قصه‌گویی بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم فرهنگی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قصه‌گویی را بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم فرهنگی عنوان کرد و گفت: ادبیات داستانی ما پیشینه‌ای قوی و متکی بر آموزه‌های ارزشمند فرهنگی و دینی دارد و می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای آموختن مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در جامعه به ویژه […]

قصه‌گویی بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قصه‌گویی را بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم فرهنگی عنوان کرد و گفت: ادبیات داستانی ما پیشینه‌ای قوی و متکی بر آموزه‌های ارزشمند فرهنگی و دینی دارد و می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای آموختن مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در جامعه به ویژه برای نسل جدید باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یارا؛ محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز –پنج‌شنبه یکم تیر- در آیین پایانی دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید که به میزبانی جلفا برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر پیشینه‌ دیرینه‌ای که قصه گویی در جامعه ایرانی دارد، جایگاه ویژه حکایات آموزنده دینی و قصه های قرآنی در ادبیات داستانی ما، قصه‌گویی را به ظرفیتی عمیق و ارزشمند برای انتقال مفاهیم فرهنگی در حوزه آموزش و فرهنگ اجتماعی کشورمان تبدیل کرده است.

وی افزود: در همه خانواده‌های ایرانی کودکان با قصه بزرگ می‌شوند که این فرصت را باید برای انتقال مفاهیم فرهنگی مغتنم بدانیم.

اسماعیلی با اشاره به جایگاه ویژه کودکان و نوجوانان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ، خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته و برنامه‌های راهبردی در نظر گرفته که برگزاری جشنواره قصه‌گویی «نهال امید» یکی از طرح‌های موفق و اثرگذار در همین حوزه است. ما نیز در وزارتخانه از اقدامات خوب نهاد کتابخانه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی حوزه کودک و نوجوان حمایت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ رونمایی از نشان هدهد سفید در این جشنواره با هدف ترغیب کودکان و جوانان به قصه‌خوانی و قصه‌گویی را اقدامی ارزشمند دانست و تاکید کرد: رونمایی از هدهد برای بچه‌ها کار بسیار خوبی است و باید بهره‌ گرفتن از این طرح و نشان برای نفوذ قصه در نسل جدید با جدیت دنبال شده و تقویت شود.

گفتنی است، دوسالانه «نهال امید» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار شد.

مرحله ملی این دوره طی ۲ روز ۳۰ و ۳۱ خرداد در جلفا برگزار شد و امروز با حضور وزیر فرهنگ، ۱۲ قصه‌گوی برتر شامل ۶ برگزیده بخش دیجیتال و ۶ برگزیده بخش صحنه‌ای به انتخاب هیئت داوران معرفی و تجلیل شدند.

دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال برگزار شد. در این دو سالانه موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «شعار سال» به عنوان موضوعات محوری در نظر گرفته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز برای دهمین بار طی دو سال اخیر به منظور حضور در چند رویداد فرهنگی از جمله آیین پایانی دومین جشنواره ملی قصه‌گویی «نهال امید» به استان آذربایجان شرقی سفر کرد.

در این سفر سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمود سالاری معاون امور هنری،  مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وزیر فرهنگ را همراهی می‌کنند.