​جان دوباره کرونا در روزهای پایانی سال​ تقریبا سه سالی می‌شود که کرونا میهمان ناخوانده همه مردم شده است، حالا در این روزهای پایانی باز هم شاهد جان گرفتن این ویروس منحوس و ۲ رقمی شدن مرگ ناشی از آن هستیم؛ تهدیدی که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای همه الزامی می‌کند. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

​جان دوباره کرونا در روزهای پایانی سال

تقریبا سه سالی می‌شود که کرونا میهمان ناخوانده همه مردم شده است، حالا در این روزهای پایانی باز هم شاهد جان گرفتن این ویروس منحوس و ۲ رقمی شدن مرگ ناشی از آن هستیم؛ تهدیدی که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای همه الزامی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پس از مدت‌ها روزهای بدون مرگ کرونایی حالا باز هم شاهد جان گرفتن دوباره کرونا هستیم، تاجاییکه این روزها به عدد ۱۵ نفر در روز رسیده ایم. نکته‌ای دیگر که باید بدان بسیار اهمیت داد فرارسیدن ایام نوروز است که مردم به علت مسافرت ها و دید و بازدیدها باید همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا از گرفتاری خود و اعضای خانوده شان از این بیماری مصون بمانند.

برپایه اعلام مسئولان بهداشتی میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور ۱۸ درصد است اما با توجه به اینکه موج هشتم کرونا با زیرسویه‌های امیکرون با همکاری مردم مهار شده است باید مردم همچنان به استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و رعایت نکات و مسائل بهداشتی اقدام کنند.

کرونا در روزهای اول شیوع با مرگ ۲ نفر آغاز شد، اما فروردین ۱۳۹۹ با مرگ‌های سه رقمی و ابتلای پنج رقمی روزهای تلخ را برای همه یادآور شد، آبان و مرگ‌های سیاه و دلتا با روزانه ۷۰۰ نفر مرگ و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر مبتلای روزانه را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که واکسیناسیون سراسری این موج‌ها را خاموش کرد.

مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم انجام واکسیناسیون کرونا با بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن را یکی از مهمترین دلایل کنترل و مهار این ویروس می‌دانند، اما اکنون ۲ رقمی شدن مرگ و میرهای ناشی از کرونا در هفته جاری دوباره برخی نگرانی‌ها را به وجود آورده است.

با حجم وسیع واردات واکسن و بسیج عمومی برای انجام واکسیناسیون در دزهای اول، دوم، سوم و یادآور، روزهای تلخ کرونایی پایان یافت، اما آنچه دارای اهمیت است، با توجه به آغاز سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید انتظار می‌رود مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس آخرین به‌روزرسانی‌ها، پس از مدت‌ها یکی از شهرها در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی کشور از ۶ به ۱۳ شهر رسید. اکنون تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۴ به ۱۱۸ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۸ به ۳۱۶ شهر کاهش یافت. اهمیت این موضوع سبب شد تا خبرنگار خبرگزاری موج به گفت وگو با «بابک عشرتی» معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، بنشیند.

روند افزایشی کرونا در روزهای اخیر
عشرتی، با بیان اینکه از اواخر دی و اوایل بهمن ماه شاهد افزایش موارد افراد درگیر به کرونا بودیم، گفت: در دی ماه اعلام کرده بودیم که از اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا را در کشور خواهیم داشت که همین اتفاق هم رخ داد. در واقع روند افزایشی که در حال حاضر شاهدیم، همان افزایشی است که انتظار داشتیم در بهمن ماه اتفاق افتد و همان روند ادامه پیدا کرد. با این حال تصور داشتیم که افزایش موارد شیب تندتری خواهد داشت، اما موارد به صورت کندتر افزایش یافت افزایش موارد کرونا را در کشور خواهیم داشت که همین اتفاق هم رخ داد. در واقع روند افزایشی که در حال حاضر شاهدیم، همان افزایشی است که انتظار داشتیم در بهمن ماه اتفاق افتد و همان روند ادامه پیدا کرد. با این حال تصور داشتیم که افزایش موارد شیب تندتری خواهد داشت، اما موارد به صورت کندتر افزایش یافت.

