استاندار اصفهان با تأکید بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گفت: در این راستا راهی جز مردمی کردن فعالیت‌های حوزه فرهنگ نداریم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین اختتامیه نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی […]

استاندار اصفهان با تأکید بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گفت: در این راستا راهی جز مردمی کردن فعالیت‌های حوزه فرهنگ نداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین اختتامیه نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان‌ کشور، ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری و شورای شهر اصفهان بابت میزبانی این نشست، گفت: پیرامون این نشست‌ها فضاهای گفتگو، هم‌اندیشی‌، انتقال تجارب و خلق ایده‌های جدید میسر می‌شود.
وی با تأکید بر نقش حوزه فرهنگ در عملکرد شوراها، افزود: امروز ضرورت حضور همه جانبه در میدان کارزار فرهنگی بر همه ما روشن‌تر از گذشته است.
استاندار اصفهان عنوان کرد: آثار و تبعات غفلت‌ها، سهل‌انگاری‌ها و کوتاه‌هایی که از گذشته تا امروز نسبت به حوزه فرهنگ در تمام شئون آن اتفاق افتاده امروز خودنمایی می‌کند.
دکتر مرتضوی افزود: علیرغم ارشادهای مقام معظم رهبری در ادوار و جلسات متعدد از گذشته تا امروز این ساحت مهم و حیاتی برای فرهنگ جامعه که می‌تواند منجر به صلاح و فلاح همگان شود مورد غفلت قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ساحت فرهنگ بایستی در همه عرصه‌های مورد توجه قرار بگیرد. سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، رصد و پایش در ساختارهای فرهنگی جامعه که یک مجموعه بهم پیوسته و هر بخشی متأثر از بخش دیگر است باید به نحو مطلوب‌تری مورد توجه قرار بگیرد.
استاندار اصفهان اظهار کرد: امروز فرهنگ‌ قانون‌گرایی، معاشرت با همنوعان، تشکیل خانواده و ده‌ها ساحت دیگر از حوزه‌هایی که می‌توان در این حوزه برشمرد بایستی مورد سیاست‌گذاری، رصد و پایش قرار بگیرد.
دکتر مرتضوی ادامه داد: علیرغم وجود محتوای بسیار غنی تاریخی و آیینی کشور ما در حوزه فرهنگ، متأسفانه جامعه امروز با هویت و مؤلفه‌های هویتی خویش فاصله بسیار گرفته است و دشمن تلاش دارد نسل جوان را از پیشینه‌های هویتی عریان سازد.
استاندار اصفهان با تأکید بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گفت: در این راستا راهی جز مردمی کردن فعالیت‌های حوزه فرهنگ نداریم. دولت‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های حاکمیتی که به نحوی منتسب به حاکمیت هستند بایستی در این زمینه مسیر دیگری را در پیش بگیرند.
دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: ضروری است تصدی‌گری، تنظیم‌گری و هدایت‌گری محورهای اصلی حرکت ما در این مردمی سازی باشد. همچنین امروز بستر فضای مجازی که فرصتی برای دشمن فراهم کرده تا مردم ما را آماج حملات ناجوانمردانه خود در بی هویت کردن و فاصله گرفتن از مؤلفه های هویتی فرهنگی و اصیل خود قرار دهد؛ بستری برای فراگیر شدن بسیاری از آموزه‌های فرهنگی است.
وی افزود: یکی از مؤثرترین روش‌های تربیتی و فرهنگی جامعه همراه کردن مردم در قالب کارگزاران و فعالان فرهنگی است، البته سابقه این موضوع را در دفاع مقدس به یاد داریم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بدون شک مجموعه دفاع مقدس ذخیره ناتمام در حوزه فرهنگی است، گفت: امروز یکی از معضلات ما این است که برای نسل جوان در حوزه فرهنگی کار تعریف نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که نسل جوان را از محصولات فرهنگی بهره‌مند کنیم که این مورد به تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه نیست. در شرایط فعلی راهی جز فعال کردن مساجد، اماکن فرهنگی و پشتیبانی از این مراکز نداریم.
استاندار اصفهان اظهار کرد: در این حوزه شهرداری‌ها باتوجه به ظرفیت‌های قانونی و بضاعت‌هایی که به واسطه وجود شورای شهر و برنامه ریزی‌های محلی و منطقه‌ای می‌توانند داشته باشند؛ بیش از پیش فعال شوند.
وی خاطرنشان کرد: به جای تصدی‌گری، برنامه‌ریزی و اجرا سعی کنیم به سمت هدایت‌گری و پشتیبانی قدم بر داریم. اگر مجموعه‌های فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند با مشکلات کمتری مواجه خواهیم بود.
استاندار اصفهان گفت: از تجربه اصفهان این سخن گفتنی است که به مجموعه‌های فرهنگی کارآمد شهر توجه ویژه داشته باشیم. یکی از ظرفیت‌های عظیم شهر اصفهان وجود کانون‌ها و مجموعه‌های فرهنگی است که منشأ نیروسازی و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هستند