لزوم بهره مندی از آموزه‌های ناب و اصیل زبان و ادبیات فارسی در سیستم آموزشی مدارس محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروزه می بایست با احیای مطالعه گلستان و بوستان سعدی در ادبیات رسمی مدارس، فرزندانمان را با آموزه های اخلاقی و ادبی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی بیش از گذشته آشنا کنیم، […]

لزوم بهره مندی از آموزه‌های ناب و اصیل زبان و ادبیات فارسی در سیستم آموزشی مدارس

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروزه می بایست با احیای مطالعه گلستان و بوستان سعدی در ادبیات رسمی مدارس، فرزندانمان را با آموزه های اخلاقی و ادبی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی بیش از گذشته آشنا کنیم، گفت: متأسفانه این آموزه‌های ناب و اصیل را از کودکانمان دریغ کرده ایم؛ این در حالی است که کودکان باید با گلستان و بوستان زبان فارسی را فرا بگیرند زیرا با این کتاب‌ها علاوه بر اینکه با نثر فاخر فارسی آشنا می‌شوند با اخلاق و کرامات ایرانی اسلامی مانوس می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ هفتصد و نود و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی صبح امروز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی، اعضای شورا و نمایندگان نهادهای عضو در سالن اجتماعات وزارتخانه برگزار شد. 

وزیر فرهنگ در این جلسه که با تصویب نامگذاری روزهای «نثر فارسی» همزمان با یکم اردیبهشت ماه (روز بزرگداشت سعدی) و «تکریم همسایه» در چهارشنبه آخر سال همراه بود، ضمن اشاره به برپایی باشکوه برنامه های فرهنگی هفته بزرگداشت سعدی شیرازی گفت: گلستان سعدی برای ایرانیان تنها یک کتاب شعر نیست، بلکه کتاب اخلاق به شمار می‌رود که نیاکان ما با خواندن هشت باب گلستان و ۱۰ باب بوستان سعدی، علاوه بر آنکه با نثر فاخر فارسی آشنا می شدند، جوهره اخلاق و ادب و فضیلت در وجودشان نهادینه می شد. 

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروزه می بایست با احیای مطالعه گلستان و بوستان سعدی در ادبیات رسمی مدارس، فرزندانمان را با آموزه های اخلاقی و ادبی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی بیش از گذشته آشنا کنیم، گفت: متأسفانه این آموزه‌های ناب و اصیل را از کودکانمان دریغ کرده ایم؛ این در حالی است که کودکان باید با گلستان و بوستان زبان فارسی را فرا بگیرند زیرا با این کتاب‌ها علاوه بر اینکه با نثر و نظم فاخر فارسی آشنا می‌شوند با اخلاق و فرهنگ ایرانی اسلامی مانوس می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم آموزشی به بازگو کردن چند حکایت از بوستان و گلستان سعدی اکتفا شده است این در حالی است که می بایست از سنت غنی خود در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی کودکان بهترین بهره را ببریم.

رییس شورای فرهنگ عمومی همچنین با اشاره به تصویب روز تکریم همسایه همزمان با چهارشنبه آخر سال در این شورا گفت:  شورای فرهنگ عمومی باید ابعاد مورد غفلت زندگی ماشینی امروز را مورد توجه قرار دهد که یکی از آن ها “توجه به همسایه” به عنوان توصیه جدی اسلام و سنتی فراموش شده در میان ایرانیان است که بدون تردید با احیای آن بخشی از آسیب های اجتماعی نیز با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد.

تنوع فرهنگی در ایران نمود عینی دارد 

 در این جلسه مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی با یادآوری تاریخ  سی و یکم اردیبهشت ماه به عنوان “روز جهانی تنوع فرهنگ ها” گفت: ایران به خاطر رویکرد تکثرگرایی کنوانسیون تنوع فرهنگ ها، عضویت آن را نپذیرفته است، اما از آن جا که تنوع فرهنگی در ایران نمود عینی دارد و وحدت ملی ایرانیان را رقم زده، در روز سی و یکم اردیبهشت ماه با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، وزارت میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه، قرائت و ایده جمهوری اسلامی در زمینه تنوع فرهنگ ها ارائه می شود.

تاجیکستان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب 

در ابتدای این جلسه نیز یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در برپایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این دوره از نمایشگاه هزار و پانصد ناشر در بخش حضوری، هزار و صد ناشر در بخش مجازی و صد ناشر خارجی حضور دارند و تاجیکستان مهمان ویژه این دوره خواهد بود. 

رئیس سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به تلاش برای غلبه و نمود پررنگ برنامه های فرهنگی در نمایشگاه، از برپایی گفتگوها، نشست ها و مراسم رونمایی در مدت برگزاری نمایشگاه خبر داد. 

همچین در این جلسه محمد چکشیان، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در هفته کار و کارگر ارائه کرد. 

گفتنی است در هفتصد و نود و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوبات کمیسیون تقویم شورای فرهنگ عمومی مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و روز های نثر فارسی و تکریم همسایه با تصویب اعضا برای تصویب نهایی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده خواهد شد.