همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی هستند مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی هستند، گفت: در مورد همه روستاها طرح هادی وجود دارد و هیچ روستایی نیست که ما ندانیم در کدام منطقه باید مدرسه یا مسکن بسازیم و یا معابر آن […]

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی هستند، گفت: در مورد همه روستاها طرح هادی وجود دارد و هیچ روستایی نیست که ما ندانیم در کدام منطقه باید مدرسه یا مسکن بسازیم و یا معابر آن چه عرضی دارند و به چه نوع باید پیاده‌روسازی شود. 
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، غلامرضا اسماعیلی شامگاه یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت سالروز ایجاد حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی «ره» در سالن اجتماعات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با حضور معاونان و جمعی از خبرنگاران برگزار شده بود با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ حساب ۱۰۰ را به نام خودشان افتتاح کردند، گفت: با این کار حضرت امام از مردم جامعه و افراد دغدغه‌مند در حوزه مسکن محرومین، خواستند، وجوهاتی را به این حساب واریز کنند و به دنبال آموزش دستور تأسیس سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صادر می‌شود و به همین مناسبت از آن زمان تاکنون از ۲۱ تا ۳۱ فروردین‌ماه به نام دهه حساب ۱۰۰ حضرت امام نام‌گذاری شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، با اشاره به تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قبل از هر ارگان دیگر پس از انقلاب آن را نشانه اهمیت این مسئله بیان  و تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که در آن دوران مسئله مسکن با مشکل روبه‌رو بوده و مردم از نظر کیفیت سکونت شرایط خوبی نداشته‌اند.

وی در ادامه فعالیت‌های بنیاد مسکن را در دو بخش روستایی و شهری عنوان کرد و گفت: کلیه اقدامات عمرانی در سطح روستاها از جمله طرح و زیرسازی معابر، جوب، جدول، پیاده‌روسازی در حوزه عمران روستایی در سطح استان دنبال می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به تهیه طرح هادی برای هر روستا اذعان کرد: به‌منظور قانونمند ساختن اقدامات این حوزه، برای هر روستا طرح هادی تهیه می‌کنیم و کلیه اعتبارات و مواردی که در سطح روستاها در امور عمرانی انجام می‌شود، باید توسط این طرح و با برنامه انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی هستند اظهار کرد: در مورد همه روستاها طرح هادی وجود دارد و هیچ روستایی نیست که ما ندانیم در کدام منطقه باید مدرسه یا مسکن بسازیم و یا معابر آن چه عرضی دارند و به چه نوع باید پیاده‌روسازی شود.

* ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی دارند

در ادامه این نشست محمود تقی‌نیا معاون عمرانی بنیاد مسکن استان با اشاره به وجود ۹۳۵ روستای بالای بیست خانوار که برای آن‌ها طرح‌های هادی تهیه شده اظهار کرد:  در استان اصفهان دو هزار و ۵۶۲ روستای زیر بیست خانوار داریم که از این میزان ۳۵۶ روستا دارای جمعیت هستند و از این تعداد ۱۵۲ روستا تعیین محدوده کردیم و تکلیف طرح هادی آنها مشخص شده است.

فقیه‌نیا در ادامه صدور اسناد اماکن روستایی در روستاها و شهرهایی با جمعیت کنار از ۲۵ هزار نفر را از مهمترین وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: ما از طرف سازمان راه و شهرسازی نمایندگی داریم و با همکاری اداره ثبت اسناد، سندها را صادر می‌کنیم.

وی تأمین هزینه طرح‌های هادی را از طریق اعتبارات ملی و استانی و همچنین اعتبارات داخلی بنیاد مسکن استان عنوان کرد و گفت: در روستاها برای پایین آوردن قیمت مسکن، برخی از اراضی ملی تحت اختیار سازمان منابع طبیعی پس از قرارگرفتن در طرح هادی، به بنیاد مسکن واگذار شده و پس از تفکیک به مردم واگذار می‌شود.

معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان عنوان کرد: نهضت ملی روستاها را از سال گذشته به ما واگذار شده و در این مدت هزار و ۸۳۳ هکتار زمین در ۱۶۹ روستا شناسایی شده است که از این میزان برای ۸۰۳ هکتار در ۸۷ روستا در شورای مسکن استان مصوبه گرفتیم و همچنین کمیته تسریع بنیاد مسکن نیز برای ۷۳۳ هکتار در ۵۱ روستا مصوبات صادر کرده است و در این راستا ۱۷ هزار و ۲۳۲ پلاک را در سامانه راه و شهرسازی ثبت کرده‌ایم و  یک‌سوم تا یک‌دوم این زمین‌ها را در اختیار روستاهای زمین تملک شده می‌گذاریم و ثبت‌نام آن آغاز شده و زمین در قالب پروژه ۹۹ ساله واگذار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع آسفالت روستاها از در اختیار گرفتن نوزده هزار و ۸۹۷ تن قیر در سال گذشته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و تصریح کرد: از طریق اعتبارات ملی، استانی و هم همچنین اعتبارات داخلی خود بنیاد مسکن سال گذشته دو میلیون ۹۸۴ هزار متر مربع در ۳۴۸ روستا آسفالت شد‌.

فقیه‌نیا بیان کرد: بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ صد و بیست و سه هزار و ۷۹۳ تن به استان اصفهان تخصیص یافته و در این مدت ۱۸ میلیون و ۵۶۸ هزار ۹۵۰ مترمربع در ۷۹۳ روستا در قالب دو هزار و ۱۳۵ پروژه اجرای آسفالت انجام شده است‌‌.

*ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی به همت بنیاد مسکن

در بخش دیگری از این  نشست، محمد اصفهانی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، فعالیت‌های این بنیاد را در حوزه شهری در دو جبهه بیان کرد و گفت: تعدادی از پروژه‌های بنیاد مسکن تکلیفی بوده و توسط دولت‌های مختلف به بنیاد مسکن تکلیف می‌شود از جمله پروژه مسکن مهر که در این پروژه ۲۷ هزار واحد مسکونی را تکمیل و به متقاضیان تحویل دادیم.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن  اظهار کرد: در این طرح ۱۵ هزار واحد در دست اقدام داریم که برخی از آنها توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود و برخی از این واحدها زیرمجموعه گروه ساخت محسوب شده و توسط خود مردم ساخته می‌شود.

اصفهانی در تصریح این مسئله گفت: در پروژه بنیاد ساخت هشت هزار و ۹۵  واحد در دست احداث داریم که این واحدها در قالب ۳۶ پروژه در شهرستان‌های مختلف استان اجرا می‌شود و میانگین پیشرفت آنها در کل استان ۴۸ درصد است.

وی با اشاره به پروژه‌های گروه ساخت، اذعان کرد: هفت هزار و ۴ واحد زمین به مردم تحویل شده که به صورت واحدهای یک، دو و سه طبقه در قالب پنج هزار و ۱۷۳ پروژه مجزا در سطح استان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر موارد مطرح شده ساخت دو هزار ۱۰۲ واحد در قالب ۶۱ پروژه مجزا در برنامه بودجه سال جدید پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ بوده که هنوز به اتمام نرسیده و شامل دو هزار و ۵۹۱ واحد می‌شود.

اصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد مسکن مجموعاً در حال ساخت چهارهزار و ۶۹۳ واحد در اراضی متعلق به خودش است اذعان کرد: بنیاد در زمینه آماده‌سازی اراضی در پروژه نهضت ملی مسکن نیز ۲۸ سایت با مساحتی معادل ۲۷۸ هکتار در حال آماده سازی است.

شایان‌ذکر است پیش‌ازاین نشست جمعی از خبرنگاران به همراه رؤسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گلپایگان و خوانسار از برخی روستاهای این دو شهرستان که  در زمینه ساخت و بازسازی روستاها و همچنین میزان ساخت  و پیشرفت ساخت‌وساز مسکن‌هایی که در جهت طرح اقدام ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقداماتی انجام شده بود بازدید و از نزدیک در جریان این پروژه‌ها قرار گرفتند.
خبرنگار: الهام خانی