شعار روز جهانی پرندگان مهاجر. برای سال جاری میلادی: “آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر” هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض های شمالی کره زمین به عرضهای جنوبی تر مهاجرت می¬کنند. در واقع تغییرات آب و هوایی […]

شعار روز جهانی پرندگان مهاجر. برای سال جاری میلادی: “آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر”


هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض های شمالی کره زمین به عرضهای جنوبی تر مهاجرت می¬کنند. در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک حضور پرندگان در محیط های طبیعی ترغیب ،تشویق و تاکید بر مشارکت فعال جوامع محلی در حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد.
مسیرهای اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل ۴ خط پروازی: مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی(ترکیب دو قاره اروپا و آسیا )، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا-استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است. رایج ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.
مهاجرت پرندگان به ایران موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط آب و هوایی مناسب ایران، موجب گشته که این سرزمین در مسیر مهاجرتهای مختلف قرار گیرد. ایران در دو ناحیه پروازی پرندگان مهاجر واقع شده است: مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی و آسیای مرکزی که البته بیشترین گونه های مهاجری که از ایران عبور می کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند. در ایران برخی مهاجرتها داخلی هستند، مهاجرتهای داخلی علاوه بر مهاجرت های کوتاه محلی، شامل مهاجرتهایی است که در فصل پاییز از شمال به جنوب و در بهار از جنوب به شمال ایران است.

  • نقشه مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی به استان کردستان

استان کردستان نیز از نظر جغرافیایی نیز در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است. و با داشتن چندین رودخانه و بیش از ۱۵ سد و تالاب بین المللی زریبار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی می باشد . مهاجرت پرندگان از اوایل پاییز ماه شروع و در ماه های آذر و دی به اوج خود می رسد. بویژه تالاب زریبار که در مسیر مهاجرت پرندگان از شمالغرب کشور به تالابهای جنوب قرار دارد. خیلی از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریبار استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه وگرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود بطرف تالابهای جنوب کشور و کشور عراق ادامه میدهند. و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده وزمستان گذرانی میکنند.
هر ساله همزمان با سراسر کشور و جهان سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در دی ماه انجام میشود . در سال ۱۴۰۱ در ۱۵ منبع آبی استان با مساحت ۱۴۶۶۰ هکتار، تعداد پرنده گان مهاجر آبزی وکنار آبزی شمارش گردیده، بیش از ۱۷۰۰۰ قطعه بوده و بیشترین جمعیت پرنده در سد سقز بوده با ۱۱۰۰۰ شمارش شده .
بیشترین تنوع پرنده در تالاب زریوار با ۴۲ گونه بوده است.
بیشترین جمعیت پرندگان‌آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شده متعلق به خانواده کاکایی‌ها ،چنگرها و اردک‌ها و کمترین جمعیت متعلق به خانواده پلیکان، طاوسک ، لک‌لک‌ها و ‌ماهی خورک بوده است.

کویستان عبدالحکیمی