حذف شدن نام جمهوری اسلامی از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره جنگ غزه شبکه های خبری اعلام کردند که ۲ نسخه پیش‌نویس موجود از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه را رویت کرده‌اند که نام ایران به درخواست روسیه در بحث تلاش برای ممانعت از تامین مالی و تسلیحاتی حماس و همچنین متوقف کردن حملات حزب‌الله […]

حذف شدن نام جمهوری اسلامی از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره جنگ غزه

شبکه های خبری اعلام کردند که ۲ نسخه پیش‌نویس موجود از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه را رویت کرده‌اند که نام ایران به درخواست روسیه در بحث تلاش برای ممانعت از تامین مالی و تسلیحاتی حماس و همچنین متوقف کردن حملات حزب‌الله لبنان به مرزهای شمالی اراضی اشغالی از نسخه پایانی حذف شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از شبکه فاکس نیوز، در پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود، به نام ایران اشاره‌ای نشده است که ادعا می‌شود «حامی اصلی» حماس و حزب‌الله لبنان است.

فاکس نیوز در این باره گزارش داد، نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواست «تامین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند». در این نسخه آمده بود که «ایران باید صادرات تسلیحات و تجهیزات مرتبط را به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی از جمله حماس، متوقف کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.»

تازه‌ترین نسخه این پیش‌نویس که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود اما مذاکرات بر سر آن ادامه یافته، به ایران اشاره‌ای نمی‌کند. شبکه فاکس دیجیتال این نسخه را رویت کرده که «از کشورهای عضو(شورای امنیت سازمان ملل) می‌خواهد که طبق قوانین بین‌المللی و ذیل قطعنامه ۲۴۸۲ شورای امنیت، تلاش‌هایشان را برای منع تامین مالی تروریسم، از جمله از طریق محدودسازی تامین مالی حماس از طریق اختیارات اجرایی‌شان بیشتر کنند.»

یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل دلیل حذف شدن ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را روسیه عنوان کرد. او در بیانیه‌ای به شبکه فاکس نیوز دیجیتال با تکرار ادعاهای این کشور و متحدانش مبنی بر نقش حمایت‌های ایران از حقوق جنبش مقاومت فلسطین در رخ دادن عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی گفت «دولت بایدن در محکوم کردن حمایت دیرینه ایران از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله صریح بوده است و ما هیچ گاه در پاسخگو کردن ایران به دلیل فعالیت‌های ثبات‌زدایش تردید نخواهیم کرد».

او در ادامه گفت: درباره قطعنامه سازمان ملل نیز باید گفت که هیات روسیه در نیویورک پافشاری کرد که اشاره به ایران حذف شود. پیشنهاد می‌کنم برای دانستن اینکه چرا این درخواست مطرح شد، به روس‌ها مراجع کنید. با این وجود، این قطعنامه بیان صریح و قاطعی دارد که مستقیما مرتبط با ایران است و شامل درخواست منع تامین مالی حماس(پاراگراف ۱۴)، جلوگیری از صادرات تسلیحات و تجهیزات مربوطه به حماس(پاراگراف۱۵) و درخواست از حزب‌الله تحت حمایت ایران برای متوقف کردن حملات مرزی‌اش می‌شود(پاراگراف۱۶).