وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امشب جمع‌بندی نهایی خود را به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم، گفت: اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرنگار سیاست خارجی ایرنا،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور […]

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امشب جمع‌بندی نهایی خود را به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم، گفت: اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرنگار سیاست خارجی ایرنا،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ مرداد ماه در مراسمی به مناسبت روز خبرنگاران ضمن تبریک این روز به خبرنگاران از تلاش‌های آنها قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در نگاه به آسیا استدلالمان این بود که قرن ۲۱ متعلق به آسیاست، اظهار داشت: گسترش ارتباط با آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی انجام شد، هیچ وقت کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند.
وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد، گفت:  سیاست خارجی ایران را به غرب، شرق، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس گره نمی‌زنیم بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد دنبال می‌کنیم ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن می‌دانیم،ادامه داد: همه اروپا را سه کشور عضو برجام ندیدیم. در حوزه‌های دیگر توانستیم همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های اروپایی در ایران اقدام به فعالیت کردند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی را تیم همکاران من به صورت جدی دنبال کردند. شورای عالی را هر ۱۵ روز یک بار در وزارت خارجه برگزار می‌کنیم.
برجام هم اجرا شود، تحریم‌های اولیه پابر جا است
وی با اعلام این خبر که  از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد حجم تبادل تجاری ایران افزایش یافته است، گفت: دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد، حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر به درستی اجرا شود، تحریم‌های ثانویه برداشته شده و تحریم‌های اولیه پابرجاست. بی اثر کردن تحریم‌های اولیه را باید دنبال کنیم.
گشایش در دیپلماسی آب
وزیر خارجه بیان کرد: دیپلماسی آب برای ما خیلی مهم بود. گشایشی در این حوزه ایجاد شده است.
امیرعبداللهیان ایرانیان خارج از کشور را موضوعی مهم خواند و خواستار رسیدگی به این موضوع شد و افزود: براساس آمار رسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور چهار و نیم میلیون نفر و براساس آمار غیررسمی هفت میلیون نفر هستند. همبستگی ایرانیان در خارج از کشور خیلی قوی نیست. زمانی که با ایرانیان دیدار داریم یک اعتراض دارند و می‌گویند چرا یارانه ما را قطع کرده‌اید. حق ما از نفت است و این یارانه بر اساس قانون موظف هستید به ما بدهید. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند، تصریح کرد: موضوع مذاکرات را از تیتر اصلی اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کردیم ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم تلاش کردیم در دل مذاکرات کار واقعی  انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مردم از ما نتیجه می‌خواهند، توضیح داد: نتیجه‌ای که می‌خواهند صرفنظر از نگاه سیاسی و چپ و راست، برداشتم از یک سال گذشته که موضوع را دنبال می‌کنیم در مسائل ملی چپ و راست و مستقل همه نگاهشان ملی است. ممکن است فردی نظر شخصی خود را بگوید ولی رویکرد اصولی و اساسی در بین اصحاب رسانه نگاه به منافع ملی است و به حزب و جریان و گروه و فرد نیست و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده است و این نشانگر فرهیختگی جامعه رسانه‌ای کشور است.
وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اینکه ، برخی به من ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌اید که توافق نشود،گفت:  واقعا این چنین نیست. ممکن است فردی یا افرادی در تیم ملاحظاتی به برجام داشته باشند. از خود من هم بپرسید می‌گویم برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکاران ما در وزارت خارجه بوده و به سندی رسیدیم و این سند مثل هر سند دیگر می‌تواند ایردات زیادی داشته باشد.
برجام در حوزه لغو تحریم‌ها مبهم بود
وی در تشریح ایرادات برجام گفت:  ایراد اساسی که در سند برجام می‌بینیم این است که در حوزه راستی آزمایی آنچه مربوط به تعهد هسته‌ای ما می‌شود به خوبی راستی آزمایی می‌شود و مشخص است چند دستگاه سانتریفیوژ ما کار کند و چه درصد غنی سازی و میزان و آژانس هم باید نظارت کند و صفر تا صد آن بررسی می‌شود. آنچه مربوط به لغو تحریم‌هاست ابهامات زیادی وجود دارد ولی بخشی از آن به ماهیت مذاکره برمی‌گردد.
امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات گفت: ما که الان مذاکره می‌کنیم ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. ما خودمان متنی داریم با روایت و مطالبات خود و منافع صد درصد ملی ایرانی ولی طرف‌های مقابل هم شش کشور هستند ملاحظات خود را دارند. توافقی که حاصل می‌شود نتیجه تضارب آرای ۶+۱ است. هفت طرف آرای خود را در این ظرف ریختند و آمده بیرون.