شرایط ویژه لبنان به ویژه ناکامی مجلس این کشور در انتخاب رییس جمهور باعث شده تا برخی از قدرت های بین المللی و کشورهای منطقه به این مساله ورود کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،در دمشق، با ثبت نهمین ناکامی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور این کشور در پنجشنبه گذشته که به دلیل […]

شرایط ویژه لبنان به ویژه ناکامی مجلس این کشور در انتخاب رییس جمهور باعث شده تا برخی از قدرت های بین المللی و کشورهای منطقه به این مساله ورود کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،در دمشق، با ثبت نهمین ناکامی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور این کشور در پنجشنبه گذشته که به دلیل نبود توافق بین گروههای سیاسی لبنان صورت گرفت، روند انتخاب رییس جمهور جدید لبنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما در این بین کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان برای تحمیل گزینه خود آرام ننشسته اند و به تحرکات خود ادامه می دهند.
در روزهای اخیر قطر نیز وارد پرونده انتخاب رییس جمهور لبنان شده و درصدد مطرح کردن خود به عنوان بازیگر منطقه ای می باشد، ولی در عین حال معلوم نیست دوحه بتواند در این مسیر کمک کند یا خیر؟
منابع خبری اعلام کرده اند که به دنبال ورود دوحه به پرونده ریاست‌ جمهوری لبنان “ژوزف عون” فرمانده ارتش این کشور که از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان نیز می باشد در گرما گرم جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر و با دعوت شیخ “محمد بن عبدالرحمن آل ثانی” معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر به این کشور سفر کرده است.
بنابر توییتی که حساب ارتش لبنان در این باره منتشر کرده، ژوزف عون در این سفر با عبدالرحمن آل ثانی دیدار و دو طرف درباره راه‌های حمایت از ارتش لبنان در این مرحله گفت وگو کردند.
باید گفت در حال حاضر طرف‌های خارجی در میان عدم توافق گروه های لبنانی، پررنگ‌ترین بازیگران در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان هستند و هریک به دنبال تحمیل گزینه خود برای این پست می باشند، هرچند باید گفت تلاش قطر با تلاش های کشورهای همچون آمریکا، فرانسه و عربستان در لبنان متفاوت است، چرا که سه کشور یاد شده در سال های اخیر نشان داده و ثابت کرده اند که به هیچ وجه خواهان لبنانی آرام و با ثبات نیستند، ولی اقدامات قطر در لبنان با آنها تفاوت داشته است.
بنابر اخبار منتشر شده، دوحه و پاریس بر روی انتخاب ژوزف عون تا حدود زیادی برای کرسی ریاست جمهوری لبنان توافق دارند، ولی عربستان و آمریکا گزینه های دیگری مد نظرشان می باشد و برخی از گروه های لبنانی همچون جریان ملی آزاد لبنان به ریاست “جبران باسیل” نیز با انتخاب وی مخالف می باشند.
در دوران جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ که به شکست خفت بار ارتش رژیم صهیونیستی و پیروزی مقتدرانه حزب الله ختم شد، کشورهای آمریکا، فرانسه و عربستان حامی رژیم صهیونیستی بودند و حتی مفتی های عربستان که زیر نظر آل سعود فعالیت می کنند در منابر خود علیه حزب الله دعا می کردند و پس از پایان جنگ کمکی به لبنان جنگ زده برای بازسازی نکردند، ولی در این بین کشور قطر در کنار جمهوری اسلامی ایران تلاش های خوبی در بازسازی لبنان انجام داد.