فروش ۳۳۹ میلیارد تومانی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز/ عدم تمدید بخش مجازی علی رمضانی گفت: نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم تا پایان روز جمعه ۳۳۹ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد. در بخش مجازی نیز بیش از یک میلیون نسخه کتاب خریداری شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ به نقل از مرکز […]

فروش ۳۳۹ میلیارد تومانی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز/ عدم تمدید بخش مجازی

علی رمضانی گفت: نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم تا پایان روز جمعه ۳۳۹ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد. در بخش مجازی نیز بیش از یک میلیون نسخه کتاب خریداری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهمین نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب همزمان با آخرین روز این نمایشگاه امروز شنبه (سی‌ام اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی؛ سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

علی رمضانی در این نشست با تاکید براینکه نمایشگاه کتاب تهران یک فرصت محدود بود اما با استقبال پرشور مردم مشخص شد، علی‌رغم مشکلات اقتصادی اما مردم هیچ‌گاه اولویت‌شان را نسبت به کتاب و فرهنگ عوض نمی‌کنند، اضافه کرد: همین‌طور مجموعه ناشران و کتابفروشان نیز در طول نمایشگاه با آدرس‌های جدیدی در شهرها و روستاها برخوردند که این امر آن‌ها را نسبت به تولید محتوا برای افرادی در اقصی‌نقاط کشور انگیزه‌مندتر و علاقه‌مندتر کرده است.

سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه کار نمایشگاه امروز برای برگزارکنندگان پایان نمی‌پذیرد، بلکه دسته‌بندی و ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته در روزهای آینده شروع خواهد شد، افزود: مجموعه اهالی رسانه پای کار آمدند؛ لذا استقبال این روزهای نمایشگاه مدیون حرکت رسانه‌ها در جهت معرفی و دعوت مردم به نمایشگاه کتاب است بخاطر همین از همه مدیران، سردبیران و خبرنگاران و به‌ویژه رسانه ملی تشکر می‌کنم و انتظار داریم اگر در این مسیر به نتایج خوبی رسیده‌ایم، این همکاری بین صنعت نشر و رسانه‌ها ادامه داشته باشد. 

وی به برگزاری رویداد رسانه‌ای «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» برای طراحی شکل نمایشگاه در آینده اشاره کرد و با بیان اینکه این رویداد هنوز درحال برگزاری است، ادامه داد: تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ ایده به نمایشگاه رسیده است که توسط گروه‌های داوری، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. 

رمضانی استقبال مردم نسبت به فعالیت گروه تئاتر شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه نمایش‌های محیطی با هدف معرفی پنج شخصیت برجسته ادبی صورت گرفت و سعی شد مردم با این افراد آشنا شوند، گفت: شخصیت‌هایی که در این ایام در نمایشگاه معرفی شدند مفاخری همچون سعدی و فردوسی و دیگر شخصیت‌ها بودند. برگزاری ۳۷ نشست در کمیته فرهنگی و مجموع سراهای مختلف کار دیگری بود که روز گذشته رقم خورد. 

سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به انجام ۵ هزار و ۱۸۰ مشاوره تخصصی کتاب اشاره کرد و افزود: این مشاوره‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه شامل بخش کودک و نوجوان و ناشران بین‌الملل و عربی و انگلیسی و بخش عمومی تقسیم شده است. سینما کتاب نیز سه سانس نمایش فیلم برای گروه کودک و نوجوان و مستند شخصیت و فیلم سینمایی بزرگسال را به نمایش گذاشت که با همراهی عوامل فیلم‌ها همراه بود. 

او حضور وزیر فرهنگ ونزوئلا و رونمایی از کتاب «آوریل در کودتا» را از رخدادهای مهم روز گذشته نماشگاه کتاب تهران دانست و ادامه داد: همچنین روز گذشته آثاری از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به زبان‌های بنگالی، اردو و سواحیلی رونمایی شد. 

