مدیر کل گمرک استان اصفهان با اشاره به شعار روز جهانی گمرک اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی گمرک توســعه تحول دیجیتالی در گمرک با پذیرش فرهنگ داده و ایجاد یک محیط پویای داده گمرکی اســت که در راستای عملیاتی کردن این شعار، سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در گمرک مستقر […]

مدیر کل گمرک استان اصفهان با اشاره به شعار روز جهانی گمرک اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی گمرک توســعه تحول دیجیتالی در گمرک با پذیرش فرهنگ داده و ایجاد یک محیط پویای داده گمرکی اســت که در راستای عملیاتی کردن این شعار، سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در گمرک مستقر کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،رسول کوهستانی پزوه در جمع خبرنگاران با بیان این خبر گفت: مهم ترین نتایج این سامانه ها ، دریافت الکترونیــک اطلاعات و اتصال مســتقیم بــه اظهارنامه ها ، مانیفست ، بارنامه ،قبض انبار ، مجوزها ، گواهی فروش ، ثبت سفارش و کارشناسی مجازی از راه دور اظهارنامه ها در کل کشور و بسیاری تسهیلات دیگر را شامل می شود.
وی با اشاره به تاریخچه ایجاد گمرک اظهار کرد: گمرک سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد و بر اساس مستندات تاریخی اصفهان حداقل به قدمت پل شهرستان اصفهان دارای گمرک بوده است و وجود گمرک خانه در آن محل گویای این مطلب است.
کوهستانی پزوه افزود: گمرک اصفهان در اسفند ماه سال ۵۶ در محل کنونی مستقر شده است.
وی با بیان اینکه گمرک مرزبان اقتصادی کشور است، گفت : این ســازمان نقش محوری و هماهنگ کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئولیت اعمال حاکمیت دولت در قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبود ترانزیت کالا و وصول حقوق ورودی و همچنین عوارض را بر عهده دارد .
کوهســتانی پزوه  ادامه داد : حصول همزمان به دو هدف متضاد ، یعنی از یک سو ایجاد تسهیلات و از ســوی دیگر اعمال کنترل های مرزی جهت حصول اطمینان از امنیت تجارت جزو  اهداف و وظایف گمرکات کشــور اســت .
اصلاح قوانین یکی ازمهمترین عوامل بازدارنده قاچاق است که باید در این زمینه قوانین و مقررات به درستی  در مرزهای کشور رعایت شود تا در عمل  شاهد مبارزه با قاچاق باشیم.
کوهستانی با اشاره باینکه حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون در گمرکات استان وارد شده است، اظهار داشت:در حال حاضر فقط ۶۰ تا ۷۰ دستگاه  از گمرک ترخیص شدند و مابقی در انبارها انباشته و رسوب شده است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: برای این کامیون‌ها مشکلاتی از طریق بانک‌ها ایجاد شده و هنوز کد رهگیری آنها توسط بانک‌ها اختصاص داده نشده است.
وی بیان کرد: این خودروها با ارز شخصی وارد شدند و بانک‌ها باید به سرعت آنها را تایید کنند اما هنوز در این زمینه اقدامی انجام نشده است.
کوهستانی با تاکید براینکه ترخیص این کامیون‌ها باید با همت و جدیت بیشتری دنبال شود تصریح کرد: بانک مرکزی دستورالعملی را در این زمینه ارائه کرده اما بانک‌های استان اصفهان همکاری لازم را ندارند.
کوهستانی با اشاره به اینکه این کامیون‌ها به عنوان بیشترین کالای رسوبی و انباشت شده در گمرکات اصفهان محسوب می‌شوند، اذعان کرد: با توجه باینکه هزینه انبارداری گمرک نیز به این کامیون‌ها تعلق می‌گیرد هزینه مضاعفی به رانندگان و شرکت های حمل و نقل تحمیل خواهد شد.
وی در خصوص صادرات استان توضیح داد: گمرکات اصفهان پس از استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و تهران در جایگاه پنجم  و از در حوزه  واردات نیز در جایگاه دوازدهم تا ۱۵ کشور قرار دارد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: طی ۱۰ ماهه سال جاری  ۷۴۳ قلم کالا به ارزش یک هزار و ۹۶ میلیارد دلار از استان به ۹۳ کشور دنیا صادر شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۶۳ درصد و از نظر وزن ۱۴ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان درخصوص  مهمترین کشورهای صادر کننده کالا به مقصد گمرک اصفهان ادامه داد: کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، امارات و چین به عنوان مهمترین مقاصد صادراتی استان اصفهان بوده اند.
وی گفت: عمده کالاهای صادراتی گمرکات استان اصفهان مصنوعات چُدن و آهن، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات لبنی، مواد و وسایل پلاستیکی و مس و مصنوعات می باشد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان در زمینه صادرات گمرک افزود: اصفهان، کاشان، مجتمع فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فعال ترین گمرک‌های استان اصفهان محسوب می شوند.
کوهستانی پزوه در خصوص درآمد گمرکات استان اصفهان اظهار داشت: طی ۱۰ ماه سال جاری درآمد گمرک استان هفت هزار میلیارد و ۵۶ میلیون ریال درآمد کسب کرده که ۱۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
خبرنگار: الهام خانی