جناب آقای دکتر قالیبافرئیس محترم مجلس شورای اسلامیسلام علیکماحتراما همانطورکه مستحضرید خانواده شهدا با از دست دادن عزیز خود، با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو شدند که مسئولین تلاش می نمودند بخشی از آن مشکلات و کاستی ها را مدیریت نموده و کاهش دهند. اما متأسفانه با گذشت زمان مسائل جدید و مهمی پیش روی […]


جناب آقای دکتر قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
احتراما همانطورکه مستحضرید خانواده شهدا با از دست دادن عزیز خود، با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو شدند که مسئولین تلاش می نمودند بخشی از آن مشکلات و کاستی ها را مدیریت نموده و کاهش دهند. اما متأسفانه با گذشت زمان مسائل جدید و مهمی پیش روی خانواده شهداء قرار گرفت که بعضا نه تنها تدابیری برای حل آنها اندیشیده نشد، بلکه ترتیباتی که در گذشته درنظر گرفته شده بود نیز، علیرغم تبلیغات معکوس مسئولین، رسما یا ضمنا متوقف گردید؛ و به عبارتی دیگر خانواده شهدا برخلاف فرمایش بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران (نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند…) و تأکیدات مقام معظم رهبری، درگیر مسائل روزمره و تلاطمات مختلف شدند. بنیاد شهید نیز به عنوان متولی اصلی حل مسائل خانواده شهداء، همواره موضع انفعالی و در بسیاری از موارد تقابل را اتخاذ نموده
است که اوج این بی مسئولیتی و(با بیان مصامحه آمیز) ترک فعل را می توان در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه ششم توسعه که منجربه اخراج نماینده بنیاد شهید از جلسه کمیسیون تلفیق شد، دانست.
متأسفانه مدیران اجرایی و به طور مشخص مدیران بنیاد شهید، همواره با سوء استفاده از حُجب ، حیاء ، متانت و مظلومیت خانواده شهداء و بدون در نظر گرفتن وظایف و تکالیفی که در جهت حفظ کرامت و شأن آنها برعهده دارند، نه تنها گامی در جهت حل مشکلات آنها بر نمی دارند، بلکه با حذف قوانین گذشته، بدنبال کاهش و تعدیل مقرراتی که سال ها در حال اجراست، می باشند.
درحال حاضر هرچند تعداد قابل توجهی از خانواده شهداء به جایگاه و توانمندی رسیده اند که بارهای مهم و سنگینی از جامعه را بر دوش می کشند، ولی هستند جمعی از خانواده شهدا که با مسائل و مشکلات جدی روبرو می باشند و حفظ شأن و کرامت و عزت آنها اقتضاء می نماید که قوانین و مقررات صریح و شفافی در حمایت از آنها به تصویب برسد.
مجددا با عرض تأسف باید عرض نماییم که در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور که توسط دولت ارزشگرا و انقلابی آیت الله رئیسی تهیه شده است، شاهد آن هستیم که نه تنها مسائل و موضوعات جدیدی که درخصوص خانواده شهدا مطرح می باشد در این لایحه دیده نشده است؛ بلکه مقررات مهم و اثرگذاری که در برنامه ششم و حتی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پیش بینی شده و تبدیل به حقوق مکتسبه برای خانواده شهدا گردیده است نیز با کمال جسارت، حذف شده است.
بطوریکه با اتخاذ این رویکرد این شائبه برای دلسوزان و انقلابیون ایجاد می شود که نکند جریان نفوذ یا جریان غیرانقلابی و معاند که زخم خورده خانواده شهداء است، با حذف این مقررات که می تواند پیامدهای فرهنگی و اجتماعی ناگوار و سنگینی برای نظام داشته باشد، در پشت این اتفاق بوده و بدنبال ایجاد ناامیدی یا تقابل خانواده شهدا با نظام و انقلاب هستند.

علی ایحال، حال که مدیران بنیاد شهید از روی بی تدبیری توجهی به تبعات تصمیم اتخاذی نداشته اند، انتظار می رود مجلس محترم به عنوان عصاره ملت و نمایندگان راستین مردم، جبران کاستی و غفلت را بنماید و نقصان های احتمالی برنامه ششم را برطرف نموده و مقررات حذف شده از برنامه ششم را )به شرح پیوست احصاء گردیده است( به برنامه هفتم توسعه کشور برگردانید.
بدیهی است همانند برنامه ششم توسعه کشور)که شاهد اتفاق مشابه بودیم و با تدبیر نمایندگان محترم مردم جبران گردید( اینجانبان به عنوان جمعی از فعالین ایثارگری و حوزه ترویج فرهنگی ایثار و شهادت، تا حصول نتیجه تلاش خواهیم کرد و یاری گر شما و همکاران محترمتان در جبران غفلت صورت گرفته، خواهیم بود.
امیدواریم آنچه انجام می دهیم مورد رضای حق تعالی و روح بلند شهیدان قرار گیرد.

