تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از ضرورت‌های امروز اقتصاد کشور است/ضرورت دمیدن روح جدیدی در کالبد بخش تعاون/هفته تعاون قله‌ای برای معرفی بخش تعاون و مجموعه تعاونی‌های استان است زهرا نصیری هفته تعاون فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندی‌های بخش تعاونی اقتصاد کشور و ترویج و ترغیب آحاد جامعه به مشارکت در فعالیت‌ های اقتصادی با رویکرد […]

تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از ضرورت‌های امروز اقتصاد کشور است/ضرورت دمیدن روح جدیدی در کالبد بخش تعاون/هفته تعاون قله‌ای برای معرفی بخش تعاون و مجموعه تعاونی‌های استان است

زهرا نصیری

هفته تعاون فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندی‌های بخش تعاونی اقتصاد کشور و ترویج و ترغیب آحاد جامعه به مشارکت در فعالیت‌ های اقتصادی با رویکرد اجتماعی است.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری شهید یاران، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در نشست خبری مدیران بخش تعاون استان اصفهان که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد گفت: بر اساس شعار سال مقام معظم رهبری «مشارکت مردم و جهش تولید» باید مردم را در تولید و جهش اقتصادی کشور مشارکت دهیم که این مهم باعث تولید ثروت و امنیت می‌شود که یکی از ابزارها تشکیل تعاونی‌ها هستند و می‌توان با تجمیع سرمایه ارزش افزوده خوبی برای اقتصاد ایجاد کرد.

میثم مداحی، با اشاره به اینکه هفته تعاون قله‌ای برای معرفی بخش تعاون و مجموعه تعاونی‌های استان است اظهار کرد افزود: برنامه‌ریزی‌های متعدد در حوزه تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد که یکی از آنها هدفمند کردن تشکیل تعاونی‌ها است که از طریق توسعه زیرساخت‌های وزارت سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور راه اندازی شد تا بتوانیم سرمایه‌ها را در این بخش تجمیع کنیم.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان اصفهان تصریح کرد: ۳۴ هزار ساعت آموزش برای توسعه کسب و کار تعاونی‌ها داده شده که جهادی در حوزه آموزش است همچنین نرخ بیکاری در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز به ۸.۷ درصد در استان رسید.

مداحی عنوان کرد: یکی از اقدامات مؤثر دولت سیزدهم بحث تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن مهر بود که در ۲ سال اخیر ۳۵ جلسه کمیته مسکن مهر تشکیل شده و تاکنون حدود سه هزار واحد سند برای مسکن مهر صادر شود که پنج هزار واحد توانستند مجوز پایان کار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها در اصفهان ایجاد شد، افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان توسط تعاونی‌ها در حال ایجاد است که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد که ۹۶۴ واحد در هفته تعاون تحویل داده می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، با بیان اینکه تشکیل تعاونی به صورت دستوری منجر به ایجاد تولید و خدمات نخواهد شد، عنوان کرد: در سه حوزه آموزش، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم از طریق زیرساخت‌های مختلف وزارت کار و رفاه تلاش شده که بتوانیم جامعه هدف را اقناع کنیم سرمایه‌های خرد در اختیار تولید و خدمات قرار گیرند.

مداحی، با اشاره به اینکه هفت هزار تعاونی در استان وجود دارد که ۳۷۰۰ آنها فعال است، اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد تعاونی‌های استان فعال هستند و سالانه یک درصد از تعاونی‌های غیرفعال را وارد مرحله فعال سازی می‌کنیم که بخشی فعال و بخشی وارد فاز انحلال می‌شوند تا ختم تسویه توسط اداره کل تعاون انجام می‌شود.

وی هفته تعاون را فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندی‌های بخش تعاونی اقتصاد کشور و ترویج و ترغیب آحاد جامعه به مشارکت در فعالیت‌ های اقتصادی با رویکرد اجتماعی دانست و تآکید کرد: این امر با توجه به نامگذاری سالجاری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.

وی با اشاره به تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی تأکید کرد: لازم است متناسب با این تغییر و تحولات رویکردهای جدیدی طراحی و بر اساس آن راهبردهای نو به مرحله اجرا درآید.

رئیس ستاد گرامیداشت هفته تعاون در استان اصفهان، ضرورت دمیدن روح جدیدی در کالبد بخش تعاون را یک ضرورت تاریخی بیان کرد و افزود: یکی از نمادهای مشارکت مردم در اقتصاد بخش تعاون است؛ تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از ضرورت‌های امروز اقتصاد کشور است.

مدیر کل تعاون با تشریح مزایای بخش تعاون در تجمیع سرمایه‌های خرد و متوسط و انجام پروژه‌های بزرگ تولیدی، عمرانی و خدماتی، افزایش اعتماد را یکی از مهمترین شاخص‌هایی ذکر کرد که می‌تواند به توسعه بخش تعاون کمک کند و گفت: با ایجاد سامانه جامع بخش تعاون گام‌های اولیه و خوبی در این راستا برداشته شده است.