در حالی که سال گذشته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای خدمات روانشناسی خبر داده بود،اما هنوز مردم در مراجعه به روانشناسان و مراکز مشاوره باید تعرفه بدون پوشش بیمه‌ای پرداخت کنند و دریافت این خدمات٬با هزینه‌های لاکچری و گران قیمت همراه است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید […]

در حالی که سال گذشته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای خدمات روانشناسی خبر داده بود،اما هنوز مردم در مراجعه به روانشناسان و مراکز مشاوره باید تعرفه بدون پوشش بیمه‌ای پرداخت کنند و دریافت این خدمات٬با هزینه‌های لاکچری و گران قیمت همراه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در دنیای مدرن امروز اگر چه با رشد فناوری‌های مختلف و افزایش وسائل و امکانات رفاهی و خدماتی متنوع، آسایش مردم بالا رفته است، اما آرامش و داشتن روانی آرام و بدور از تنش‌های مختلف روزمره گمشده بشر امروز است.

اگر نگاهی از سر تامل و دقت به جامعه و تبادلات فردی و بین فردی افراد در سنین مختلف بیندازیم٬ به خوبی این موضوع که روان مردم دچار دگرگونی و برهم خوردن تعادل روانی شده است را به خوبی احساس می‌کنیم و گویی بسیاری افراد همچون پمپ بنزینی هستند که مترصد اندک شعله‌ای برای شعله ور شدن هستند!

از این روز نیاز به مشاوره و دریافت خدمات روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و روز به روز این نیاز و درخواست از سوی اقشار مختلف جامعه بیشتر احساس می‌شود.امروز ۹ اردیبهشت ماه روز روانشناس است و توجه و حساس کردن جامعه و متولیان سلامت مردم به دریافت خدمات آسان و ارزان قیمت قابل توجه است.

به گفته رئیس سازمان روانشناسی ایران نزدیک به ۶۰ درصد مردم دچار یکی از اختلالات روانی هستند

با این شرایط و اقتضایی که جامعه نسبت به دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره دارد تعرفه‌ها و نرخ دریافت این خدمات بالا بوده و از توان مالی بخش اعظم جامعه خارج است؛به طوری که بسیاری افراد با آنکه نیازمند خدمات دریافت خدمات روانشناسی و انجام مشاوره فردی و خانوادگی و… هستند به علت بالا بودن قیمت این خدمات قید آن را می‌زنند؛ این در حالی است که به گفته رئیس سازمان روانشناسی ایران نزدیک به ۶۰ درصد مردم دچار یکی از اختلالات روانی هستند.

مسعود چند وقتی است که با همسرش دچار مشکل شده و هرروز جر و بحث‌های زیاد! این زن و شوهر و اطرافیانشان را کلافه کرده است؛اما بالاخره با پادر میانی دایی مسعود قرار می‌شود برای مشورت و شنیدن حرفهای یک مشاور و روان شناس به یک کلینیک روان مراجعه کنند؛اما قیمت نجومی این خدمات چنان است که مسعود و همسرش نرفته به دفتر مشاوره٬ برگشت می‌خورند؛چراکه بایک حساب سرانگشتی باید برای چند جلسه مشاوره٬ چند میلیون پرداخت کنند!

این روایت کوتاه حال و هوای بسیاری از مراجعه کنندگان و نیازمندان به خدمات مشاوره و روانشناسی به این مراکز است.

براساس اعلام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سال جاری نرخ ۴۵ دقیقه مشاوره و دریافت خدمات روانشناسی با یک کارشناس ارشد روان شناسی ۲۳۰ هزار تومان و مشاوره با یک دکتر روانشناس ۲۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالی است که در بسیاری از کلینیکها و دفاتر مشاوره روانشناسی این تعرفه‌ها رعایت نمی‌شود و بعضا خدمات با قیمت ۳ برابری و حتی بیشتر ارائه می‌شود!

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از تشکیل کارگروهی برای ارتقا سلامت روان و همچنین دستور رئیس‌جمهوری مبنی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور خبر داده بود.