تشکل فرزندان شاهد سراسر کشور
۱ . کانون فرزندان پیام آوران شاهد اردبیل
۲ . نمایندگی کانون همبست گی فرزندان شاهد در کرمانشاه
۳ . کانون یادگاران امام نجف آباد
۴ . جمعیت فرزندان شاهد خدمتگذار انقلاب ورامین
۵ . نمایند گی کانون همبستگی فرزندان شاهد در رفسنجا ن
۶ . موسسه فرهنگی رهپویان روح الله مشهد
۷ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در بروجرد
۸ . هیئت فاطمیون شاهد نیشابور
۹ . کانون یادگاران شاهد خراسان شمالی
۱۰ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در جوانرود
۱۱ . کانون فرزندان شهید استان خوزستان
۱۲ . موسسه فرزندان آفتاب سمنان
۱۳ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در بوشهر
۱۴ . مجمع فاطمیون فرزندان شاهد دیباج
۱۵ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در یاسوج
۱۶ . کانون فرزندان شهید استان قزوین
۱۷ . شعبه کانون همبستگی فرزندان شاهد در استان خراسان جنوبی
۱۸ . موسسه رهروان شاهد
۱۹ . شعبه کانون همبستگی فرزندان شاهد در استان مرکزی
۲۰ . کانون یادگاران شاهد گیلان غرب
۲۱ . کانون فرزندان شاهد گچساران
۲۲ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در دورود
۲۳ . مجمع فرزندان فرهیخته شاهد گیلا ن
۲۴ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در فریدون کنار
۲۵ . کانون فرزندان شاهد هرمزگان
۲۶ . انجمن یادگاران شاهد یزد
۲۷ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در اصفهان
۲۸ . نمایندگی کانون در صنعت نفت
۲۹ . هیئت وارثان شاهد تبریز
۳۰ . شعبه کانون همبستگی فرزندان شاهد در استان کرمان

۳۱٫موسسه فرهنگی و هنری کهف شاهد (نائب الشهید)
۳۲ . نمایندگی کانون همبستگی فرزندان شاهد در مس سرچشمه

رونوشت :
➢ مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظماء خامنه ای(حفظه الله) جهت استحضار
➢ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله رئیسی، غفلت صورت گرفته دور از شأن و جایگاه خانواده معزز شهداء
و مرام و مشرب مورد انتظار از دولت انقلابی بود. انتظار می رود با دستور حمایت از اصلاح قوانین در مجلس انقلابی، جبران
مافات شود .
➢ نماینده محترم ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، انتظار می رود حضرتعالی نظارت بیشتری بر عملکرد مسئولان اجرایی
داشته باشید و با هدایت و راهنمایی آنها، از شأن و جایگاه و کرامت خانواده شهداء، صیانت نمائید .
➢ فرمانده محترم سازمان اطلاعات سپاه، سردار کاظمی، جهت استحضار و رهنمون مسئولین مربوطه
➢ وزیر محترم اطلاعات، حجت الاسلام و المسلمین خطیب، جهت استحضار و رهنمون مسئولین مربوطه
➢ معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، جناب آقای قاضی زاده هاشمی، متأسفانه بر شأن و جایگاه
مسئولیت محوله مشرف نیستید و با تناقض فاحش در قول و تبلیغات و عمل، به وظایف خود عمل نمی کنید. امیدواریم تا دیر
نشده است جبران قصور نمائید تا از تأدیب دنیوی و اخروی ایمن باشید.

  • باسمه تعالی
  • بند ث ماده ۸۷ مقررات برنامه ششم توسعه : به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان، دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به استثنای موارد محکومیت در هیأت تخلفات اداری به عنوان نیروی مازاد (عدم نیاز) معرفی نمایند.
  • بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه : دولت مکلف است علاوه بر اجرای ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره های آن و اصلاحات بعدی، تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه، استخدام نماید.
  • بند چ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه : جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال میتوانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.
  • بند ح ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه : ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاههای مشمول ماده (۲) قانون جامع خدما ترسانی به ایثارگران مکلف به انجام آن هستند، بند ر ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه : ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره مند میباشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند(الف) ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و میتوانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.
  • بند الف ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه : دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواد ههای معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد . تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تأمین و پرداخت گردد.
  • بند ح ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه : در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل دوازد هماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام میگردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در دو صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهرهمند میگردند. کمک دولت فقط به یک صندوق خواهد بود.
  • بند خ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه : ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار از پرداخت ما به التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقلٌالیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه میشود .
  • بند ز ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه : فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند.امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمیشود.
  • بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه: کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاهه ای موضوع ماده(۲) قانون جامع خدما ت رسانی به ایثارگران میتوانند با حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.