معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آزادسازی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از اراضی تصرف شده در مناطق تحت مدیریت در یکسال گذشته، گفت: در حال حاضر نیمی از ردیف های پستی سازمان حفاظت محیط زیست خالی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به […]

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آزادسازی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از اراضی تصرف شده در مناطق تحت مدیریت در یکسال گذشته، گفت: در حال حاضر نیمی از ردیف های پستی سازمان حفاظت محیط زیست خالی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رضا انجم شعاع در نشست خبری صبح روز ۶ شهریورماه ۱۴۰۱ که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به گستردگی وظایف و ماموریت های سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی و مجری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست است. ضمن اینکه سند تحول دولت مردمی در بخش محیط زیست نیز یکی از اسناد بالادستی این سازمان در انجام ماموریت ها و وظایف قانونی است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با این مأموریت های گسترده، یک سازمان کوچک و چابک با ۱۳۶۰۰ ردیف پستی است که بیش از ۱۲۹۰۰ ردیف پستی آن مربوط به ادارات کل استانی و حدود ۷۰۰ ردیف پستی هم به ستاد سازمان تعلق دارد.

نیمی از ردیف های پستی سازمان حفاظت محیط زیست خالی است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خالی بودن نیمی از ردیف های پستی این سازمان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بالغ بر ۷۰۰۰ پرسنل دارد که ۷۰۰ نفر آنان در ستاد و بقیه در استان ها مشغول به کارند. ضمن اینکه از این تعداد ۳۳۰۰ نفر هم محیطبان هستند.

وی، حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان موضوع مواد بند الف ماده ۳ و ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست را یکی از مأموریت های اصلی این سازمان برشمرد و تصریح کرد: در مناطق یاد شده سطح کشور بیش از ۸ هزار گونه گیاهی و ۱۳۰۰ گونه جانوری داریم که وظیفه حفاظت از آن ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

انجم شعاع، حفاظت از ۲۹ پارک ملی، ۱۳۳ منطقه حفاظت شده، ۵۴ منطقه شکار ممنوع و ۴۰ اثر طبیعی ملی در سراسر کشور را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ و توسعه نیروی انسانی سازمان را از مهم ترین اولویت های کاری این معاونت توصیف کرد و گفت: در ۳ سال گذشته ۱۵۰۰ مجوز استخدام برای سازمان صادر شده که بخشی از آن هم جذب شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده ۱۵۰۰ نفر از همکاران ما بازنشست خواهند شد، متذکر شد: حدود ۳۰۰ نفر نیروی قراردادی با سابقه و مجرب در سازمان داریم که به دنبال تبدیل وضعیت آنان هستیم.

انجم شعاع با اشاره به تکلیف قانونی برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر واجد شرایط، گفت: حدود ۶۰۰ نیروی ایثارگر واجد شرایط برای تبدیل وضعیت در سازمان داریم که برای حدود ۵۰ درصد آنان احکام صادر شده است و بقیه هم در شرف انجام است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تآکید بر بحث توانمند سازی مدیران و کارکنان این سازمان، اظهار کرد: برنامه ارزیابی شایستگی و ارتقای مدیران در دستور کار قرار دارد. ضمن آنکه از موضوع پرورش مدیران جوان هم غافل نبوده ایم.

آزادسازی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از اراضی تصرف شده در منطقه ۴ گانه

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت های سنگین حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: قانون شکار و صید، قانون حفاظت و بهسازی، قانون مدیریت پسماند، قانون حفاظت ازخاک و قانون هوای پاک و نیز قانون حفاظت احیاء و مدیریت تالاب های کشورمجموعه قوانینی هستند که نظارت بر آن ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

انجم شعاع از مفتوح بودن حدود ۲۰۰۰ پرونده حقوقی مربوط به سازمان در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: با تلاش همکاران ما در یکسال گذشته، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از اراضی تصرف شده در منطقه ۴ گانه آزادسازی شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعیین تکلیف ۱۵۷ پرونده مربوط به این سازمان در دیوان عدالت اداری، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بیش از ۹۰ درصد این پرونده ها رای به نفع سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده است.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ورود برای اصلاح آن ها از اهم فعالیت های دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان است، لوایح قانون حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش، تبصره یک ماده ۳ قانون هوای پاک، پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی، قضازدایی، پروتکل ناگویا، اصلاح قانون کنوانسیون بازل و بررسی اصلاح آیین نامه قانون بهسازی محیط زیست را لوایح زیست محیطی در نوبت بررسی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

لزوم استفاده از فناوری های روز در بحث حفاظت از محیط های طبیعی

انجم شعاع در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم تناسب منابع و امکانات سازمان حفاظت محیط زیست با حجم سنگین ماموریت ها و وظایف قانونی این سازمان، گفت: ما تلاش می کنیم در تدوین و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نقش خود را به خوبی ایفا نماییم.

