مورخ وپژوهشگر ایرانی گفت:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی نزدیک به ۶۰ مجله پرخواننده را تعطیل و روزنامه و مجلات رستاخیز را تأسیس کرده بود که کسی هم آن‌ها را مطالعه نمی‌کرد

خط فقر نیمی از جمعیت ایران درسال ۱۳۵۶/ رژیم پهلوی نزدیک به ۶۰ مجله پرخواننده را تعطیل کرده بود

مورخ وپژوهشگر ایرانی گفت:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی نزدیک به ۶۰ مجله پرخواننده را تعطیل و روزنامه و مجلات رستاخیز را تأسیس کرده بود که کسی هم آن‌ها را مطالعه نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ خسرو معتضد مورخ و پژوهشگر در آیین اختتامیه جشنواره جام رسانه امید با بیان اینکه پیشرفت‌های کشور و اقدامات ملت ایران در ۴۵ سال گذشته در داخل و خارج از کشور باید در رسانه ها و صدا و سیما تبیین شود،اظهار داشت:این پیشرفت‌ها باید در قالب فیلم سینمایی علی الخصوص صدا وسیما به نمایش درآید.

این پژوهشگر، انقلاب اسلامی در ایران را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد از جمعیت ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر زندگی می‌کردند و ۱۲ درصد از جمعیت کشور در دهه ۵۰ زیر خط گرسنگی بودند.

وی تصریح کرد:در سال ۱۳۵۵ نرخ بی‌سوادی در ایران، معادل ۵۲ درصد و نرخ بی‌سوادی در روستا‌ها نیز معادل ۷۰ درصد بود و بر اساس آمار‌های جهانی، ما آن‌ روز‌ها از لحاظ پیشرفت سوادآموزی جزو کشور‌های ناکارآمد بودیم؛ همچنین نرخ بی‌سوادی زنان و دختران بالای شش سال به ۶۵ درصد می‌رسید.

معتضد افزود: براساس سرشماری نفوس در سال ۱۳۵۵، از جمعیت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری مردم ایران، بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر در خانه‌های کپری زندگی می‌کردند؛ همچنین از شش میلیون و ۷۰۰ هزار خانواده ایرانی، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده در خانه‌هایی با یک اتاق زندگی می‌کردند؛ این به معنای یک‌سوم جمعیت کشور است.

این مورخ افزود:طبق آمار‌های مرتبط با سرشماری سال ۱۳۵۵، حدود ۷۸ درصد از مناطق روستایی و ۱۰ درصد از مناطق شهری، فاقد آب لوله‌کشی بودند. این درحالی است که لوله‌کشی آب در ایران سال ۱۳۰۰ آغاز شد و پس از اجرای ده‌ها پروژه، سرانجام فرانسوی‌ها در سال ۱۳۱۹ تصمیم گرفتند تا آب ایران را لوله‌کشی کنند.

معتضد گفت:در حوزه نظامی نیز انگلیسی‌هاتانک‌های «چیفتن» را به ما فروختند و با شروع جنگ تحمیلی، به‌جای چهار هزار دستگاه، تنها ۱۸۰ دستگاه به ما تحویل داده بودند که به اعتراف بعثی‌ها با تسلیحات روسی منهدم می‌شدند.

معتضد خاطرنشان کرد:در بخش کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷ درصد کشاورز‌ان ایرانی هیچ نوع کشت و زرعی نداشتند که این موضوع سبب مهاجرت معکوس به شهر‌ها شده بود.

وی افزود:در حوزه توزیع انرژی، سال ۱۳۵۲ حدود ۹۰ درصد از آن صادر می‌شد. ۴۰ درصد روستاییان نیز به نفت دسترسی نداشتند و از فضولات گاو به عنوان سوخت استفاده می‌کردند.