انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار تحقیقات سازمان ملل درباره مسئله ادعایی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شدند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از رویترز، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کردند که سازمان […]

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار تحقیقات سازمان ملل درباره مسئله ادعایی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شدند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از رویترز، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کردند که سازمان ملل باید در مورد این اتهام تحقیق کند.

برخی مقامات اروپایی ادعا کرده‌اند که باید مشخص شود این اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است یا خیر.

تروئیکای اروپایی طی نامه ای عنوان کردند: ما از تحقیقات توسط تیم سازمان ملل مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استقبال می کنیم و آماده‌ایم از هرگونه تحقیقات فنی و بی‌طرفانه در این راستا حمایت کنیم.

این درخواست تروئیکای اروپایی در حالی مطرح شده است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی در نامه ای، پیشنهاداوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهبادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متعاقب ادعاهای صورت گرفته در مورد نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و مرتبط ساختن آن با قطعنامه ۲۲۳۱، طی نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل ،استدلالات خود در مورد بی اساس بودن چنین ادعاهائی را مطرح ساخت.

“ناصر کنعانی” سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا در این زمینه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

کنعانی افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌ وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۵ مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: به رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.