پیشنهاد دولت کرواسی برای مشارکت در ماموریت نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، در حالی که برای تصویب به ۱۰۱ رای پارلمان نیاز داشت، با ۹۷ رای موافق و ۱۰ رای مخالف رد شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، قانونگذاران کرواسی روز جمعه پیشنهاد پیوستن کرواسی به ماموریت اتحادیه اروپا در […]

پیشنهاد دولت کرواسی برای مشارکت در ماموریت نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، در حالی که برای تصویب به ۱۰۱ رای پارلمان نیاز داشت، با ۹۷ رای موافق و ۱۰ رای مخالف رد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، قانونگذاران کرواسی روز جمعه پیشنهاد پیوستن کرواسی به ماموریت اتحادیه اروپا در حمایت از ارتش اوکراین را رد کردند.

دولت برای تصویب این پیشنهاد نیاز به ۱۰۱ رای موافق در پارلمانی با ۱۵۱ کرسی ( اکثریت دو سوم) داشت که با ۹۷ رای موافق و ۱۰ رای مخالف رد شد.

در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا در ماه اکتبر موافقت کرد که مأموریت کمک نظامی در حمایت از اوکراین (EUMAM Ukraine) را انجام دهد. به همین خاطر یک ژنرال لهستانی را برای آموزش‌ که بیشتر آن‌ها در لهستان برگزار می‌شود، منصوب کرد. ۲۲ عضو از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا مشارکت خود را در این ماموریت تایید کرده‌اند.

زوران میلانوویچ رئیس جمهور کرواسی که فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور است با این که مستلزم آموزش نیروهای اوکراین در کرواسی است، مخالفت کرد.

میلانوویچ گفت کرواسی نباید در جنگ شرکت کند و این پیشنهاد ناقض قانون اساسی است، زیرا با توجه به اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیست، اساسا اوکراین را به عنوان متحد اعلام نکرده است.

نمایندگان اپوزیسیون کرواسی هم گفتند که نمی‌خواهند گروگان اختلافات سیاسی میان رهبران ارشد کشور بالکان شوند.

آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی زمانی که به امید کسب اکثریت دوسوم، این لایحه را به پارلمان فرستاد، انتقادات مبنی بر نقض رویه‌های قانونی را رد کرد.

وی گفت: شرکت در این ماموریت نظامی صرفا یک تصمیم منسجم، اصولی و منطقی کرواسی و در راستای منافع ملی است و این اقدام، انتخاب میان اوکراین و رژیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

پلنکوویچ اضافه کرد: مایه شرمساری است که بگویم نمایندگانی که یا به این پیشنهاد رای منفی دادند یا اصلاً رای ندادند، «جنگل را از درختان، سفید را از سیاه، روز را از شب و خوب را از بد» تشخیص نداده‌اند.