ذخایر ژنتیکی و زیستی میراث نسل های آیندگان است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: ذخایر ژنتیکی و زیستی ثروت عظیم ملی محسوب گردیده ودارای اهمیت بسزایی است . با توجه به اهمیت حفظ ونگهداری از ذخایر ژنتیکی روز ۱۵ فروردین ( سالروز دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل مرکز ملی ذخایر […]

ذخایر ژنتیکی و زیستی میراث نسل های آیندگان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: ذخایر ژنتیکی و زیستی ثروت عظیم ملی محسوب گردیده ودارای اهمیت بسزایی است . با توجه به اهمیت حفظ ونگهداری از ذخایر ژنتیکی روز ۱۵ فروردین ( سالروز دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی) به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی نامگذاری گردیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی در جمع رسانه های استان خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ و بهره برداری از ذخایر زیستی از اوایل قرن بیستم در دنیا شروع شده و همواره رو به افزایش است.کشور ایران نیز به دلیل برخورداری از تنوع زیستی گسترده، یکی از غنی ترین منابع ذخایر ژنتیکی و زیستی است که برخی از آنها را در هیج جای دیگری یافت نمی شوند.


وی ادامه داد: استان کردستان با توجه به وضعیت توپو گرافی و جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر رشته کوه زاگرس یکی از بهترین استان های کشور در زمینه ذخایر ژنتیکی و زیستی چه از لحاظ جانوری و چه گیاهی است.
وی تصریح کرد: تا کنون بیش از ۴۵۶ گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل ۳۰۹ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۳۸ گونه خزنده،۵۴گونه آبزیان، ۷ گونه دوزیست شناسایی شده است و داشتن گونه های منحصر بفردی مانند قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندرآتشین، پلنگ، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی،سنجاب درختی وسنجاب زمینی غنای تنوع زیست استان را نشان می دهد.
حمیدی ادامه داد: تنوع گونه های گیاهی استان کردستان نیز با تعداد ۱۷۵۰گونه حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.
وی تأکید کرد: از مهمترین عناصری که امروزه زیست فناوری به آن وابسته است؛ ذخایر ژنتیکی و زیستی است که به علل گوناگون همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض هستند چرا که انقراض هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را بخطر اندازد.ی استان را نشان می دهد.
اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در راستای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی در سال ۱۴۰۰ اقدام به تهیه وخرید ملزومات نمونه گیری ژنتیکی برای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانها نموده است. در طول سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد۸۰ مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده در سطح استان تهیه گردیده و برای نگهداری تحویل بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست گردیده است.

انقراض هرگونه زیستی ممکن است زندگی بشر را تهدید کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در بخش دیگری از سخنان خود تأکیدکرد: از مهمترین عناصری که امروزه زیست فناوری به آن وابسته است؛ ذخایر ژنتیکی و زیستی است که به علل گوناگون همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض هستند چرا که انقراض هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را بخطر اندازد.