هرگز باور نمیکردم در مسابقات دوو میدانی مقام کسب کنم/ علاقه من به ورزش ناخداگاه از تماشای یک برنامه ورزشی شروع شد گریزی بر تاریخ ورزش دوومیدانی در کشور ایران تاکنون: دوومیدانی، یکی از اصیل ترین رشته های ورزشی است که از ریشه یونانی (اتلوس)به معنی مبارزه و تلاش فراوان گرفته شده است و به […]

هرگز باور نمیکردم در مسابقات دوو میدانی مقام کسب کنم/ علاقه من به ورزش ناخداگاه از تماشای یک برنامه ورزشی شروع شد

گریزی بر تاریخ ورزش دوومیدانی در کشور ایران تاکنون:

دوومیدانی، یکی از اصیل ترین رشته های ورزشی است که از ریشه یونانی (اتلوس)به معنی مبارزه و تلاش فراوان گرفته شده است و به اندازه تاریخ آفرینش انسان قدمت دارد.

در سال ۱۳۰۲ و با همت و تلاش مسئولان و علاقمندان به ورزش، مسابقاتی تحت عنوان المپیک در ایران در یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های ورزشی واقع در حوالی خیابان امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مسابقات تعدادی از ورزشکاران خارجی نیز شرکت کردند، از سال ۱۳۰۴ به بعد یک سری مسابقات در زمینه دو و میدانی در محله‌های مختلف تهران به صورت غیر رسمی آغاز شد، به علت محدودیت امکانات مسابقات تنها در رشته دوهای کوتاه، پرش طول و پرش ارتفاع انجام می‌شد، تا اینکه با روانه شدن تعدادی از دانشجویان ایرانی به اروپا در سال‌های ۱۳۰۶ و بعد از آن و بازگشت آنها به وطن، دوو میدانی رفته رفته رونق گرفت.

تبلیغ دوومیدانی از سوی این افراد و گسترش نسبی آن در میان مردم مخصوصا قشر تحصیل کرده باعث شد تا در سال ۱۳۱۱ مسابقات دوو میدانی مدارس با تعدادی مواد مورد نظر در برنامه‌های تحصیلی گنجانیده شود.
در همین ایام بود که مردم با مفهوم رشته‌ای تحت عنوان دو صحرانوردی نیز آشنا شده، نسبت به برگزاری مسابقات آن اقدام کردند.
در سال ۱۳۱۲ یک فرد آمریکایی به نام گیبسون به عنوان کارشناس ورزش به استخدام دولت وقت ایران درآمد. او اولین مسابقات رسمی ورزش از جمله دوومیدانی را بین مراکز آموزشی تهران و اصفهان ترتیب داد. از آن تاریخ به بعد ورزش دوومیدانی در بین اکثر مراکز آموزشی کشور متداول شده، گسترش بیشتری یافت.
این روند ادامه داشت و دوومیدانی به عنوان یک رشته ورزشی مادر بتدریج از مراکز آموزشی به سایر نهادهای دولتی و مردمی گسترش یافت و طرفدارانی پیدا کرد.سالها مسابقات دوومیدانی به صورت غیررسمی و بدون داشتن متولی برگزار شدتا اینکه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی اولین دوره مسابقات دوومیدانی ایران رسما پایه گذاری شد. این روند تا به حال به همت مسئولان و عوامل فدراسیون دوومیدانی ادامه دارد.

آرام و مودب روی مبل نشسته بود، لبخند مهربانی روی چهره اش نقش بسته و نسبت به خیلی از پسرهای امروزی که در زرق و برق دنیای مدرن آشفته وگم شده اند،«متین» یک تافته جدا بافته بود.
قد بلند و ورزیده اش در سن هفده سال ، ورزش والیبال و فوتبال را هم جذب می کرد، اما خودش می گفت بیشتر به ورزش «دوومیدانی» علاقه دارم.
بعد از آشنایی با او سوالاتم را شروع کردم.

خودت را برای ما معرفی کن؟
_متین عسکری هستم ۱۷ سال سن دارم
در مسابقات کشوری رده سنی نوجوانان در تاریخ ۶/۱۶ سال جاری تقریبا چند روز قبل،بعد از نه ماه تمرین، به یاری خدا و با تلاش و راهنمایی مربی پرتلاشم در مسابقات «دوو میدانی» کشور حائز کسب رتبه سوم کشوری شدم.

از چه زمانی به ورزش علاقمند شدین؟
_تقریبا پارسال بود، اتفاقی یک برنامه مسابقه دوو میدانی را در تلوزیون نگاه میکردم حس خوبی به من دست داد، یک حسی شبیه به علاقه ای هیجان انگیز که ناخداگاه در درونم شعله ور شد وکم کم من را به سمت ورزش سوق داد.

ورزش دوو میدانی را چگونه ارزیابی میکنید؟
_احساس میکنم همه، ما باید در زندگیمان یک رشته ورزشی خاص بر حسب علاقه و در حد توانایی جسمی و روحیمان را دنبال کنیم و ورزش را جزویی از مهمات زندگی روز مره خود بدانیم،به نظر من اگر اینطوری برنامه ریزی کنیم به مرور، جامعه خیلی سالم و شادابی در پیش و رو خواهیم داشت.

هدفت از ادامه ورزش چیه؟
_ با وجود اینکه هرگز فکر نمیکردم مقام سوم را کسب کنم، اما به یاری خدا موفق شدم، بنابرین باز هم برای رسیدن به قهرمانی آسیا که جزو بزرگترین آرزوی بعدی من در همین رشته ورزشی است تلاش می کنم.

شرایط باشگاه و برگزاری کلاسهای ورزشی چگونه است. آیا راضی هستی؟
_در کل بله راضی هستم. در فصل پاییز کلاسهای بدنسازی در باشگاه شروع میشه و ما برای تهیه مکملهای بدنسازی تا حدودی با مشکل مواجه هستیم. از مسئولین حوزه ورزش تقاضامندم به این مورد توجه داشته باشند و از همین جا از مربیهای عزیزم تشکر میکنم که دلسوزانه برایم زحمت کشیدند.

چه صحبتی برای دوستان وهم سن و سالهای خود دارید؟
_اهدافشان را قاطعانه دنبال کنند.
با امید به خدا و با تلاش و پشتکار به اهدافتان دست خواهی یافت.
(خواستن توانستن است)
در همین راستا اعضای پرتلاش و دلسوز موسسه فعال ( آوای مهر) با مدیریت ویدا مراد پور بانوی نام آشنا و فعال اجتماعی، مشوق جوانان کردستانی، همت کردند و به همراه اعضا گروه، از (متین عسکری)جوان ورزشکار و موفق با اهدای هدیه ولوح، تقدیر و تجلیل کردند.

گفت گو/ کویستان عبدالحکیمی