ایران برای حضور مسلمانان تایلند در اربعین آماده است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان برگزاری مراسم اربعین و حضور مسلمانان از ایران و دیگر کشورها در این مراسم معنوی، اعلام آمادگی کرد که در صورت تمایل مسلمانان تایلند به شرکت در این مراسم همکاری صورت گیرد. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان برگزاری مراسم اربعین و حضور مسلمانان از ایران و دیگر کشورها در این مراسم معنوی، اعلام آمادگی کرد که در صورت تمایل مسلمانان تایلند به شرکت در این مراسم همکاری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب و هیات همراه در جریان سفر به تایلند و دیدار با محمد جلاالدین حسین (شیخ الاسلام) و امیرالحاج (رییس حج و زیارت) درباره مشترکات دو کشور در خصوص مسایل حج گفت وگو کردند.

سرپرست حجاج ایرانی در این دیدار، انتخاب شیخ الاسلام تایلند را به این سمت تبریک گفت و از نقش آفرینی وی به عنوان محور وحدت مسلمانان تایلند و درجهت رشد و تعالی مردم مسلمان این کشورتقدیر کرد.

نواب با اشاره به زندگی مسالمت آمیز ادیان، اقوام و مذاهب مختلف در ایران، از وجود چنین وضعیتی در تایلند اظهار خرسندی کرد.

وی با ابراز تاسف از وقایع اخیر فاجعه آمیز در غزه، از مواضع شیخ الاسلام درحمایت از مردم غزه قدردانی و ابراز امیدواری کرد که بقیه اتباع تایلندی که توسط رژیم صهیونیستی به غزه فرستاده شده بودند، به کشورشان بازگردند.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت همچنین به روابط خوب ایران و تایلند و نقش شیخ الاسلام در ارتقای این روابط درآینده اشاره کرد و با یادآوری دیدارهایی که با امیرالحاج کشورهای مختلف در مکه انجام می شود از امیرالحاج تایلند برای حضور دربعثه جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفر به کشورمان دعوت بعمل آورد.

نواب در ادامه به نحوه ثبت نام و تعداد حجاج ایرانی اهل سنت و آمار افراد باقیمانده برای تشرف به سرزمین وحی اشاره کرد و با بیان برگزاری مراسم اربعین و حضور مسلمانان از ایران و دیگر کشورها دراین مراسم معنوی، اعلام آمادگی کرد که در صورت تمایل مسلمانان تایلند به شرکت در این مراسم همکاری صورت گیرد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به برخی تفاوت ها در مناسک حج شیعیان و اهل سنت خواستار فراهم کردن شرایط و زمینه انجام مناسک طبق مذهب تشیع برای شیعیان تایلند شد.

وی همچنین با اشاره به سالروز شهادت امیرمومنان حضرت علی (ع) پیشنهاد کرد که نهج البلاغه به زبان تایلندی در اختیار مسلمانان این کشور قرار گیرد.

در ادامه این دیدار، شیخ الاسلام تایلند روابط دیرینه دو کشور را یادآور شد و با بیان اینکه شیخ الاسلام های تایلند تا نفر چهاردهم شیعه و نفرات پانزدهم تا نوزدهم سنی هستند بر این نکته تاکید کرد که هموراه زندگی مسالمت آمیز میان شیعیان و اهل سنت در تایلند وجود داشته و درحال حاضر نیز برای چند مسجد و موسسه شیعیان اجازه فعالیت صادر شده است.

وی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین بر الگو گیری از ایران در این زمینه تاکید و به برنامه مشترک بانک اسلامی برای جمع آوری کمک به مردم غزه اشاره کرد.

شیخ الاسلام تایلند با تشکراز دعوت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به دیدار با امیرالحاج ایران در بعثه جمهوری اسلامی ایران درحج سالهای گذشته اشاره و بر ادامه این حضور ابراز آمادگی کرد.

جلاالدین حسین با اشاره به اهمیت وحدت و کنگره حج در روابط مسلمانان، تاکید کرد که همچون جمهوری اسلامی ایران، در صدد هستند ضمن دیدار با امیرالحاج کشورهای مختلف در جهت تقویت وحدت در جهان اسلام بکوشند.

وی با عرض تسلیت شهادت امام علی(ع) اظهار کرد که متن عربی نهج البلاغه را مطالعه کرده و در صورت داشتن ترجمه آن، در اختیار مسلمانان این کشور قرار خواهند داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز به نامگذاری روز قدس و اقدامات ایران در سال های گذشته برای گرامیداشت این روز اشاره کرد و به شیخ الاسلام تایلند پیشنهاد کرد تا از ائمه جمعه این کشور خواسته شود در خطبه های آخرین نماز جمعه رمضان امسال به موضوع فلسطین بپردازند که مورد استقبال وی قرار گرفت.

در پایان این دیدار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند برآمادگی برای همکاری بیشتر با مجموعه تحت مدیریت شیخ الاسلام اشاره کرد و حجت الاسلام والمسلمین نواب هم ضمن معرفی پژوهشکده حج و زیارت و فعالیت های آن با هدف گسترش دانش و نشر اندیشه‌های نو در حوزه مطالعات حج و زیارت برخی از منشورات و تولیدات این پژوهشکده را به شیخ الاسلام تایلند اهدا کرد.