دانشگاه فرهنگیان در لارستان با وجود زیرساخت ها و تجهیزات آموزشی فراهم شده و سابقه فعالیتی طی سالیان دور در قالب دانشسرای تربیت معلم، اکنون پس از یک دوره کوتاه فعالیت به سمت رکود و تعطیلی پیش رفته است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری فارس از لارستان، راه اندازی دانشگاه فرهنگیان […]

دانشگاه فرهنگیان در لارستان با وجود زیرساخت ها و تجهیزات آموزشی فراهم شده و سابقه فعالیتی طی سالیان دور در قالب دانشسرای تربیت معلم، اکنون پس از یک دوره کوتاه فعالیت به سمت رکود و تعطیلی پیش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری فارس از لارستان، راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در شهرستان لارستان با توجه به سابقه وجود دانشسرای تربیت معلم در این منطقه، همواره یکی از مطالباتی بوده که مطرح و در ادوار زمانی مختلف، پیگیری شد اما نتایج آن پیگیری ها به یک دوره کوتاه فعالیت و رکود در زمان حاضر انجامید.

به گفته کارشناسان راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در لارستان از آنجا حائز اهمیت است که موضوع کمبود معلم از یک سو و غیربومی بودن ۷۰ درصد معلمان در این منطقه یک معضل اساسی است و فعال شدن دانشگاه فرهنگیان در این منطقه می تواند سبب افزایش دانشجوها و علاقمندان شود، به علاوه این مرکز به واسطه نقش تسهیل گری در جنوب فارس و حتی استان های همجوار مانند هرمزگان می تواند تحولی شگرف را ایجاد کند.

غبار تعطیلی بر فضای دانشگاه فرهنگیان لارستان

دانشگاه فرهنگیان لارستان از بهمن سال ۱۳۹۸ با رایزنی مسئولین وقت  و سخاوتمندی خیرین لارستان در توسعه و تجهیز دانشگاه فرهنگیان به بهترین شکل، توانست پس از سه دهه فترت،  فعالیت خود را از سر بگیرد، اما فعالیت این مرکز روند استقلال گونه ای به خود نداشت و به زودی رنگ باخت.

در واقع دانشجویانی که در لارستان به فعالیت می پرداختند عملأ با نام دانشجویان دانشگاه پردیس شیراز شناخته می شدند و فقط محلِ تحصیل و برگزاری کلاس هایشان در لارستان بود و این روند تا سال ۱۳۹۹ و طی دوران کرونا ادامه داشت اما در سال ۱۴۰۱ ورق برگشت.

از دانشسرا تا دانشگاه فرهنگیان؛ رونق و رکود

رئیس اداره آموزش و پرورش لارستان در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به سابقه فعالیت دانشسراهای تربیت معلم در لارستان اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی، مرکز دانشسرای مقدماتی در لارستان فعال بود که در حقیقت محل مراجعه و تحصیل اکثر دبیران جنوب فارس و حتی شمال هرمزگان بوده است.

عبدالحمید اخوان گفت: بعد از انقلاب این مرکز به نام دانشسرای تربیت معلم شهید منتظری تغییر نام داده و تا دهه ۷۰ به فعالیت خود ادامه داد، که در این برهه بنابر بخشنامه وزارت وقتِ آموزش و پرورش مراکز تربیت معلمی که در شهرستان ها بودند تعطیل شد که لارستان هم از آن جمله است، اما در شهرستان هایی مانند کازرون و اقلید همچنان دانشگاه ها برقرار است!

اخوان با اشاره به از سرگیری فعالیت دانشگاه فرهنگیان در لارستان طی یک دوره کوتاه افزود: در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با پیگیری مسئولین وقت، تعدادی از دانشجویان مرکز پردیس شهید مطهری شیراز محل تحصیلشان را به لارستان تغییر داده اما نه به این صورت که دانشگاه لارستان یک دانشگاه مستقل باشد، بلکه با نام دانشگاه فرهنگیان شیراز در لارستان کلاس ها برقرار بود.

وی ادامه داد:  ترم مهر ۱۳۹۹ با همین رویه باز هم تعدادی دانشجو در لارستان به تحصیل مشغول شدند و در طول دوران کرونا و آموزش های مجازی نیز این رویه ادامه داشت، تا زمانی که در مهر ۱۴۰۱ این فعالیت ها تعطیل شد و از آنجا که دانشگاه فرهنگیان لارستان کد محل تحصیل را نداشت از گردونه این دانشگاه ها حذف شد.

راه اندازی دانشگاه فرهنگیان لارستان نیازمند عزمِ جزم همگانی 

رئیس اداره آموزش و پرورش بر تداوم رایزنی ها به همراه مقامات ارشد استانی و شهرستانی تأکید کرد و بیان داشت: رونق دانشگاه فرهنگیان در لارستان یک نقطه عطف در زمینه جبران کمبود معلم به ویژه در جنوب فارس است و با توجه به همت ویژه خیرین در راه اندازی این مرکز، با تمام توان پیگیر این موضوع خواهیم شد.

اخوان افزود: راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در شهرستان ها منوط به مجوز شورای گسترش آموزش عالی است که نماینده ای از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در آن حضور دارند، لازم است که رایزنی  و پیگیری ها از سطح شهرستان فراتر رود و از سوی مسئولین استانی و نماینده مردم به طور ویژه پیگیری شود.