به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از نجف آباد، نگار خانم صالحی درباره تاملی بر وصیت نامه شهید حججی اینگونه نوشت: زندگینامه شهید حججیشهید محسن حججی، در سال ۱۳۷۰ در شهر نجف آباد دیده به جهان گشود. او یکی از جوان ترین شهدای مدافع حرم می باشد که دراوج جوانی و در سن ۲۶ […]

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از نجف آباد، نگار خانم صالحی درباره تاملی بر وصیت نامه شهید حججی اینگونه نوشت:

زندگینامه شهید حججی
شهید محسن حججی، در سال ۱۳۷۰ در شهر نجف آباد دیده به جهان گشود. او یکی از جوان ترین شهدای مدافع حرم می باشد که دراوج جوانی و در سن ۲۶ سالگی، در حالیکه به تازگی طعم شیرین پدر بودن را چشیده بود، به قصد دفاع از حریم عمه سادات حضرت زینب سلام الله علیها، راهی سوریه شد و در آن جا به فیض شهادت نائل گردید.

محسن حججی یکی از جهادگران و اعضای فعال موسسه شهید احمد کاظمی بود. ایشان در طول دوران حیات با  برکتشان به همراه دوستانشان در این موسسه، اردوهای جهادی بسیاری بر پاکردند و خدمات ارزنده ای به مناطق محروم ارزانی داشتند. خدمت به مردم، ارتقای فرهنگ کتاب خوانی، بصیرت افزایی و فرهنگ سازی در چهارچوب دین، از دغدغه های فکری این شهید گرانقدر بود و همواره در این زمینه به فعالیت می پرداخت.

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
وصیت نامه شهدا ؛ الگوی انسان سازی

انسان در مسیری که در این دنیا در حال حرکت است، همواره دچار لغزش و خطا می شود، گاهی در بیابان های تاریک جهل و غفلت راه را گم می کند و هیچ دستاویزی ندارد تا او را از این تاریکی برهاند. آری به قول حافظ: منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید و در این مسیر پر پیچ و خم انسان به فانوس آگاهی و نور بصیرت نیاز دارد تا راه را از بیراه تشخیص دهد و دچار ظلمت نشود. اما این مشعل هدایت کیست؟ شهیدان همچون ستارگانی فروزان هستند که در این بیابان تاریک، در آسمان می درخشند و راه مستقیم و مسیر حق را با درخشش نور خود به انسان می نمایانند. وصیت نامه شهیدان مملوء از نکات ناب اخلاقی و معرفتی است که انسان می تواند از آن بهره ببرد و با تفکر و تعمق در این وصیت نامه ها روح خود را تلطیف نموده و نفس خویش را مهار نماید.

توصیه امام خمینی به مطالعه وصیت نامه شهدا

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، بارها در سخنان خویش مردم را به مطالعه و تفکر در وصیت نامه شهدا دعوت کرده اند. در جلد ۱۴ از کتاب پرخیر و برکت صحیفه امام؛ به این مطلب اشاره شده است و امام (ره) با عباراتی دقیق و تامل برانگیز از مردم می خواهند که وصیت نامه شهدا را مورد تفکر قرار دهند. ایشان در این زمینه فرموده اند: « … این وصیتنامه هایی که این عزیزان می نویسند، مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. … ».

توصیه رهبر انقلاب به مطالعه وصیت نامه شهدا

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، به پاسداشت مقام شهید بسیار اهمیت می دهند. ایشاناند. در جلد ۱۴ از کتاب پرخیر و برکت صحیفه امام؛ به این مطلب اشاره شده است و امام (ره) با عباراتی دقیق و تامل برانگیز از مردم می خواهند که وصیت نامه شهدا را مورد تفکر قرار دهند. ایشان در این زمینه فرموده اند: « … این وصیتنامه هایی که این عزیزان می نویسند، مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. … ».

