کتاب آخرین ایلخانی که در قالب داستان، توانسته روابط ناصر خان قشقایی با سازمان سیا پرده بردارد وارد بازار شد. این کتاب به قلم محمد محودی نویسنده ی شهرستان ممسنی که طرفداران و منتقدان زیادی دارد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نورآنلاین، این رمان […]

کتاب آخرین ایلخانی که در قالب داستان، توانسته روابط ناصر خان قشقایی با سازمان سیا پرده بردارد وارد بازار شد. این کتاب به قلم محمد محودی نویسنده ی شهرستان ممسنی که طرفداران و منتقدان زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نورآنلاین، این رمان تاریخی به صد سال زندگی خان‌های قشقایی از پایان سلطنت احمدشاه تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. درگیری ایلات با رضا و محمدرضا پهلوی، نقش آنها در جنگ‌های اول و دوم جهانی و مواجهه آنها با انقلاب اسلامی مباحثی است که در این رمان به آنها پرداخته شده است.

این رمان ۴۵۰ صفحه‌ای بر پایه واقعیت است که تاریخ را با زبان داستان بیان می‌کند. «آخرین ایل‌خانی» یک داستان تاریخی واقعی است که نویسنده به آن فرم داده‌ و به صورت داستان نوشته است.

محمد محمودی در خصوص این کتاب می گوید: دوست داشتم کتابی نوشته شود که نقش مثبت خان‌ها در مواجهه با شاهان پهلوی در آن لحاظ شود و هم نقش منفی آنها دیده شود. زیرا آنها اگر دم از مردم هم می‌زدند برای این نبوده که به فکر مردم باشند بلکه برای تثبیت قدرت‌های محلی خود کاری کرده‌اند.

به این نیت این کتاب را نوشتم تا با تفکری که در حال رواج است مبنی بر اینکه خان‌ها به دنبال دموکراسی بوده‌اند مقابله کرده باشم و بگویم که اینطور نبوده و این‌ها شاید اقداماتی علیه پهلوی‌ها کرده باشند و مخالفتی داشته‌اند، اما در راستای مردم نبوده است آنها به دنبال مشروعیت بخشی به حاکمیت‌های محلی خود دارد.