اصفهان ۳۰ مرکز شبانه‌روزی برای سالمندان دارد معاون امور توانبخشی بهزیستی اسـتان اصفهان گفت: حدود هزارو ۵۰۰ نفر سالمند در مراکز شبانه روزی و حدود ۲۰۰ نفر در مراکز روزانه خدمت‌رسانی می‌شوند به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیدکمال صدیقی؛ بهزیستی استان اصفهان ۶۷ مرکز شبانه‌روزی و ۴۵ مرکز ارائه خدمات توان‌بخشی در منزل در […]

معاون امور توانبخشی بهزیستی اسـتان اصفهان گفت: حدود هزارو ۵۰۰ نفر سالمند در مراکز شبانه روزی و حدود ۲۰۰ نفر در مراکز روزانه خدمت‌رسانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیدکمال صدیقی؛ بهزیستی استان اصفهان ۶۷ مرکز شبانه‌روزی و ۴۵ مرکز ارائه خدمات توان‌بخشی در منزل در سطح استان دارد که ۳۰ مرکز از این مراکز مربوط به مراکز شبانه‌روزی سالمندان است و البته چهار مرکز سالمندان روزانه داریم.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی اسـتان اصفهان با بیان اینکه حدود هزار و ۵۰۰ نفر سالمند در مراکز شبانه‌روزی و حدود ۲۰۰ نفر در مراکز روزانه خدمت‌رسانی می‌شوند، افزود: سالمندان در مراکز روزانه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ در کلاس‌های هنری و آموزشی متنوعی حضور دارند و سعی می‌کنیم سالمند از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را برده و دوران سالمندی فعالی را تجربه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: نگاه اصلی متولیان سالمندان به‌ویژه سازمان بهزیستی گسترش مراکز روزانه است و تلاش می‌شود با ترویج فرهنگ دینی و ملی ضمن تکریم سالمندان و بسترسازی برای حضور و مشارکت آن‌ها در اجتماع، حتی‌الامکان سالمندان در کنار خانواده خود باشند و کمتر به سمت مراکز شبانه‌روزی سوق یابند، مراکز شبانه‌روزی مختص به سالمندانی است که یا کسی را نداشته و توان مراقبت از خود را ندارند و یا خانواده به دلایل مختلف امکان مراقبت و نگهداری از او را ندارد.

صدیقی دررابطه‌با پذیرش این افراد، گفت: پذیرش به دو صورت یارانه‌ای و دیگری به‌صورت آزاد است، هزینه هر نفر سالمند در مراکز نگهداری شبانه‌روزی که توسط دولت تعین شده است ماهیانه ۱۰ میلیون تومان است؛ اما هزینه ماهیانه نسبت به وضعیت جسمی و روانی سالمند متغیر و متفاوت است.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی اسـتان اصفهان گفت: ممکن است سالمند بیماری خاص داشته باشد یا از پوشک استفاده کنند و یا درخواست سوئیت اختصاصی و امکانات ویژه می‌کند که موجب افزایش شهریه و هزینه ماهیانه است؛ اما به‌صورت عادی و معمول اگر بخواهند در بخش‌های عمومی پذیرش گردند همان مبلغ ماهیانه ۱۰ میلیون تومان هزینه در مراکز شبانه‌روزی است.

وی ادامه داد: اگر سالمند واجدالشرایط دریافت یارانه باشد بهزیستی حدود مبلغ چهار میلیون تومان تا چهار میلیون و ۵۰۰ را پرداخت کرده و ما بقیه آن را باید خانواده و یا مشارکت خیرین پرداخت شود تا بتوانند هزینه‌ها را تأمین کنند.

سید کمال صدیقی افزود: تمام ۳۰ مرکز شبانه‌روزی غیردولتی است و مجوز آن‌ها را بهزیستی می‌دهد و نقش بهزیستی معرفی افراد واجد شرایط و نظارت بر کم‌وکیف ارائه خدمات مراکز است.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی اسـتان اصفهان اذعان کرد: هرچه پیش می‌رویم متقاضیان پذیرش در مراکز شبانه‌روزی رو به گسترش است، در حال حاضر در استان ۷۰۰ تخت خالی در بخش سالمندان موجود است؛ اما متأسفانه در ده تا پانزده سال آینده ما با یک بحران سالمندی مواجه می‌شویم که مجبور به این هستیم که به تعداد مهدکودک‌هایی که ایجاد کرده‌ایم مراکز نگهداری سالمندان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا سالمندانی فعال داشته و با پیگیری سند ملی سالمندان کشور پاسخی هماهنگ به چالش‌ها و فرصت‌های دوران سالمندی بدهیم، تحقق این سند نیاز به مشارکت و هم‌افزایی همه دستگاه‌های عضو دارد.

سید کمال صدیقی اذعان داشت: غفلت از پیری جمعیت و عدم آمادگی دستگاه‌ها می‌تواند در آینده یک بحران جدی را برای کشور رقم زده و هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی را به کشور تحمیل کند، لذا باید تلاش کرد تا سالمند بتواند با کمترین دغدغه دوران سالمندی خود را سپری کرده و ضمن مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، احساس رضایت درونی را تجربه کند.

صدیقی بیان کرد: در همین راستا ما بحث شهر دوستدار سالمند را با همکاری شهرداری اصفهان دنبال می‌کنیم تا بتوانیم بسترهای اجتماعی را فراهم تا سالمند بتواند در این مکان‌ها حضور یابد و نقش‌آفرینی داشته باشد.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی اسـتان اصفهان با اشاره به فرهنگ دینی و اصیل اسلامی که تأکید به تکریم سالمندان و بزرگ نگه‌داشتن سالمند را دارد، گفت: توصیه ما به خانواده‌ها و جامعه این است که با تاسی به مبانی دینی و فرهنگی، ضمن تکریم سالخوردگان و استفاده از تجارب آن‌ها، پیوندی ناگسستنی بین نسل قدیم و جدید ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: از ۶۷ مرکز که ذکر شد ۳۰ مرکز فقط مختص به سالمندان است و بقیه آن مراکز معلولین ذهنی، جسمی و حرکتی و بیماران اعصاب و روان هستند، حدود ۱۵ مرکز مختص به بیماران اعصاب و روان است که در هر کدام از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند.

صدیقی با بیان اینکه حدود ۴۵ مرکز ویزیت در منزل تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات توان‌بخشی در منزل به جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی به‌صورت ماهیانه و با اعزام تیم‌های تخصصی شامل روان‌شناس، فیزیوتراپ، مددکار، گفتار درمان، پزشک و…. به منزل مددجویان صورت می‌گیرد.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی اسـتان اصفهان افزود: ما در کنار این ۴۵ مرکز حدود پنج مرکز مراقبت در منزل هم داریم که این مراکز به حدود ۵۰۰ مددجو به‌ویژه سالمندان ارائه خدمت می‌کنند که بیشتر کار این مراکز این است که یک مراقب آموزش‌دیده سه روز در هفته و هر بار یک ساعت و نیم در منزل حضور پیدا می‌کند و سعی به خدمت‌رسانی و حل مشکلات مددجو می‌کند.