رمضانی به پخش ۲۰ ساعته تلویزیون اینترنتی کتاب و رادیو نمایشگاه اشاره کرد و گفت: کمیته اطلاع‌رسانی در غرفه‌های پیش‌بینی شده روز گذشته به ۴۵ هزار مراجعه کننده پاسخ گفتند و ۱۴ هزار نقشه توزیع کردند. روز گذشته در مرکز تماس ۵ هزار تماس ورودی و ۶۴۰ تماس خروجی ثبت شد.

 سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تخلفات روز گذشته نمایشگاه گفت: در کمیته تخلفات عرضه و فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر توسط ۴ ناشر بررسی شد و این ناشران به اخذ تعهد کتبی، رفع تخلف و تعطیلی غرفه و پنل مجازی به‌مدت یک روز  محکوم شدند. همچنین مورد دیگری که عرضه و فروش کتاب زبان اصلی با چاپ افست را انجام داده بود، به اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف و رفع تخلف و درج در پرونده محکوم شد. وی افزود: درباره تخلف یک غرفه برای تعطیلی بدون هماهنگی با مسئولان نمایشگاه و سالن و استفاده از کارت‌خوان شخصی، رای اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و رفع تخلف و درج در پرونده صورت گرفت. مورد دیگری تصرف غیرقانوی غرفه مجاور توسط یک ناشر بود که اخذ تعهد کتبی و رفع تخلف را به همراه داش. مورد دیگری مبنی بر عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی بود که مطابق آیین‌نامه، ناشر متخلف شناخته شد و توبیخ کتبی بدون درج در پرونده صورت گرفت. 

او ادامه داد: در مورد دیگری که مربوط به تخلف ناشری در بخش آموزشی مبنی بر پخش تراکت ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی رباتیک بود، به اخذ تعهد و عدم تکرار و رفع تخلف و درج پرونده محکوم شد. مورد دیگری که مربوط به دو ناشر بود، درباره تبلیغات غیر مرتبط با شرح فعالیت نمایشگاه بود که ناشر به اخذ تعهد کتبی و عدم تکرار و رفع تخلف محکوم شد. 

 رمضانی درخصوص میزان فروش نمایشگاه تا ساعت ۲۱(بیست‌ونهم اردیبهشت ۱۴۰۲) گفت: نمایشگاه تا ساعت ۲۱ روز جمعه در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید را ثبت کرد که ۱۶۰ میلیارد این میزان در کارت‌خوان‌های رسمی نمایشگاه و برآورد می‌شود ۶۵ میلیارد تومان به‌صورت نقدی، کارت‌به کارت و توسط کارت‌‌خوان‌های غیررسمی انجام شده باشد. در بخش مجازی نیز مجموعاً ۱۱۴ میلیارد تومان فروش ثبت شده است که ۹۵ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۱۹ میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است. در مجموع نمایشگاه تا پایان ساعت ۲۱ روز جمعه، ۳۳۹ میلیارد تومان فروش را ثبت کرده است. در بخش مجازی نمایشگاه بیش از یک میلیون نسخه کتاب توسط مردم خریداری شده است. 

سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به اینکه زمزمه‌هایی درخصوص تمدید بخش مجازی نمایشگاه وجود دارد، گفت: خیر؛ تمدیدی در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه صورت نخواهد گرفت. 

او درخصوص رایزنی برای حضور میهمانان ویژه نمایشگاه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: این کار انجام شده است و تاکنون دو کشور هند و ترکیه ابراز تمایل برای حضور در نمایشگاه داشته‌اند اما نمایشگاه جمع‌بندی قطعی را برای این موضوع نداشته و رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت و پس از بررسی جوانب جمع‌بندی صورت خواهد گرفت. 

علی رمضانی در پایان جدیت و برگزاری جلسات منظم را ویژگی کمیته بررسی تخلفات نمایشگاه دانست و درباره یارانه‌هایی که قرار بود توسط مجموعه‌ها در اختیار اقشار مختلف قرار گیرد، گفت: آنچه که مجموعه نمایشگاه درخصوص اختصاص بن رایزنی کرده است، مربوط به طلاب، دانشجویان و اساتید بود که خوشبختانه محقق شد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برپا شد.