ماه گذشته میلادی گرم‌ترین ماه کره زمین اعلام شد

سرویس تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا تایید کرد. که ژوئیه ( ۱۰ تیر تا نهم مرداد ) گرم‌ترین ماه روی کره زمین از زمان ثبت تغییرات دمایی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوپرنیک سه‌شنبه. وی گفت: ژوئیه امسال ۰.۷۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دمای هوای این ماه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است.

بر اساس این گزارش، ماه گذشته میلادی (ژوئیه) که با موج‌های گرما و آتش‌سوزی‌های گسترده همراه بود. در مقایسه با ژوئیه ۲۰۱۹ که میانگین دمای جهانی به ۱۶.۶۳ درجه رسید، ۰.۳۳ درجه سانتیگراد گرم‌تر شد.

دمای هوای کره زمین از اواخر دهه ۱۸۰۰ تاکنون حدود ۱.۲ درجه سانتیگراد افزایش یافته که ناشی از سوزندان سوخت‌های فسیلی است.

این مساله باعث شده است که موج‌های گرما گرم‌تر، طولانی‌تر و پرتکرارتر شده و به بروز طوفان و سیلاب دامن بزند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل چندی پیش با بیان اینکه ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت شده است. گفت: تغییرات آب و هوایی وحشتناک بوده و این تازه آغاز راه است و این گرمای غیرقابل تحمل برای کل سیاره زمین یک فاجعه است.

وی افزود: عواقب این گرما واضح و غم‌انگیز است؛ کودکان در سیل ناشی از باران‌های موسمی غرق می‌شوند. خانواده‌ها از شعله‌های آتش فرار می‌کنند و کارگران در گرمای سوزان از حال می‌روند.

گوترش تصریح کرد: این گرما برای کل سیاره زمین یک فاجعه است و دانشمندان معتقدند انسان‌ها بدون شک مقصر هستند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: دوران گرمایش زمین به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است. هوا غیرقابل تنفس است. گرما غیرقابل تحمل است و سطح استفاده از سوخت‌های فسیلی و عدم اقدام اقلیمی غیرقابل قبول است.