توصیه رهبر انقلاب به مطالعه وصیت نامه شهدا

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، به پاسداشت مقام شهید بسیار اهمیت می دهند. ایشان در طی یکی از سخنرانی هایشان در باره شهیدان؛ اخلاص، ایمان، قدرت معنوی تقوا، آرمان گرایی بر اساس جهان بینی الهی، بصیرت، عدم هراس از مرگ و … را از ویژگی های بارز شهداء دانستند. رهبر انقلاب بارها مردم را به مطالعه وصیت نامه شهدا دعوت کرده اند. ایشان در این زمینه فرموده اند: « این وصیتنامه شهدا که امام (ره) توصیه به مطالعه آن می کردند، به خاطر این است که نمایشگر انقلاب درونی یک نفر است. هر کدام از این وصیتنامه ها را که انسان می خواند، تصویری از انقلاب یک نفر را در آن می بیند و خودش منقلب کننده و درس دهنده است. ما باید این حالت را تعمیم بدهیم و این ممکن است».

وصیتنامه شهید حججی؛ دریای عشق و معرفت

شهید محسن حججی در آخرین لحظات قبل از شروع عملیات، وصیتنامه ای می نویسد که سرشار از نکات اخلاقی و عرفانی می باشد. ارادت عمیق قلبی به مقام اهل بیت علیهم السلام و رابطه عاشقانه با معبود را به خوبی می توان در وصیتنامه این شهید بزرگوار ملاحظه نمود. از تک تک واژگان این نوشته می توان درس عشق و معرفت گرفت. البته گاهی واژه ها ناتوانند از بیان معنا و قلم شرمسار می شود از این ناتوانی؛ آنجا که قلم وظیفه دارد دریایی از معانی را تنها در قالب یک لفظ، بر سفیدی کاغذی کوچک مشق کند؛ و این مأموریتی است بس دشوار. آری شهادت یک لفظ است که دریای بیکرانی از عشق و معنا و احساس در پس آن نهفته است. در حقیقت اسم رمزی است که بین عاشق و معشوق نهادینه شده و جز شهید نمی تواند این رمز را تاویل کند.

۱-۱) عشق به اهل بیت (ع)

شهید حججی وصیت نامه  خود را با شعر بسیار زیبایی در مدح حضرت زینب سلام الله علیها، آغاز می کند و این امر بیانگر عشق و ارادت عمیق او نسبت به مقام اهل بیت (ع) می باشد.

برای بانوی صبر

السلام ای بانوی سلطان عشق

السلام ای بانوی صبر دمشق

زیبنبِ دنیا و عقبیِ علی

شرح مدح لافتی الا علی

در مسیر شام غوغا کرده ایی

شهر را آشوب برپا کرده ایی

خطبه خواندی از غریبی حسین

زنده کردی کربلا در عالمیین

گر نبودی کربلایی هم نبود

گریه و شور و نوایی هم نبود

رنج هایی ست فراوان دیده ایی

خیمه ها، غارت، سواران دیده ایی

دیده بودی، حلق و چشم و حرمله

گریه کردی پا به پای قافله

۱-۲) شهادت؛ حیات جاودان

وصیتنامه شهید حججی با این آیه شریفه از قرآن کریم آغاز می شود که می فرماید :

” و لا تَحسَبَن الذین قُتلوا فی سَبیل الله اَمواتا ، بل احیاء عند رَبِهم یُرزَقون ”

( ای پیامبر )  هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند ، مردگانند ! بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . ( سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۶۹ ).

پیام این آیه این است که شهدا زنده اند و در محضر خداوند روزی داده می شوند . بنابراین شهادت مرگ نیست .

سپس شهید حججی در ادامه وصیتنامه اش این بیت از غزل حافظ را درذیل آیه می آورد ؛

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

این بیت از غزل حافظ نیز موید این مطلب است که ؛ شهیدان و آنان که دلشان به عشق زنده گشته است هرگز نمی میرند و نام و یاد آن ها همیشه در عالم زنده و ثبت شده است .