سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی در ماه‌های اخیر، گفت: سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است و مشابه‌ این سازه‌هایی که به وسیله جوانان ایرانی ساخته شده است، در معدود کشورهای پیشرفته دنیا سابقه دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید […]

سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی در ماه‌های اخیر، گفت: سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است و مشابه‌ این سازه‌هایی که به وسیله جوانان ایرانی ساخته شده است، در معدود کشورهای پیشرفته دنیا سابقه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سعید نیکی‌سخن استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی در ماه‌های اخیر گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی نظیر طرح غدیر، طرح آبرسانی به همدان و در ادامه طرح آبرسانی به سنندج هستیم، اما یک نقطه مغفول در میان همه این طرح‌ها که کسی به آن نپرداخت، مسئله بومی سازی و توانمندی داخل برای اجرای این طرح ها بود.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بومی‌سازی تجهیزات پروژه‌های عظیم آبرسانی در کشور افزود: پروژه‌های در مقیاس طرح غدیر یک اَبَرطرح آبرسانی است که نظیر آن را تنها در برخی از کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده می‌بینیم، در این شرایط وقتی دولت تنها طی یک سال عزم خود را برای اجرای این پروژه جذب می‌کند، طبیعتاً بدون پتانسیل داخلی چنین هدفی هیچ موقع محقق نمی‌شود.
وی ادامه داد: الکتروموتورهای به کار رفته در طرح آبرسانی غدیر یا طرح آبرسانی همدان مشابه یک سلف (تغییر فاز خودکار) در مدار الکتریکی فعالیت می‌کند و تغییر فاز قابل توجهی را به شبکه انتقال می‌دهد. در این شرایط زمانی که شما ۱۰ الکتروموتور بزرگ دارید، پایداری شبکه برق مسئله جدی است، اما به کمک دانش داخلی این کار به راحتی امکان پذیر شده است.
نیکی سخن در تشریح ابنیه به کار رفته در طرح آبرسانی غدیر گفت: سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است و مشابه‌ این سازه‌هایی که به وسیله جوانان ایرانی ساخته شده، در معدود کشورهای پیشرفته دنیا سابقه دارد.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر امروز طرح آبرسانی غدیر در خوزستان اجرا نشده بود، سد کرخه به عنوان تنها محل منبع تامین آب شرب خوزستان آبی نداشت و ما دچار یک بحران وسیع می شدیم، اما به کمک اجرای طرح غدیر و انعطاف پذیری آب شرب به خوزستان، شاهد کمترین مسئله و بالاترین کیفیت آب هستیم.
کارشناس صنایع آب در پایان خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط هدف طرح آب‌رسانی غدیر کیفیت آب چهار برابر بهتر از قبل شده است و این یعنی مردم خوزستان به یکی از بهترین آب‌های شرب کشور دسترسی دارند.
لازم به توضیح است: اَبَر پروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، طی یکسال اول دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت و در نهایت یازدهم شهریور ماه با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید. نگاهی به اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته برای شتاب بخشیدن به این طرح، نشان می دهد که در طرح غدیر سه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریعترین زمان ممکن انجام شود.
از مهر ماه سال قبل کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق برای تحقق وعده رییس جمهور به مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی مناسب  وارد عمل شدند و در ابتدا بازه زمانی سه ساله برای اجرای آن تعریف شد که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، این قسمت از طرح کمتر از یکسال محقق شد.با افتتاح این طرح سطح کیفی و کمی آب در غرب استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری یافت و مردم غرب استان بعد از سال‌ها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره مند شدند. در طرح آبرسانی غدیر آب رودخانه دز که آبی بسیار با کیفیت است، به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سال‌ها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر رسید