رئیس سازمان جاسوسی اوکراین ادعا کرد، پهپادهای دریایی مجهز به فناوری بالا به صورت موفقیت آمیزی ناوگان روسیه در دریای سیاه را «فلج» کرده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای بیزنس اینسایدر به نقل از کایریلو بودانُف (Kyrylo Budanov) نوشت: با وجود آنکه بسیاری از پهپادهای دریایی این کشور منهدم شدند اما در […]

رئیس سازمان جاسوسی اوکراین ادعا کرد، پهپادهای دریایی مجهز به فناوری بالا به صورت موفقیت آمیزی ناوگان روسیه در دریای سیاه را «فلج» کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای بیزنس اینسایدر به نقل از کایریلو بودانُف (Kyrylo Budanov) نوشت: با وجود آنکه بسیاری از پهپادهای دریایی این کشور منهدم شدند اما در مقابله با روسیه مؤثر بوده اند.

بودانف مدعی شد که یکی از حملات پهپادی دریایی اوکراین، ناو ادمیرال ایسن (Admiral Essen) روسیه را که یکی از پیشرفته ترین کشتی های جنگی نیروی دریایی محسوب می شود، برای تعمیر ماه ها به اسکله روانه کرد.

رادیو اسووبودا (Radio Svoboda) اوکراین گزارش داد بودانف رئیس اطلاعات این کشور گفته است که پهپادهای تهاجمی دریایی توانسته اند ناوگان دریای سیاه روسیه را «فلج» کنند.

وی مدعی شد هر چند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از این پهپادها توسط نیروهای روسیه نابود شدند اما همچنان نقش بسیار موثری در «بازدارندگی» دارند و توانسته اند فعالیت ناوگان روسیه را متوقف کنند.

این مقام اوکراینی از ارائه دقیق آمار پهپادهای دریایی اوکراینی خودداری کرد اما به این رادیو گفت که کشورش از «تعداد زیادی» از این پهپادها استفاده می کند و در حالی که روسیه بسیاری از آنها را نابود کرده ۳۰ درصد از آنها مشکل بزرگی را برای این کشور ایجاد کرده اند.

وی همچنین مدعی شد که اوکراین پهپادهای دریایی «بسیاری» را در اختیار دارد که اکنون در مقیاس بزرگ تولید می شوند.

بیزنس اینسایدر مدعی شد اوکراین تهدیدی را که پهپادهای دریایی این کشور در اوایل ماه جاری میلادی ایجاد کرده، با حمله به پایگاه بزرگ دریایی روسیه در دریای سیاه ثابت کرد. در این حمله، یک پهپاد حامل حدود ۱۰۰۰ پوند تی ان تی با اصابت به کشتی جنگی روسی، آن را در آب کج کرد.

بودانف با اشاره به همین حمله اظهار داشت که پهپاد دریایی اوکراین هنگام نزدیک شدن به ناو ایسن روسیه در خلیج سواستوپل (Sevastopol Bay) منهدم شد.

وی گفت به نظر می رسید این عملیات ناموفق است. اما موج انفجار، با توجه به این که در حدود ۱۰۰ متری ناو روسی منهدم شد بسیار قوی بود و طور کامل به برخی از تجهیزات الکترونیکی کشتی، آنتن ها، سیستم های خاص و سیستم هیدروآکوستیک آسیب رساند به طوری که تعمیر آن سه ماه و نیم طول کشید.

بیزنس اینسایدر نوشت: اوکراین ماه گذشته برای اولین بار از پهپاد دریایی جدید خود رونمایی کرد. این پهپاد طراحی شده از سوی اوکراین از دور کنترل می شود و می توان از آن برای عملیات شناسایی و نظارت استفاده کرد. همچنین این پهپاد دریایی می تواند صدها پوندمواد منفجره را حمل کرده و به اهدافی در فاصله ۵۰۰ مایلی حمله کند.