روز اول شهریور هر سال مصادف با سالروز ولادت حکیم گرانقدر ابو علی سینا می باشد ، ابن سینا به گواه تاریخ علامه ای ذوالفنون بود و به علوم پزشکی ، فلسفه ، حقوق و … مجهز بود . این روز به درستی به عنوان روز پزشک نامیده شده است . به اقتضای تحصیلات ، […]

روز اول شهریور هر سال مصادف با سالروز ولادت حکیم گرانقدر ابو علی سینا می باشد ، ابن سینا به گواه تاریخ علامه ای ذوالفنون بود و به علوم پزشکی ، فلسفه ، حقوق و … مجهز بود .

این روز به درستی به عنوان روز پزشک نامیده شده است .

به اقتضای تحصیلات ، شغل و ابتلا به بیماری خود و نزدیکانم ، مشخصات یک پزشک خوب را از نگاه یک غیر پزشک ، کارمند بخش سلامت کشور ، بیمار و خانواده بیمار به همکاران پزشکم تقدیم می کنم .

۱- پزشک خوب ، دانشمند است ، با توجه به پیشرفت علوم خصوصا علم پزشکی ،پزشکان نه تنها بایستی به علم پزشکی مجهز باشند بلکه بایستی به طور منظم از آخرین پژوهش ها و مقالات مرتبط با تخصص شان مطلع باشند

نکته : بدیهی است پزشکان عمومی که عمدتا در شرایط فعلی پزشک خانواده هم هستند بایستی دامنه علم شان گسترده تر باشد

۲ – پزشک خوب ، ماهر است ، مهارت در علم پزشکی اهمیت زیادی دارد ، پزشکان مهارت را در دروس عملی و حضور در مراکز آموزشی درمانی فرا می گیرند بدیهی است کسب این مهارت به علاقمندی دانشجوی پزشکی ارتباط مستقیم دارد .

نکته : مهارت پزشکی هم به مانند علم پزشکی به سرعت در حال ارتقاء است و پزشک خوب پزشکی است که به طور مداوم در کسب مهارت های جدید از طریق دوره های بازآموزی و … اقدام نماید

۳ – پزشک خوب ، متعهد است ، منظور از تعهد در این جا تعهد به دستورالعمل های حرفه ای و راهنماهای بالینی از یک سو و رعایت اخلاق حرفه ای خصوصا در برخورد با بیمار و خانواده بیمار از دیگر سو می باشد .

۴ – پزشک خوب پاسخگو است ، این پاسخگویی بایستی در مقابل بیمار ، خانواده بیمار ، همکاران ، دانشجویان و مدیران بخش سلامت باشد .

نکته : پیش درآمد پاسخگویی تواضع است ، از آنجا که علم در ابتدا با خود تکبر به همراه می آورد ، لذا پزشک هرچقدر دانشمند تر ، ماهر تر و متعهد تر باشد متواضع تر و بالطبع پاسخگو تر است .

۵ – پزشک خوب پزشکی است که ارتباط مالی خود را با بیمار و خانواده بیمار به حداقل ممکن برساند چرا که هرچقدر این ارتباط پر رنگ تر باشد ارج و قرب پزشک در منظر بیمار کاهش می یابد

نکته : بدیهی است در این مهم وظیفه اصلی بر دوش نظام سلامت ( از طریق عادلانه کردن تعرفه ها ) و بیمه های سلامت می باشد ، بیمه های سلامت وظیفه دارند با تامین منابع مالی از بیمه گذاران و نظام سلامت و سرمایه گذاری مناسب این منابع ، اعتبارات مورد نیاز را تهیه و حق الزحمه پزشکان و سایر تیم سلامت را از طرف بیماران به پزشکان پرداخت نماید

۵ – پزشک خوب پزشکی است که به بهداشت ، پیشگیری ، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی بیماران بیش از درمان بیماران بها دهد ‌.

۶ – پزشک خوب پزشکی است که مراقب باشد خدماتی که بیمار به آن نیاز ندارد ( بر اساس راهنماهای بالینی ) را به بیمار توصیه نکند ( موجب تقاضای القایی در بخش سلامت نشود )

نکته : تقاضای القایی دو منشأ اصلی دارند ( دانشمند و ماهر نبودن تیم درمان ، سوءاستفاده احتمالی تیم درمان برای کسب درآمد بیشتر )

۷ – پزشک خوب پزشکی است که اگر قصد دارد در بخش سلامت مدیر شود ، علم و مهارت مدیریت را به شکل آکادمیک بیاموزد و به این عرصه وارد شود .

نکته : مدیرانی که بدون کسب علم و مهارت مدیریت سلامت در بخش سلامت مدیر می شوند ، ناخواسته به بخش سلامت به ویژه بیماران آسیب می زنند .

دانش آموخته رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان