تولید محصولات کیفی مطابق با شاخص‌های اقتصادی روز دنیا محور کارها باشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، جلسه کمیته مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل گروه، معاونین فولاد مبارکه و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه روز شنبه ۲۳ مهرماه در محل برگزاری جلسات کمیته مدیریت فولاد مبارکه برگزار شد. در این […]

تولید محصولات کیفی مطابق با شاخص‌های اقتصادی روز دنیا محور کارها باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، جلسه کمیته مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل گروه، معاونین فولاد مبارکه و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه روز شنبه ۲۳ مهرماه در محل برگزاری جلسات کمیته مدیریت فولاد مبارکه برگزار شد.

در این جلسه شرکت‌های زیرمجموعه طی گزارش‌های جداگانه‌ای عملکرد، دستاوردها و مباحث مربوط به شرکت‌های خود را به‌طور مبسوط ارائه کردند.

در ادامه مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در چند بخش راهبردهای لازم‌الاجرا در گروه را تبیین کرد.

محمد یاسر طیب نیا در بخش آغازین سخنان خود اظهار داشت: اکنون حدود یک سال است که از تغییر مدیریت در فولاد مبارکه می‌گذرد. پیش‌ازاین در رویکردهای مدیریتی جدید اعلام نموده بودیم که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمی و کیفی و البته متوازن، توسعه سرمایه‌های انسانی و اولویت‌بخشی به فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان و محیط‌زیست و الگو بودن در موضوع صنعت سبز از رویکردهای مورد تأکید مدیریت جدید فولاد مبارکه است که خوشبختانه در طول این‌یک سال باهمدلی و همت مدیران و کارکنان گروه به توفیق‌های ارزشمندی دست‌یافتیم.

ظرفیت‌ گروه فولاد مبارکه بیشتر از این است
وی با اشاره به این‌که عملکرد شش‌ماهه و حتی یک‌ساله گروه نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند، افزود: به‌ویژه در حوزه توسعه توفیقات خوبی حاصل‌شده است. در فولاد مبارکه و برخی شرکت‌های زیرمجموعه تولید محصولات کیفی و جدید را شاهد بودیم. توانستیم در چند ماه گذشته به فناوری و توان تولید فولادهای الکتریکی و برخی فولادهای خاص دیگر دست‌یابیم. این موارد اتفاقات بسیار ارزشمند و بزرگی در مجموعه فولاد مبارکه است. اگرچه برخی افراد تولید این قبیل محصولات طی یکسال اخیر را غیرممکن می‌دانستند اما با همکاری و حمایت یکدیگر و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و بدون حضور کارشناسان خارجی توانستیم به این موفقیت‌ها دست‌یابیم.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: به خاطر داشته باشیم ظرفیت‌ گروه فولاد مبارکه بیشتر از این است. می‌توان با حمایت و همکاری بیشتر به موفقیت‌های ارزشمندتری دست پیدا کرد. اگرچه همه این توفیقات به دست نیروی انسانی شکل‌گرفته است اما هنوز آن‌گونه که باید تحول موردنظر محقق نشده است. انگیزه کارکنان برای تحقق اهداف افزایش‌یافته اما با نقطه غایی که متناسب با سازمان‌های سطح اول جهانی است، فاصله‌داریم. در حوزه فناوری، نوآوری و تبدیل‌شدن همه‌جانبه به صنعت سبز نیز کارهای خوبی انجام‌شده اما باید برای تسریع در به بار نشستن پروژه‌های این حوزه تلاش و برنامه‌ریزی مضاعف داشته باشیم.

در یک سال اخیر موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم
 
وی با تأکید بر این‌که در یک سال اخیر موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و خوشبختانه نتایج خوبی هم گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: حملات سایبری علاوه بر شرکت فولاد مبارکه برخی شرکت‌های گروه و فعالیت زنجیره را تحت تأثیر قرار داد؛ اما خوشبختانه شاهد بودیم که بعد از ۳۶ ساعت از حملات، همکاران، بازیابی‌های لازم را انجام دادند و تولید مجدداً برقرار شد و الطاف الهی و همت و تلاش همکاران اجازه نداد که این اختلال اثر منفی بر گروه و بازار وارد کند.

طیب نیا ادامه داد: حملات سایبری و پس‌ازآن انتشار اخبار منفی مربوط به گزارش کمیته تحقیق و تفحص و فشار حداکثری رسانه‌های معاند با آن حجم قابل‌توجه نه‌تنها فولاد مبارکه بلکه نظام را نشانه رفت؛ که این امر نشان می‌دهد فولاد مبارکه نقطه‌ای بااهمیت در چرخه اقتصادی کشور است. در نظر داشته باشیم با توجه به میزان و تنوع محصولات گروه فولاد مبارکه این مجموعه یکی از مهم‌ترین نقاط امیدآفرین برای کشور محسوب می‌شود. مشاهده کردیم که روزانه بیش از ۱۰ هزار مطلب علیه فولاد مبارکه منتشر می‌شد به‌عبارت‌دیگر هر ۱۰ ثانیه یک خبر منفی انتشار می‌یافت این در حالی بود که رسانه‌های معاند نظام، تمام‌قد به این موضوع پرداختند تا شاید بتوانند چرخ تولید فولاد مبارکه را که محرک بسیاری از صنایع کشور است و برای جامعه و اقتصاد کشور امیدآفرین است، از حرکت بازدارند.

هر یک از شرکت‌ها و به‌طورکلی گروه فولاد مبارکه یک جامعه بزرگ است
وی گفت: دشمن بر این باور است که با ایجاد اخلال درروند و فرایند تولید و نظام اقتصادی کشور می‌تواند به اقتصاد ملی، امیدآفرینی به جوانان و جامعه و امنیت اجتماعی کشور ضربه بزند. ازاین‌رو مدیران عامل شرکت‌های گروه هوشیار باشند هر یک از شرکت‌ها و به‌طورکلی گروه فولاد مبارکه یک جامعه بزرگ است که باید در کمال امانت‌داری، عملکرد و دستاوردهای مجموعه را به‌صورت شفاف به جامعه اطلاع‌رسانی کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود موضوع رونق اقتصادی در جامعه و معیشت آحاد مختلف جامعه را مهم دانست و گفت: در شرایط سخت اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی مانند فولاد مبارکه باید همچنان با فعالیت‌های اقتصادی و تولید خود امید و نشاط به جامعه پمپاژ نمایند. وظیفه ما بیش‌ازپیش سنگین شده است. نباید همانند قبل کارکنیم بلکه باید به خاطر داشته باشیم ما یک گروه هستیم که بسیاری از شرکت‌های کوچکتر دیگر در پائین دست زیرمجموعه‌های گروه فولاد مبارکه در حال فعالیت هستند و به حیات اقتصادی خود به ازای رونق تولید در بالا دست ادامه می دهند.

از مزیت‌های گروه بودن باید استفاده کافی و وافی را ببریم
 
وی با تاکید بر این که تاب آوری در شرایط سخت یکی از ویژگی های بارز گروه فولاد مبارکه است، تصریح کرد: از مزیت‌های گروه بودن باید استفاده کافی و وافی را ببریم و از عوارض آن پرهیز کنیم گروه شدن و بزرگ شدن به همان نسبت که مزیت‌هایی دارد ممکن است آفات جدی داشته باشد. هر جا اتحاد و انسجام شکل گیرد در حقیقت جمعی برای هدف مشترک دورهم جمع شده‌اند و تاب‌آوری، کنترل، مقاومت آن‌ها در برابر نوسانات بازار و شرایط بد اقتصادی و ریسک‌پذیری آن‌ها در برابر مشکلات افزایش می‌یابد. وقتی یک زنجیره کامل در قالب یک گروه باشیم حلقه‌های این زنجیره می‌توانند در صورت کاهش سودآوری و به‌طورکلی ایجاد مشکلات، تاب‌آوری داشته باشند و همپوشانی لازم را انجام دهند به‌عنوان‌مثال گاهی در بالادست شرکت مشکلی بروز می‌کند در این شرایط شرکت‌های پائین‌دست ایفای نقش و جبران خسارت می‌کنند و بلعکس این نیز می تواند رخ بدهد.

طیب نیا از هزینه‌های اضافی به‌عنوان یکی دیگر از آفات شرکت‌های بزرگ یاد و اضافه کرد: ازنظر مقیاس اقتصادی نیز اتفاقات خوبی در گروه رخ می‌دهد مثلاً وقتی گروه ۱۰ میلیون تن تولید می‌کند از شرایط بهتری نسبت به وقتی‌که یک شرکت برای یک‌میلیون تن یا ۵۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی کرده رخ می‌دهد در این حالت رقابت‌پذیری بیشتری را شاهد هستیم. در مجموعۀ شرکت‌ها و گروه، کوچک‌سازی و تخصصی شدن فعالیت‌ها و مدیریت دقیق‌تر مجموعه‌ها یکی دیگر از مزایای گروه بودن است در نظر داشته باشیم در گروه کارها با تمرکز و تخصص بیشتر، چابک‌تر، دقیق‌تر با بهبود فعالیت‌ها انجام می‌شود.

به گفته وی مسئولیت‌پذیری، شفافیت و نظارت در گروه افزایش می‌یابد. اگر یک شرکت به‌تنهایی بزرگ شود ممکن است برخی فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها در آن مغفول بماند درحالی‌که اگر هر یک از این‌ها را به مجموعه کوچک‌تر با نظارت دقیق‌تر و کنترل بروز به شرکت‌های تخصصی زیرمجموعه واگذار کنیم نتایج بهتری به بار می‌آید در این حالت مسئولین شرکت‌های کوچک‌تر نسبت به وظایف محوله با دقت بیشتر احساس مسئولیت کرده و پاسخگو خواهند بود و به وظایف حقوقی خود عمل می‌نمایند.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اگر شرکت مادر و هریک از اعضای گروه به‌درستی وظایف خود را انجام ندهند، بزرگ شدن به‌جای بهره‌برداری از مزیت‌ها موجب آسیب به‌کل گروه می‌شود ممکن است در برخی موارد شاهد دستاوردهای باشیم اما در ادامۀ کار شاهد نزول و شکست در دستاوردها خواهیم بود به‌هیچ‌عنوان نباید در مجموعه‌های زیرگروه موازی کاری و گم‌شدن هدف را شاهد باشیم بروز چنین شرایطی در شرکت‌های زیرمجموعه موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. نظام دقیق برون‌سپاری و شرکت داری باید در همه حوزه‌ها به‌ویژه انرژی و حمل‌ونقل اجرا گردد.

برای جهش بلند، زیرساخت‌های شرکت را بازنگری نماییم
 
بنا بر اظهارات طیب نیا آفت دیگر در این حوزه، حواشی سیاسی و اجتماعی و تعدد انتظارات و سلایق متعددی است که در مناطق مختلف از شرکت‌ها انتظار می‌رود؛ باید در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های گروه بازنگری داشته باشند تا در ادامه بازآفرینی و ارتقای جایگاه گروه را شاهد باشیم. ما در آستانه ورود به دومین سی‌سالگی فولاد مبارکه هستیم فولاد مبارکه در بسیاری از افق‌ها تاکنون عملکرد خوبی داشته است باید برای جهش بلند، زیرساخت‌های شرکت را بازنگری نماییم تا در ادامه مسیر بازآفرینی جایگاه فولاد مبارکه را نیز شاهد باشیم در این مسیر بازیابی برند شرکت به‌عنوان مجموعه آینده‌ای بهتر برای ایرانی سربلندتر را هدف‌گذاری کرده است و به‌عنوان شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر هدف‌گذاری شده است. ازاین‌رو گروه فولاد مبارکه هم باید در این مسیر گام بردارد.

همکاری ‌و جذب حداکثری، سیره مدیریت نبی مکرم اسلام(ص)
وی با اشاره به این‌که باید هم‌افزایی و همکاری‌ها در گروه افزایش یابد ادامه داد: باهدف انسجام و هم‌افزایی بیشتر باید جلسات شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت مادر به‌طور منظم دقیق و هدفمند برگزار شوند در این جلسات عملکردها چالش‌ها باید مطرح شود تا بتوان با خرد جمعی تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشیم. باید حس هم‌افزایی و همکاری نزد همه سرمایه‌های انسانی شرکت‌ها از مدیران عامل تا پایین‌ترین رده‌های سازمان افزایش یابد در این صورت است که می‌توان منتظر بود که نتایج خوبی حاصل شود. همه باید به هم‌افزایی اعتقاد داشته باشیم همچنان که در آموزه‌های دینی ما به‌ویژه در سیره مدیریت نبی مکرم اسلام (ص) موضوع همکاری‌ها و جذب حداکثری همواره سفارش شده است که می‌توان با استفاده از این الگو و جاری کردن آن در سیره مدیریت شرکت به نتایج مطلوب‌تری دست‌یابیم.

توجه به تمرکز و تخصص گرایی در بازنگری و معماری سازمانی جدید  
وی در خصوص بازآفرینی و معماری مجدد سازمان خاطرنشان کرد: تمرکز بر فعالیت‌های تخصصی در زیرمجموعه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است باید تمرکزگرا و تخصص گرا باشیم و در همه حوزه‌های فنی – مهندسی، انرژی و تولید با محوریت این دو این اصل کارها را عملیاتی کنیم. نباید تخصص گرا باشیم ولی از تمرکز لازم غفلت ورزیم تمرکز و تخصص گرایی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. در بازنگری و معماری سازمانی جدید باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشیم اگرچه ممکن است زمان‌بر باشد تا به‌طور کامل محقق شود اما به‌هرحال باید در دستور کار باشد.

کمیته‌های حسابرسی شرکت‌ها زیر نظر مدیریت حسابرسی شرکت مادر شکل‌ گیرد  
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌های زیرمجموعه باید با مدیریت حسابرسی شرکت مادر همکاری لازم را داشته باشند باید سازوکار کمیته‌های حسابرسی شرکت‌ها زیر نظر مدیریت حسابرسی شرکت مادر شکل‌ گیرد. فعالیت تخصصی واحدها یکی از مأموریت‌های اصلی شرکت‌های زیرمجموعه است درعین‌حال باید به‌صورت ماتریسی با محوریت معاونت سرمایه‌گذاری حوزه‌های استراتژی، مالی، خریدوفروش ارتباط بین ساختار سرمایه‌گذاری شرکت و ساختار معاونت‌های فرایندی و بخش‌های مرتبط در شرکت‌ها به شکل نظام‌مند اجرا گردد. به همین منظور همه معاونت‌های شرکت مادر باید با محوریت معاونت سرمایه‌گذاری در همه بخش‌های خود با شرکت‌های زیرمجموعه با تشکیل جلسات منظم نسبت به این هم‌افزایی و طرح موضوعات جاری و حل آن‌ها اقدام کنند.

اهمیت برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف سال و تدوین اهداف سال آتی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف سال در چند ماه آینده و ترسیم و تدوین اهداف سال آتی اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهداف سال جاری و همچنین برای اهداف سال آینده باید برنامه‌های خاص خود را داشته باشیم. اگرچه در حال حاضر شرایط رکود بر بازارهای جهانی و داخلی را شاهد هستیم و ممکن برای دست‌یابی به اهداف با چالش‌هایی مواجه شویم اما نباید فراموش کرد که هنر یک مدیر فعال، هوشمند و با درایت در این است که در شرایط بد بداند که تنها راه سودآوری فقط فروش محصول نیست با استفاده از تجارب موجود در گروه و بهره‌مندی ازنظر مشاورین و صاحب‌نظران این حوزه می‌توان بخشی از سود موردنظر را با روش‌های جایگزین حاصل کرد. به خاطر داشته باشیم اساساً وظیفه مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها همین است که در شرایط سخت به‌خوبی تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: هم شرکت‌های زیرمجموعه از مدیران شرکت مادر مطالبه گری کند و هم مدیران شرکت مادر نسبت به شرکت‌های زیرمجموعه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. در چنین شرایطی است که مشاهده خواهیم کرد در هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه که شرکت مادر است برخی مباحث مهم و حیاتی شرکت‌های زیرمجموعه نیز مطرح خواهد شد که چنین اتفاقی بسیار خوب است و با جدیت در راستای حل مشکلات شرکت‌های زیرمجموعه از آن استقبال و حمایت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این‌که در جریان بازنگری، مدیران عامل شرکت‌ها نقش محوری، تخصصی و حیاتی دارند، ادامه داد: تخصص، تعهد و هماهنگی مدیران گروه و زیرمجموعه‌های خود و همچنین فهم درست از استراتژی‌ها و اهداف کلان شرکت مادر بسیار مؤثر است. مدیران زیرمجموعه‌ها باید پرکارترین و فعال‌ترین عضو سازمان باشند.

همه همکاران زیرمجموعه در حد توان خود با سبک مدیریتی ایرانی – اسلامی آشنا شوند
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در بازنگری برند سازمانی فولاد مبارکه سبک مدیریتی هریک از مدیران عامل زیرمجموعه از اهمیت بسزایی برخوردار است. انتظار می‌رود همه همکاران زیرمجموعه در حد توان خود با سبک مدیریتی ایرانی – اسلامی آشنا شوند.

دارائی‌های راکد شرکت‌ها در مسیر اجرای سریع‌تر پروژه‌های توسعه‌ به کار گرفته شود
وی ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای بازنگری فرایندها و صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را ضروری دانست و گفت: باید با ایجاد کارگروه‌های تخصصی در این زمینه راهکارهای صرفه‌جویی در هزینه‌ها را استخراج و نقدینگی‌های موردنیاز را تأمین کنیم. باید دارائی‌های راکد شرکت‌ها در مسیر اجرای سریع‌تر پروژه‌های توسعه‌ به کار گرفته شود. به خاطر داشته باشیم کوچک‌ترین وقفه در جریان اجرای توسعه‌ها بخشودنی و قابل قبول نیست. با استفاده و شناسایی روش‌هایی ابداعی و استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه می‌توان در همین شرایط سخت امور توسعه‌ای شرکت‌ها را در مسیر پیشرفت هدایت کرد.

از موازی کاری پرهیز شود تا به خروجی موردنظر برسیم 
محمد یاسر طیب نیا گفت: در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان انتظار می‌رود با همکاری معاونت تکنولوژی و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری و فنی مهندسی ارتباطات در این حوزه تقویت و از موازی کاری پرهیز شود تا به خروجی موردنظر برسیم.

روابط عمومی‌ ها به معنی واقعی سفیران سازمان و شرکت های گروه هستند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارتباطات منطقه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌طلبد با همکاری و هماهنگی بیشتر با روابط عمومی به اهداف و رویکرد کلان شرکت در مناطق مختلف جامعه عمل بپوشانیم. روابط عمومی‌ ها به معنی واقعی سفیران سازمان و شرکت های گروه هستند اگر این هماهنگی‌ها افزایش یابد، در این صورت تقویت برند سازمانی و همراهی مسئولان مناطق را نیز شاهد خواهیم بود.