معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کتاب «هنر بیان احکام» در این معاونت تهیه و توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حامد اهتمام با اشاره به این که دین مبین اسلام، […]

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کتاب «هنر بیان احکام» در این معاونت تهیه و توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حامد اهتمام با اشاره به این که دین مبین اسلام، سه بخش کلی اعتقادات، اخلاق و احکام دارد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از معارف دینی، قوانین عملی است که «احکام» یا «فقه» نامیده می‌شود. در حوزه‌های علوم دینی، بخش عمده‌ای از وقت طلبه‌ها صرف فقه‌آموزی و فراگیری احکام دینی می‌شود. حال اگر بخواهیم مبلّغ دین باشیم، باید بخشی از وقتمان، صرف تبلیغ و ابلاغ احکام به مردم باشد؛ همان‌طور که وظیفۀ ما حوزویان را آیۀ «نفر» مشخص می‌کند: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُمْ طَـآئِفَهٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ».

وی افزود: طبق این آیه، وظیفۀ اوّل، تفقّه و وظیفۀ دوم، ابلاغ و انذار است که دو وظیفۀ اصلی حوزه‌های علمیّه است؛ البته تفقّه، یعنی تعمّق و فهم دقیق در تمامی اموری که مربوط به دین است و شامل احکام و فقه اصطلاحی هم می‌شود که حوزه‌های علوم دینی، الحمدللّه عنایت ویژه‌ای به احکام و فقه اصطلاحی دارند و بیشترین انرژی خود را صرف همین بخش می‌کنند. اگر شما تاریخ حوزه‌های علمیه را مطالعه کنید، می‌بینید زنده‌ترین درس در حوزه‌های علمیه، درس فقه بوده است و آثار بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه به‌یادگار مانده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نکته‌ای که لازم است در اوضاع امروز به آن توجه بیشتری شود، چگونگی بیان احکام است به‌گونه‌ای که مخاطب ما با سنین مختلف و نیازهای گوناگون، احکام برایش جذاب و قابل فهم باشد تا در مرحلۀ پذیرش و عمل به آن موفق باشد. احکام الهی همانند داروخانه‌ای است که مبلغ دین بسته به نیاز مخاطب خود باید داروهای مناسب او را پیدا کرده و وجود او را صفا و جلا و فهم او را کامل گرداند و او را از آسیب‌ها و دلزدگی‌ها و تشویش ذهن و وسواس دور نماید و حلاوت و شیرینی عمل به ظواهر شرع را به او بچشاند.

وی تصریح کرد: در این اثر که حاصل تلاش محقق ارجمند جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر امیر صالحی است، به دلیل همین نیازها در عرصۀ بیان ب بیان احکام» در ۱۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۶۳،۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.