لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تاکید کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بهزاد رحیمی در جلسه انجمن کتابخانه های […]

لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بهزاد رحیمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه که به ریاست فرماندار و با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کتاب و حوزه نشر در کشور مناسب نیست و دولت و مجلس باید در این راستا اقدامات حمایتی صورت دهد.
وی حمایت از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و چاپ و نشر را از نیازهای ضروری در این بخش عنوان کرد و گفت: جامعه بدون کتاب رو به نابودی می رود و توجه به این امر یکی از مهم ترین نیازهای امروز حوزه فرهنگ در کشور است.
رحیمی بیان کرد: به عنوان یک نماینده و یکی فرد حقوقی تمام تلاش خود را در راستای حمایت از این حوزه صورت می دهم و امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد آشتی هز چه بیشتر مردم با حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.
سرپرست فرمانداری بانه نیز در این جلسه توجه به کتاب و کتابخوانی را در جامعه مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در راستای ارتقای سرانه مطالعه نیاز به همت و تلاش جمعی دارد و مسئولان شهرستان در این زمینه باید با متولیان این حوزه به خوبی همکاری کنند.

کمال خدری تاکید کرد: با توجه به بدهی شهرداری بانه به کتابخانه های عمومی این نهاد باید هر چه زودتر نسبت به پرداخت ۵۰ درصد از معوقات سال جاری به حساب انجمن اقدامات لازم را صورت دهد.

وی افزود: برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی با هدف رفع مشکلات این حوزه و ارتقای وضعیت کتاب و کتابخوانی در شهرستان بانه نیز امری است که که باید به آن توجه اساسی صورت گیرد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کردستان با بیان اینکه مناطقی که بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند باید کتابخانه داشته باشند، گفت: رسالت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی این است که خدمات کتابخوانی را به همه اقشار جامعه ارائه دهد.
محمد مخدومی عنوان کرد: ایجاد کتابخانه عمومی در مناطق فاقد کتابخانه یکی از مهم ترین اولویت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و در این راستا همکاری مسئولان در شهرها و روستا با این نهاد فرهنگی ضروری است.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی اکنون یک پاتوق فرهنگی هستند، افزود: نسل جدید کتابخانه های عمومی تنها محدود به امانت کتاب نیست و برنامه های متنوعی در این نهاد به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان توجه به منابع موجود در کتابخانه ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش می‌شود که با غربالگری، کتابی که ارزش خواندن ندارد وارد فضای کتابخانه‌ها نشود و علاقمندان بتوانند از کتاب‌ها و مجلات مفید بهره مند شوند.

مخدومی تعداد کتابخانه های عمومی فعال را در استان کردستان ۸۱ باب برشمرد و عنوان کرد: از این تعداد ۵۳ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بانه نیزدر این جلسه با بیان اینکه در این شهرستان پنج باب کتابخانه نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد گفت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه یک هزار و ۹۳۹ متر مربع است و در کتابخانه‌های شهرستان ۶۷ هزار نسخه کتاب وجود دارد.

علی‌حیدر آقایی با اشاره به فعالیت های متنوع بفرهنگی در کتابخانه یها عمومی، بیان کرد: حتی در زمانی که به خاطر شیوع ویروس کرونا با محدودیت ارائه خدمات به صورت فیرزیکی روبرو بودیم فعالیت ها در فضای مجازی انجام می شود و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی کتاب دوستان مواجه شد.

وی گفت: تعمیر، بازسازی و تجهیز سالن امفی تئاتر کتابخانه نبی اکرم(ص) یکی از مهم ترین مطالبات فرهنگ دوستان در شهر بانه است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و همکاری برخی ارگان ها مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این فضای فرهنگی هر چه زودتر آماده استفاده عموم شود.

آقایی اضافه کرد: حمایت مسئولان از کتابخانه های عمومی امری ضروری است و می تواند در نهایت به ارتقای سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی شهرستان منجر شود.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان