یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز امروز بازار خودرو عمدتا به اقشار متوسط جامعه باز می گردد و قطعا واردات خودروی یک میلیاردی نمی تواند پاسخگوی نیاز اقشار متوسط جامعه و تنظیم کننده بازار باشد. مجتبی یوسفی به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در […]

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز امروز بازار خودرو عمدتا به اقشار متوسط جامعه باز می گردد و قطعا واردات خودروی یک میلیاردی نمی تواند پاسخگوی نیاز اقشار متوسط جامعه و تنظیم کننده بازار باشد.

مجتبی یوسفی به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار، بیان کرد: ما برای کنترل قیمت هر محصولی دو راه حل بیشتر نداریم؛ اول تولید محصول به منظور کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای کالا در بازار و دیگری رقابت‌پذیر کردن بازار که با تنوع در تولید آن محصول محقق می شود. برای خارج کردن بازار از انحصار نیز راهی جز واردات نداریم. در خصوص بازار خودرو نیز این موارد صدق می کند.

در دهه ۸۰ خودرو به یک کالای مصرفی نزدیک شد

وی در ادامه با بیان اینکه اگر فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار به صفر نرسد نمی توان قیمت خودرو را کنترل کرد، اظهار کرد: در دهه ۸۰ و قبل از تنش های ارزی هرکس که خودروی صفر خریداری می کرد باید آن را در بازار کم تر از نرخ خریداری شده می فروخت. البته همان موقع نیز خودروی داخلی گران بود و کیفیت آن پایین بود. البته که کیفیت آن خودروها نیز از کیفیت امروز خودروهای داخلی بیشتر بود. علت این اتفاق در آن دوران این بود که خودرو تقریبا به یک کالای مصرفی نزدیک شده بود و از آن به عنوان کالای سرمایه ای استفاده نمی شد.

مصرف کننده واقعی به خودرو دسترسی ندارد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضای خودرو فاصله وجود دارد، عملا در حاشیه بازار هرکس خودرویی خریداری کرده باشد می تواند آن را با قیمت بالاتری به فروش رساند. به عبارت دیگر مصرف کننده واقعی در اکثر موارد نمی تواند به خودروی مورد نیاز خود با قیمت واقعی دست یابد. عملا این فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو سبب می شود تا قیمت ها روز به روز افزایش پیدا کند که یکی از راه حل های کنترل این وضعیت افزایش تولید است.

فاصله بین عرضه و تقاضا سبب افزایش روزانه قیمت خودرو شده است

یوسفی در ادامه با بیان اینکه نباید خدمات وزیر صمت و دولت را در این حوزه نادیده گرفت، تاکید کرد: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد تعداد زیادی خودروهای ناقص در کف کارخانه داشتیم که خاک می خورد و نه به مصرف کننده تحویل داده می شد و نه نیاز بازار تامین می شد اما امروز این خودروها تکمیل و وارد بازار شده است ولی به دلیل انباشت نیازی که در یک دهه گذشته در بازار به وجود آمد، همواره فاصله بین عرضه و تقاضا سبب شده تا هم خودرو روز به روز گران تر شود و در خصوص کیفیت آن نیز جای هیچ حرفی وجود ندارد.