معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جوانان و نوجوانان ما در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور بسیار پررنگی داشته‌اند که مهمترین آن در عرصه دفاع مقدس شکل گرفت و 36 هزار شهید دانش‌آموز برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور جان عزیز خود را فدا کردند.

مهندس سعید اوحدی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در چهارمین کنگره معلمان و ۱۱۰۰ شهید منطقه ۱۶ تهران با بیان اینکه آثار و برکات برگزاری چنین کنگره‌هایی به جامعه می‌رسد، افزود: بدون شک شهدای گرانقدر و خانواده‌های معظم آنان از برگزاری چنین برنامه‌هایی بی‌نیاز هستند و این ما هستیم که با گرامی‌داشت یاد آنان از برکات وجودشان بهره‌مند می‌شویم.
وی افزود: شهدا به فضل خداوند از مقام شفاعت برخوردار می‌شوند و نخستین افرادی که مورد شفاعت شهدا قرار می‌گیرند، خانواده‌های بزرگوار آنان هستند و شهدا طبق وعده الهی در عالی‌ترین مرتبه بهشت مستقر هستند.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه شهادت با سن و سال ارتباطی ندارد و حضرت علی اصغر (ع) در سن نوزادی در کربلا به شهادت رسیدند، افزود: شهدا پیش از رسیدن زمان شهادت به درجه‌ای می‌رسند که لیاقت عنوان شهید را پیدا می‌کنند و این موضوع ارتباطی با سن و عنوان ندارد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: جوانان و نوجوانان ما در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور بسیار پررنگی داشته‌اند که مهمترین آن در عرصه دفاع مقدس شکل گرفت و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور جان عزیز خود را فدا کردند. نوع نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به جوانان و بیانات آنان در این زمینه نشانگر جایگاه و مرتبه خاص جوانان است، چنانکه در بیانیه گام دوم انقلاب نیز نگاه ویژه‌ای به نقش جوانان شده است.
اوحدی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه عزت و اقتدار امروز کشورمان به برکت خون شهدا و ایثارگران به دست آمده است، به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و اسارت و رفتار قهرمانانه جوانان و نوجوانان در این مقاطع از تاریخ انقلاب پرداخت.