شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است ارادتی که کردها به حضرت امام حسین (ع) دارند، در ادبیات کردی و در شعرهای شاعران کرد نیز به آن پرداخته شده که برای نمونه شیخ رضا طالبانی کرکوکی یکی از شاعران مشهور پارسی گوی کرد عراقی […]

شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او

دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است

ارادتی که کردها به حضرت امام حسین (ع) دارند، در ادبیات کردی و در شعرهای شاعران کرد نیز به آن پرداخته شده که برای نمونه شیخ رضا طالبانی کرکوکی یکی از شاعران مشهور پارسی گوی کرد عراقی در تمجید از امام حسین علیه‌السّلام چنین می‌سراید: ( دیوان شیخ رضا طالبانی، ص۱۱۲.) :

لافت از عشق حسین است و سرت برگردن است

عشق بازی، سر به میدان وفا افکندن است

گر هواخواه حسینی، ترک سر کن چون حسین

شرط این میدان به خون خویش بازی کرده است

از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا

صد شرف دارد بر آن وادی، که گویند ایمن است

‌ای من وای من فدای خاک پاکی کاندرو

نور چشم مصطفی و مرتضی را مسکن است

زهره زهرا نگین و خاتم خیرالورا

زور زهر مرتضی و حیدر خیبر کن است

سنی ام، سنی ولیکن حب آل مصطفی

دین و آیین من و آباء و اجداد من است

شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او

دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ حدود سه سالیست که راه کربلا از کردستان میگذرد…. پیر وجوان کوچک وبزرگ و بعضیها هم خانوادگی بار سفر بسته اند و از دورترین شهرها واستانهای کشور برای زیارت حضرت امام حسین (ع) در کربلای معلا، مرز باشماق مریوان را انتخاب کرده و به دیدار معشوق خود میروند.
دریاچه زریبار مریوان که سالهاست بعنوان یک نگین درخشان در دنیا شهره عام وخاص دارد، بخش عظیمی از جاذبه های گردشگری استان فرهنگی کردستان و ایران را به خود اختصاص داده و اکنون سه سال است که آغوش خود را برای زائرین امام حسین (ع) باز کرده است.زائرین اربعینی که از مسیر کردستان ومریوان به عراق می روند، می گویند سفر به کربلا از کردستان حال وهوای وصف ناشدنی دارد…..

در ورودی مرز باشماق مریوان کنار گیتهای ورود وخروج مسافران در اوج گرما وتنها دو روز مانده به اربعین با زائران عاشق گفتگویی داشتیم.

مادری از دیار خوزستان که دو فرزند خود را در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده بود، میگفت: برای دومین بار است که عازم کربلا میشوم وامسال کردستان ومرز باشماق را به همراه دختر ونوه هایم انتخاب کردیم، هرچند راه دورتر بود، اما برایمان جای بسی خوشحالی بود که از کردستان زیبا عازم کربلا باشیم.

این مادر مهربان جنوبی گفت: شهرت مهمان نوازی و خلق وخوی کردهای غیور را بارها شنیده ام،«اما شنیدن کی بود مانند دیدن» براستی کردها انسانهای غیور ومهربانی هستند که در مدت این دو روز خاطرات بسیار خوبی از مهمان نوازیشان در ذهن ما نقش بسته ومهمتر از اینکه طبیعت چشم نواز مسیر سنندج تا مریوان و دریاچه زیبای زریبار انرژی بسیار خوبی به انسان می بخشد.

پسر جوانی هم که کوله بارش را در گرمای نفس گیر تابستان بسختی بردوش می کشید به یکی از موکبها رفت و بعد از صرف آب وشربت برای عبور از مرز ورفتن به کربلا خود را آماده میکرد.

از او پرسیدم اهل کجایی وبرای چندمین بار است که از مرز باشماق عازم کربلا هستی؟

گفت دانشجوی مهندسی عمران وساکن تهران هستم برای دومین سال متوالی از مرز کردستان عازم کربلا هستم. او مصافت نزدیک ومعتدل بودن آب و هوای کردستان ومهمان نوازی کردها را دلیل انتخاب خود به مرز باشماق عنوان کرد وگفت: اگر تا آخر عمرم هرساله سفر کربلا نصیبم شود، باز هم استان کردستان را انتخاب میکنم. مردمانی بسیار مهربان، طبیعتی بکر واز همه مهمتر دریاچه زیبای زریبار که یکی از نعمتهای بزرگ خدادای است را خیلی دوست دارم.

با چند نفر از کسبه بازار وصاحبان مغازه های مریوانی هم در مورد اربعین سوالاتی پرسیدم که برکات معنوی، فرهنگی واقتصادی اربعین را در طول این سه سال بیان کردند ومی گفتند که درست است که ما کردها واهل تسنن برای اربعین وحضرت امام حسین عزاداری نمیکنیم، اما ارادتی که در دل ما نسبت به اهل بیت (ع) نهفته است قابل بیان نیست وما به رسم ورسوم دیگری برای امام حسین (ع) ارادت وعزای ماه محرم را برگزار می کنیم.

شهروندان مریوانی وحدت وانسجام هرچه بیشتر اهل تسنن واهل تشیع را ماییه ننگ برای دشمنان اسلام وانقلاب دانستند و گفتند: اربعین ومرز باشماق در دل کردستان آخرین دیوار برای سکوت دشمنان ماست که بدانند ما در وحدت وبرادری در کنار همدیگر زندگی می کنیم واجازه نخواهیم داد دین، مذهب وفرهنگمان برای رسیدن به اهداف شوم دشمنان پلی باشد که سالهاست میخواهند از آن عبور کنند.

واژه ی وحدت بین اهل تسنن و اهل تشیع سالهاست که در ایران اسلامی آمیخته فرهنگ ها و سننن مردم شده و ارادت اهل بیت ( ع) نیز جزو اساس مذهبی و دینی اهل سنت بوده که در این سه سال اخیر رنگ ولعاب دیگری به خود گرفته است.

صفهای بی انتهای زائران حسینی به کربلا از مرز باشماق و پذیرایی موکب داران اهل سنت وصف ناشدنی از تلفیق زیبای فرهنگ ومذهب است که عاشقانه درهم تنیده و برای ارادت به ارباب خود هیچ مرز وبومی را نمی شناسند جز راه عاشقی وخدمتی از سر شوق در گرمای سوزان وکم سابقه تابستان امسال که به کربلا ختم می شود….

اگر از بعد اقتصادی به برکات حضور زائرین کربلا بنگریم، قطعا از لحاظ توسعه گردشگری وجذب تورسیم نقش بسزایی داشته که در جهت معرفی جاذبه های گردشگری وفرهنگی استان کردستان بسیار مثمر ثمر بوده و توجه ویژه مسئولین در بخش تخصیص اعتبارات و تامین زیرساختهای لازم فرهنگی و گردشگری نیز چشمگیر بوده که البته انتظار میرود اهمیت بیشتری داده شود.

خبرنگار /کویستان عبدالحکیمی