرا می‌کنند.
وی ادامه داد: از این تعداد ۶۰۰ مسجد در طرح محله اسلامی فعالیت دارند و این مساجد به عنوان قلب محله با بهره‌گیری از اقشار مختلف از جمله بسیج‌ حقوقدانان، بسیج کارمندان، بسیج کارگری، بسیج هنرمندان، بسیج دانشجویی، بسیج پزشکان، بسیج مهندسان صنعتی، بسیج مهندسان کشاورزی، بسیج طلاب و سایر قشرهای بسیج، میز خدمت توسط پایگاه بسیج آن مسجد متناسب با مشکلات مردم آن محله ارائه می‌شود به‌عنوان مثال؛ در یک محله میز خدمت در موضوعات حقوقی توسط پایگاه بسیج با همکاری بسیج حقوقدانان، در یک محله ویزیت رایگان با همکاری بسیج جامعه پزشکی یا در یک محله روستایی کلاس‌های آموزش کشاورزی با همکاری بسیج مهندسان کشاورزی و همینطور در بخش‌های مختلف برنامه‌های مختلفی در حال ارائه می باشد.