وی با تآکید بر لزوم استفاده از فناوری های روز برای انجام مآموریت های سازمان، خاطرنشان کرد: امروزه حفاظت از ۱۹ میلیون هکتار محیط های طبیعی با شیوه های موجود امکانپذیر نیست و می بایست از فناوری های روز در این زمینه بهره بگیریم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین لایحه قانون هفتم توسعه را یک فرصت طلایی برای محیط زیست خواند و افزود: خوشبختانه اولین گام برنامه هفتم که تدوین سیاست ها است به خوبی برداشته شده است. در برنامه های قبلی به بحث محیط زیست به طور مستقیم پرداخته نشده بود اما در برنامه هفتم با نگاه بلندمدت دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سیاست ها مورد توجه قرار گرفته است.

انجم شعاع، ارتقای شاخص های زیست محیطی، ارتقای کیفیت هوای کلانشهرها، تغییر اقلیم و برخورداری جامعه از محیط زیست سالم را از جمله موضوعات محیط زیستی برنامه هفتم توسعه برشمرد.

وی با اشاره به شهادت ۱۵۰ محیطبان در طی چنددهه اخیر، در خصوص بحث شهادت محیطبان برومند نجفی که چندی پیش در مقابل دادگستری کرمانشاه به شهادت رسید، گفت: از نظر ما این محیط بان، شهید است چون در راه حفاظت از محیط زیست جان خود را از دست داد اما قانونی شدن این مساله نیازمند طی کردن مراحلی است که با جدیت دنبال آن هستیم.

تلاش می کنیم افزایش حقوق کارکنان در۶ ماهه اول امسال اعمال شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اختصاص رقم ۲۸۸ میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی برای ترمیم حقوق کارکنان این سازمان، توضیح داد: مجلس در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به این نتیجه رسید که وضعیت معیشت کارکنان سازمان محیط زیست نیاز به حمایت دارد و با نظر مساعد نمایندگان و نماینده دولت در کمیسیون تلفیق مقرر شد که مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان به ردیف اصلی سازمان برای ترمیم مزایای کارکنان اضافه شود.

انجم شعاع افزود: پس از ابلاغ قانون بودجه، موضوع را از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم تا زمینه اعمال آن در احکام کارگزینی کارکنان فراهم شود اما اجرای آن با ابهام همراه شد و نیاز به برخی مجوزها داشت.

وی در ادامه گفت: تأیید معاونت قوانین مجلس، به دکتر سلاجقه اعلام شده که مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان بودجه سازمان به منظور بهبود معیشت کارکنان افزوده شده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای صدور احکام همکاران به کسب مجوزهایی نیاز است که برای کسب این مجوزها جلسات متعددی را با دستگاه‌های نظارتی و دیوان محاسبات داشتیم که این دستگاه‌های نیز نظر مثبتی در این خصوص داشته‌اند. مانعی برای پرداخت حقوق کارکنان وجود ندارد و تنها کسب یک سری از مجوزها باقی مانده است.

وی تأکید کرد: در تلاش هستیم که مجوزهای لازم در همین ۶ ماهه اول سال اعمال شود .

انجم شعاع، اصلاح قانون بکارگیری سلاح برای محیطبانان را از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: زمانی که موضوع قانون بکارگیری سلاح توسط همه نیروهایی که سلاح حمل می‌ کنند، مطرح شد ما نیز از فرصت استفاده و برای کمک به محیط‌بانان به این موضوع ورود کردیم.

وی با اشاره به طرح پیشنهادات سازمان حفاظت محیط زیست در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: خوشبختانه پیشنهادات ما مورد توجه قرار گرفت و این لایحه در حال حاضر در حال بررسی در کمیسیون امنیت ملی مجلس است تا بعد از نهایی شدن در صحن علنی مجلس بررسی شود.