دستور ویژه برای بیمه‌ شدن خدمات روانشناسی

بنا به گفته حاتمی پس از رایزنی‌های متعدد با وزرات بهداشت، مجلس و معاون اول رئیس‌جمهوری و خود شخص رئیس‌جمهور، در نهایت رئیس جمهور به وزیر بهداشت دستور داد تا خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی تحت پوشش بیمه همگانی و تکمیلی قرار بگیرد. در چنین شرایطی شهروندان تنها ۴۰ درصد از مبلغ خدمات روانشناسی و مشاوره را پرداخت خواهند کرد.

بودجه پیشگیری زیر یک درصد بودجه نظام سلامت است

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی افزود:مسئله مهمی که باید در قانون برنامه هفتم توسعه به آن توجه شود، مسئله پیشگیری است و باید بودجه‌های مستقیمی برای آن در نظر گرفته شود.اکنون برای برنامه‌های فرهنگی حتی ۱۰ درصد بودجه در نظر می‌گیرند، اما متاسفانه بودجه پیشگیری زیر یک درصد بودجه نظام سلامت است.

حدود یک درصد از بودجه وزرات بهداشت، صرف سلامت اجتماعی و روان می‌شود

وی متذکر شد:طبق گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۹۵ درصد بودجه نظام سلامت صرف ارائه خدمات بهداشتی درمانی با رویکرد سلامت جسم شده و تنها ۵ درصد و حتی بر اساس برخی از گزارش‌ها، حدود یک درصد از بودجه وزرات بهداشت، صرف مقوله‌ای به نام سلامت اجتماعی و روان می‌شود.

همچنین چندی پیش٬ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، از تشکیل کارگروهی در شورای عالی بیمه سلامت برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

حاتمی درباره وضع بیمه‌های پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: شورای عالی بیمه سلامت کارگروهی را برای وضع بیمه‌های پایه خدمات روانشناسی تشکیل داده است و این کارگروه در حال کار بر روی این امر هستند.بیمه پایه خدمات روانشناسی و مشاوره برای سال ۱۴۰۲ وضع می‌شوندوی با بیان اینکه استانداردهای لازم برای این کار از سوی کارگروه یاد شده تعیین می‌شود، ادامه داد: گویا این کارگروه به نتایج قطعی رسیده‌ است و پاسخی به رییس جمهوری داده اند که ان‌شاءالله بیمه پایه خدمات روانشناسی و مشاوره برای سال ۱۴۰۲ وضع می‌شوند.به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی٬ معاون سلامت بیمه تامین اجتماعی در نامه‌ای به سازمان نظام روان‌شناسی فرستاده تا اسامی روانشناسان و مشاوران را به همراه کد تخصصی آنها اعلام کنیم که ما نیز اسامی افراد پروانه دار را ارسال کردیم.شورای عالی بیمه سلامت عامل بیمه نشدن خدمات روانشناسیحاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به طور قطعی می‌توان گفت بیمه پایه خدمات روانشناسی و مشاوره برای سال ۱۴۰۲ وضع می‌شود؟، تصریح کرد: تسریع در این امر به شورای عالی بیمه سلامت و سازمان های بیمه گر مربوط می‌شود. از این رو اگر این اتفاق در سال ۱۴۰۲ رخ ندهد علتش مربوط به شورای عالی بیمه سلامت و سازمان‌های بیمه گر است.این در حالی است که علی رغم تماس چند باره با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرایی شدن قانون تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای خدمات روانشناسی و مشاوره٬ متاسفانه وی از دادن ‍پاسخ خودداری کرد.کلام آخر اینکه؛داشتن سلامت روان نیاز هر فرد٬خانواده و اجتماعی است و افراد جامعه حق دارند تا اگر در اثر ناملایمات زندگی دچار تلاطمات روحی و روانی شدند همچون پزشک بیماری‌های جسمی٬ درمان روان خود را تحت نظر یک متخصص روانشناسی پیگیری کنند اما پرداخت هزینه بالای مشاوره و عدم پوشش بیمه‌ای این خدمات٬ پاشنه آشیل سلامت روان است و باید متولیان سلامت روان جامعه اقدام عاجلی در این خصوص انجام دهند