حجت‌الاسلام حسینی مقدم با بیان اینکه امروز در دنیا استقبال از خوردنی های حلال در حال توسعه است اظهار داشت: تمام گوشت های وارداتی با نظارت کامل ناظرین شرعی وارد می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام اسماعیل حسینی مقدم در حاشیه همایش “ملی منطقه ای” امنیت غذایی، فرهنگ سازی غذای حلال، […]

حجت‌الاسلام حسینی مقدم با بیان اینکه امروز در دنیا استقبال از خوردنی های حلال در حال توسعه است اظهار داشت: تمام گوشت های وارداتی با نظارت کامل ناظرین شرعی وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام اسماعیل حسینی مقدم در حاشیه همایش “ملی منطقه ای” امنیت غذایی، فرهنگ سازی غذای حلال، از برگزاری دوره آموزشی سه روزه برای ضابطین بهداشتی و ناظرین شرعی منطقه دو کشور شامل استان های خوزستان، بوشهر، چهارمحال بختیاری و اصفهان خبر داد و افزود: در این دوره آموزشی ۱۷۰ ضابط و ۱۰۰ ناظر شرعی آموزش های به روز ذبح شرعی را فرا می گیرند.
وی همچنین با بیان اینکه اکنون ۵۵۰ کشتارگاه در کشور است اذعان کرد: ۲ هزار ضابط بهداشتی بر آن نظارت دارد که اجرای دقیق احکام شرعی نیازمند مهارت برای ضابطین است.

مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در دامپزشکی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته در مراکز علمی و پژوهشی غرب و شرق دنیا، اثبات شده که در ذبح شرعی بهترین گوشت تحویل و حیوان کمترین آزار را تحمل می کند.

وی مهارت ذبح شرعی رایکی از احکام حکیمانه اسلام برای بدست آوردن گوشت بهداشتی، سالم، حلال و پاک بیان کرد.

مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش از وجود قانون نظارت بر ذبح شرعی خبر داد و اظهار کرد:قانون نظارت شرعی بر ذبح در سال ۸۷ به تصویب رسید و مسئله تازه ای نیست، در حدود ۶۰۰ کشتارگاه در کشور داریم و این در حالی است که جمعیت ناظرین شرعی به ۷۰۰ نفر می رسد.
سبحانی با بیان اینکه پیش از این دوره ،یک دوره در استان کردستان وبا حضور ناظران شرعی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام ومرکزی برگزار شد، اظهار داشت: حدود ۹۰ ناظر شرعی در آموزش حوزه های فن وذبح شرعی شرکت کردند و امروزهم شاهد برگزاری دوره آموزشی در منطقه دو کشور در اصفهان هستیم. این دوره ها در راستای وظایف نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در راستای نظارت شرعی در دام و طیور است.
وی در رابطه با صادرات فرآورده‌های گوشتی حلال، گفت: ما درخواست داریم از کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه از جمله کشور عراق که اطلاع دارم که بازار عراق به دلیل اطمینانی که نسبت به ذبح شرعی در کشتارگاه‌های ایران دارند رغبت بیشتری دارند برای خرید گوشت یا مرغ ایرانی و حتی با قیمت بالاتر حاضرند این گوشت را خریداری کنند البته اگر بازار داخلی تحت الشعاع قرار گیرد اجازه صادرات داده نمی‌‌شود.
مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در حوزه نظارت شرعی تمام کشورهای مبدا واردات به ایران اعم از گوشت مرغ گوشت قرمز گوسفند و گوساله تمام اینها تحت نظارت‌های بهداشتی و شرعی هستند یعنی هم استاندارهای بهداشتی رعایت می‌شود هم ناظر شرعی مستقر است نظارت و مهر ذبح شرعی زده می‌شود که قبل از آن کشتارگاه‌ها ارزیابی می‌شوند وقتی کشتارگاه تایید شد، می تواند تحت نظارت ناظر شرعی ذبح بکند.
در ادامه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز هدف از برگزاری دوره آموزشی ذبح شرعی منطقه ۲ کشور را تاکید بر مصرف گوشت حلال و رفع مسائل و مشکلات موجود بر سر راه ذبح شرعی عنوان کرد و افزود: ۲۶۴ کشتار طیور و ۲۹۱ کشتار صنعتی و سنتی در سطح کشور داریم.

قاسم رضاییان زاده ادامه داد: کشورها در حال روی آوردن به ذبح شرعی هستند به طوری که در این روش کشتار و خروج حداکثری و لحظه ای خون به کیفیت بهتر گوشت می انجامد.
خبرنگار: الهام خانی