کاشتن بذر ساخت آینده در کودکستان‌ها / در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم، گفت: در هر تکلیف گروهی که آموزش و پرورش به وسط میدان آمده است، پشتش خالی مانده است؛ نمونه آن اجرای طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) […]

کاشتن بذر ساخت آینده در کودکستان‌ها / در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم، گفت: در هر تکلیف گروهی که آموزش و پرورش به وسط میدان آمده است، پشتش خالی مانده است؛ نمونه آن اجرای طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش رضامراد صحرایی امروز چهارشنبه پانزدهم آذر در مراسم راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین منطبق بر قانون اساسی با اشاره به تأکیدات فصل هشت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در خصوص همگرایی تمام دستگاه‌های اجرای برای اجرای مفاد این سند، اظهار کرد: فصل هشتم سند تحول بنیادین بر زمین مانده است.

وی افزود: این فصل تاکید دارد که تمام دستگاه‌ها نسبت به آموزش و پرورش مسئولیت دارند، با این حال در هر تکلیف گروهی که آموزش و پرورش به وسط میدان آمده است، پشتش خالی مانده است، نمونه آن اجرای طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طرح نماد آموزش و پرورش باید سلامت روحی و جسمانی دانش‌آموزان را غربالگری کند و بعد آن دستگاه‌های دیگر باید وارد عمل شود، اما در این مسیر تنها مانده‌ایم. در ارائه آموزش با کیفیت تنها مانده‌ایم و شدیم همانند یکی از وزارتخانه‌های دیگر، در حالی که آموزش و پرورش یکی از بقیه وزارتخانه‌ها نیست و همه باید در خدمت تعلیم و تربیت باشند.

وی ادامه داد: با ساختن دستگاه‌های موازی تکالیف خود را نسبت به آموزش و پرورش انجام نداده‌ایم کمااینکه برخی ساختارسازی‌ها ما را از وظیفه اصلی خود باز داشته است، سند تحول می‌گوید مدرسه نقطه اتکا دولت و ملت در تعالی کشور است و همه دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند، اما ما تنها مانده‌ایم.

صحرایی تصریح کرد: در این دولت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد برنامه توسعه شده است و در برنامه هفتم توسعه یک ماده در خصوص تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه برنامه توسعه به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و درج این امر در سند توسعه می‌تواند دستگاه‌ها را مکلف به اجرای سند تحول کند، اضافه کرد: گرچه سند تحول بنیادین از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و مصوبات این شورا همگی فرهیخته است و منجر به بالندگی کشور می‌شود، اما اجرای آن چندان که انتظار می‌رفته مطلوب نبوده است، این دولت سند تحول بنیادین را مهم می‌داند و از بین اسناد دیگر این سند را در آورده و در صدر نشانده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هم اکنون ترجمه سند تحول بنیادین به کف مدارس رفته است و اینگونه می‌توان گفت هم‌اکنون ما شاهد اجرای واقعی قانون اساسی هستیم‌، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضامن حکمرانی شایسته برای اجرای قانون اساسی در بعد تعلیم و تربیت اسلامی است‌، از این حیث هرچه درباره اجرای این سند بکوشیم کم است.

وی با یادآوری اینکه ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گذشته است و گرچه کارهای بزرگی انجام شده، اما مقدار اجرای سند مطابق با انتظار نیست، خطاب به معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به عنوان وزیر آموزش و پرورش از معاون حقوقی رئیس‌جمهور و معاون قانون اساسی ایشان تقاضا دارم ترک فعل در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مثابه ترک فعل در قانون اساسی مطالبه کنند.

صحرایی با بیان اینکه باید در کودکستان‌ها بذر ساختن آینده ایران را بکاریم، افزود: این را سند تحول بنیادین می‌خواهد و چیزی غیر از این هم در قانون اساسی از ما خواسته نشده است، نخ تسبیح همه دستگاه‌ها آموزش و پرورش است، میزان فرهیختگی و بالندگی هر کشوری بر اساس قانون اساسی آن سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز آئینه عملکرد همه نظام است و هرکسی در هر جایی از نظام اگر می‌خواهد سهم خود را در ساختن ایران ببیند، باید به آئینه آموزش و پرورش نگاه کند تا به خود نمره دهد، چراکه آئینه آموزش و پرورش بازتاب عملکرد ما و نشان‌دهنده آینده ما است. سرچشمه ایجاد هر تغییر و تحول در هر جامعه‌ای آموزش و پرورش کشور است.