وزارت امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه سفیر چین در لندن را برای اعتراض به بدرفتاری ادعایی با اد لارنس خبرنگار بی‌بی‌سی در شانگهای، احضار کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با اعلام این مطلب، به خبرنگاران گفت: «بی‌بی‌سی مشخص کرده است که یکی از روزنامه‌نگاران آن هنگام پوشش اعتراضات […]

وزارت امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه سفیر چین در لندن را برای اعتراض به بدرفتاری ادعایی با اد لارنس خبرنگار بی‌بی‌سی در شانگهای، احضار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با اعلام این مطلب، به خبرنگاران گفت: «بی‌بی‌سی مشخص کرده است که یکی از روزنامه‌نگاران آن هنگام پوشش اعتراضات (در شانگهای) توسط پلیس بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این رفتار مقامات چینی غیرقابل قبول است.»

لارنس طبق ادعای بی‌بی‌سی در حین پوشش اعتراضات عمومی در چین علیه سیاست‌های کرونایی، دستگیر و بازداشت شد. بنگاه سخن‌پراکنی دولت انگلیس ادعا کرده نامبرده « به عنوان یک روزنامه نگار معتبر»، توسط پلیس چین مورد ضرب و شتم و لگدپراکنی قرار گرفته است.

دفتر نخست وزیری انگلیس دیروز رفتار ادعایی چین با خبرنگار بی‌بی‌سی را « تکان دهنده و غیرقابل قبول » نامید و آن را محکوم کرد. این درحالیست که سخنگوی وزارت امور خارجه چین ساعاتی پیش تصریح کرد که خبرنگاران نباید در فعالیت‌های غیرمرتبط با نقش آنها شرکت کنند. ژائو لیجیان ضمن رد ادعای بی‌بی‌سی تاکید کرد که لارنس خود را خبرنگار معرفی نکرده بود.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس دیشب (دوشنبه) در نشست با حضور مقام‌های بین‌المللی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی تصریح کرد که «دوران طلایی» روابط با چین که در دولت دیوید کامرون مطرح شد، به پایان رسیده است.

وی چین را به اقتدارگرایی متهم کرد و هشدار داد اقدامات پکن چالشی حاد برای ارزش‌ها و منافع لندن است. او همچنین نسبت به “جنگ سرد” از سوی چین هشدار داد و گفت که به استفاده از دیپلماسی و تعامل در معاملات خود با دولت چین ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رکورد تازه کرونا در چین باعث شده است تا مقامات این کشور از طریق قرنطینه های شدید، آزمایش‌های گسترده و اعمال محدودیت‌های سفر مانع از شیوع بیشتری آن شوند.

در روزهای اخیر ده‌ها ساختمان مسکونی محدود شده‌اند و شرکت‌ها در حال گسترش دورکاری هستند. مدارس، رستوران‌ها و کسب‌وکارها در پکن دوباره تعطیل شدند و احتمال اعلام قرنطینه در بخش بزرگی از پایتخت ساکنان را نگران کرده است.

وضع این محدودیت‌ها به خشم عمومی دامن زده است و منجر به اعتراض‌های کم سابقه‌ای در منطقه سین کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور شد.

تجمع تعدادی از شهرواندان چینی در شهرهای شانگهای و ارومچی با هدف اعلام خواسته خود مبنی بر انجام اصلاحاتی در سیاست های دولت درخصوص قرنطینه های کرونایی، باعث شده است تا رسانه های غربی در یکی دو روز اخیر ، این موضوع را در کانون توجه خود قرار داده و با ایجاد موج خبری گسترده خبری ، این اعتراضات را بزرگنمایی کنند.

با توجه به ازدحام جمعیت در چین و احتمال وقوع بحران های شدید درصورت کنترل نشدن بیماری های مسری، دولت این کشور به ناچار به سیاست کووید صفر برای مقابله با شیوع انفجاری این بیماری روی آورده و برای اجرای آن، تمهیداتی را حاکم کرده که طبیعتا شرایط زندگی را برای مردم سخت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تلاش‌های این کشور را برای مهار کووید-۱۹ موفقیت آمیز خوانده است.