روند افزایشی تا چندهفته آتی ادامه دارد
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، توضیح اینکه برخی شهرها در حالت هشدار قرمز و نارنجی قرار گرفتند، افزود: هنگامی که موارد سرپایی‌مان افزایش ‌یابد، حتما موارد بستری هم افزایش می‌یابد. در عین حال برخی بیماران که به کرونا مبتلا می‌شوند، مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای هم دارند و در نتیجه احتمال افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا هم وجود دارد. به هر حال این افزایش قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌رسد که این روند افزایشی هم در چند هفته آتی ادامه داشته باشد و در چند هفته آینده این افزایش موارد را داشته و روند افزایشی بماند.

او در ادامه بیان داشت: این افزایش می‌تواند در ادامه پیک هشتم باشد اما در آن پیک موارد آنقدر و به اندازه بهمن ماه سال گذشته بالا نرفته است و اینکه بگوییم آیا افزایش موارد به حد سال گذشته می‌رسد یا خیر برای اظهارنظرش بسیار زود است. اما در هر صورت باید مراقب باشیم زیرا کرونا بیماری است که بعید می‌دانم که به این زودی‌ها تمام شود و احتمالا سال‌های سال با بشر می‌ماند.

دورقمی شدن فوتی‌ها در روزهای گذشته
عشرتی درباره ۲ رقمی شدن فوتی‌ها در یکی دو روز از ماه اسفند، گفت: این افزایش فوتی به

دلیل تاخیر در گزارش‌دهی‌ها بود، نه به دلیل افزایش موارد، بدان معنا که پاسخ آزمایشات با تاخیر گزارش شده بود و همه فکر کردند که تعداد فوتی‌های روزانه افزایش یافته است. درحالی که همکاران گزارش فوتی چند روز را به دلیل تاخیر در پاسخ با هم ارائه کرده بودند.

از پیک جدید فعلا خبری نیست
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه پیک جدیدی نداریم، توضیح داد: دو سه هفته اخیر نمودار افزایش موارد در همان حد بالا ثابت مانده است. منتها نسبت به دی ماه مواردمان بالاتر است و در همان حد بالا ثابت مانده است و هنوز موج و پیک جدید خاصی اتفاق نیفتاده است. ما معمولا زمانی اعلام می‌کنیم که یک پیک جدید ایجاد می‌شود که آنقدر تعداد موارد کرونا بالا رود که سیستم درمان‌مان دچار گرفتاری می‌شود، وگرنه روند افزایشی را طی پیک‌های مختلف بارها تجربه کرده‌ایم. در دی ماه سویه XBB۱ غالب بود و اکنون هم یکی از سویه‌های جدید که قبلا شناسایی شده بود، غالب است که البته طبیعی است و سویه‌ها معمولا به سرعت منتشر می‌شوند.

احتمال افزایش موارد کرونا بعد از نوروز ۱۴۰۲
عشرتی با اشاره به تعطیلات نوروزی و افزایش دوباره کرونا پس از آن به دلیل مسافرت‌ها گفت: با توجه به اینکه امسال عید نوروز به ماه رمضان همزمان شده است مسافرت‌ها به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند اما این بدان معنا نیست که الزمات بهداشتی را رعایت نکنیم.

افرادی که علامت‌دار می‌شوند و علائم‌شان در حد علائم سرماخوردگی است، مانند سوزش گلو، آبریزش بینی، تب، لرز، تا علائم شدیدتر که به سمت تنگی نفس و … می‌رود، حتما باید در منزل بمانند. همچنین توصیه می‌کنیم که در فضاهای سربسته ماسک استفاده شود. در عین حال اگر طبق دستورالعمل موعد تزریق دز یادآور واکسن افراد رسید، حتما آن را تزریق کنند. به ویژه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند.

او در پایان گفت: افزایشی که در حال حاضر رخ داده است، می تواند نگران‌کننده هم باشد، اما به طور کلی اکنون برای قضاوت زود است و نمی‌توان به صورت مطمئن پیش‌بینی کرد، بلکه باید ببینیم در ادامه چطور پیش می‌رود.