آندری کلین سفیر مسکو در لندن روز دوشنبه گفت که قطع روابط دیپلماتیک روسیه و بریتانیا به نفع کسی نیست. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، کلین در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که روز دوشنبه منتشر شد، ادامه داد: قطع روابط دیپلماتیک شدیدترین اقدام است. اکنون به نظر من این نه به نفع لندن است […]

آندری کلین سفیر مسکو در لندن روز دوشنبه گفت که قطع روابط دیپلماتیک روسیه و بریتانیا به نفع کسی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، کلین در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که روز دوشنبه منتشر شد، ادامه داد: قطع روابط دیپلماتیک شدیدترین اقدام است. اکنون به نظر من این نه به نفع لندن است و نه به نفع ما.”

وی خاطرنشان کرد که روابط بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ پس از پرونده اسکریپال شروع به وخامت کرد، اما پس از آن روابط تجاری، انسانی و اقتصادی باقی ماند.

کلین گفت که روابط دوکشور پس از ۲۴ فوریه ( صدور فرمان ولادیمیر پوتین برای آغاز حمله به اوکراین موسوم به عملیات ویژه ) تنها در سطح دیپلماتیک دوجانبه ادامه یافت.

روابط انگلیس و روسیه پرفراز و نشیب بوده و این روابط در پس از مناقشه اوکراین در سال ۲۰۱۴ تا حد زیادی بحرانی و دو کشور در مورد مهم ترین موضوعات بین المللی دچار اختلاف شدید شدند.

همچنین پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس پیشین روسیه و یولیا دختر او با گاز اعصاب در سال ۲۰۱۸ که لندن این اتفاق را از سوی مسکو قلمداد کرد، روابط دو کشور با چالش جدی‌تری روبه‌رو شد.

از سوی دیگر کارشناسان روسی معتقد هستند حوادث دو دهۀ گذشته به خوبی نشان می‌دهد انگلیس رویکرد خصمانه‌ای در قبال روسیه داشته است که اعطای پناهندگی به بوریس برزوفسکی اولیگارشی معروف روس از سوی انگلیس در سال ۲۰۰۳، اتهام انگلیس به روسیه در مورد قتل الکساندر لیتونیکو در سال ۲۰۰۶، حمایت قاطع لندن از تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد مسکو در سال ۲۰۱۴ و تلاش انگلیس برای واکنش بین‌المللی دربارۀ سرگئی و یولیا اسکریپال از جمله این موارد است.